Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Igenväxt och lerig kolonilott, kan det va något?, Ska jag skaffa en nu, eller vänta till hösten?
          Rosengeranium
          Inlägg 16-03-2008, 19:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 8 904

Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en kolonilott för att komplettera mina inomhusodlingar med litet rotfrukt. Fem minuters gångväg från mitt hem finns ett litet koloniområde där flera lotter verkar vara lediga - om än rejält igenväxta (vi talar kompakt gräs här). Dessutom vet jag att jorden häromkring är prima lerjord, tung som s***n.

Alla som kan det där med jord säger bestämt att man bara ska gräva om lerjord på hösten, detta eftersom frosten då kan spränga kokorna och sas. fluffa upp den. Gräver man i jorden på våren riskerar man däremot att kollapsa jordstrukturen så att man bara får en hård kaka kvar (vilket ger en dålig skörd, naturligtvis). Eftersom jag växt upp på kolonilotter med lerjord tror jag att det ligger något i detta, även om jag personligen inte provat.

Så, den kolonilott jag kan få är både igenväxt och kan inte grävas om förrän till hösten. Jag har lekt med tanken att täcka hela ytan med mörk plast/presenning för att kväva ogräset och sedan odla i pallkragar ovanpå - jag menar; odla i kruka kan jag smile.gif. Problemet är att det är en dyr lösning. Vill jag odla rotfrukt ska jag ha ett okänt antal dubbla pallkragar som sedan ska fyllas med köpejord (jag räknade med en kostnad på 300-400:- för en dubbel pallkrage med jord).

Finns det någon annan lösning på det här problemet? Någon som har testat att bryta ny odlingsmark i lerjord om våren som har tips/erfarenheter?

--------------------
          Parkettodlaren - min blog om att odla grönsaker inomhus

Indoor gardener - samma blog på engelska

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 00:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon