Rosengeranium
Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en kolonilott för att komplettera mina inomhusodlingar med litet rotfrukt. Fem minuters gångväg från mitt hem finns ett litet koloniområde där flera lotter verkar vara lediga - om än rejält igenväxta (vi talar kompakt gräs här). Dessutom vet jag att jorden häromkring är prima lerjord, tung som s***n.

Alla som kan det där med jord säger bestämt att man bara ska gräva om lerjord på hösten, detta eftersom frosten då kan spränga kokorna och sas. fluffa upp den. Gräver man i jorden på våren riskerar man däremot att kollapsa jordstrukturen så att man bara får en hård kaka kvar (vilket ger en dålig skörd, naturligtvis). Eftersom jag växt upp på kolonilotter med lerjord tror jag att det ligger något i detta, även om jag personligen inte provat.

Så, den kolonilott jag kan få är både igenväxt och kan inte grävas om förrän till hösten. Jag har lekt med tanken att täcka hela ytan med mörk plast/presenning för att kväva ogräset och sedan odla i pallkragar ovanpå - jag menar; odla i kruka kan jag smile.gif. Problemet är att det är en dyr lösning. Vill jag odla rotfrukt ska jag ha ett okänt antal dubbla pallkragar som sedan ska fyllas med köpejord (jag räknade med en kostnad på 300-400:- för en dubbel pallkrage med jord).

Finns det någon annan lösning på det här problemet? Någon som har testat att bryta ny odlingsmark i lerjord om våren som har tips/erfarenheter?
MariaÖrebro
Jag tycker du ska slå till nu! Om du vet att du inte ska ha något av det som finns på tomten där, så kan du ju alltid låna en jordfräs och plöja upp hela tomten! Bort med gräs och annat s**t! Om jorden är fin ska du självklart använda den, och inte gå och köpa dyra 50-literssäckar. Man kan ju också beställa billass med matjord för en ganska billig penning.
daddyrox
Håller med Maria, slå till, plöj upp skiten, jor i släpform finns det gott om så jag hade slagit till, själv har jag en liten jordplätt bakom Karlslunds herrgård i Örebro, som jag dock bara haft en säsong, men inser redan nu att den är förliten wink.gif, ska börja leta efter nånn riktig kolonilott, men det är lättare sagt än gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon