Denna bild tog jag vid 7-tiden ikväll från mitt arbetsrum. Märkligt att djuren rör sig så obesvärat mellan husen.
080317_rådjur.jpg ( 58.87k )
Antal nedladdningar: 33Det finns en förhistoria. I höstas samlade jag in all fallfrukt från äppleträdet, det blev en hel del. Nu under vintern har jag lagt ut äpplen då och då till fåglarna, mest för björktrastarna och sidensvansarna. Jag märkte dock att ibland försvann det mycket frukt under natten. Så en kväll fick jag se dessa rådjur obesvärat komma som på bilden och spikrakt korsa vägen, in genom garageuppfarten och fram till äpplena. Det var dom som ätit frukten.
Så kan jag inte ha det för dom nafsade även lite här och var på tulpaner mm så jag satte upp ett nät vid infarten. Det gick bra ett tag men sen verkade dom hittat en väg runt. Då började jag lägga ut frukten där djuren står på bilden istället. Det verkade funka, fåglarna var mer orädda och tog för sig. Kul när det var kanske 30 sidensvansar och åt. Nu verkar rådjuren också ha lärt sig, dom visade inte ens något tecken att vilja korsa vägen.
Det ser lite lustigt ut på geten till vänster med ett skugghuvud men bilden är tagen på en sekund så hon hann röra sig.