|
Gossen Ruda
17-03-2008, 20:34
Denna bild tog jag vid 7-tiden ikväll från mitt arbetsrum. Märkligt att djuren rör sig så obesvärat mellan husen.
[attachment=15184:080317_rådjur.jpg]
Det finns en förhistoria. I höstas samlade jag in all fallfrukt från äppleträdet, det blev en hel del. Nu under vintern har jag lagt ut äpplen då och då till fåglarna, mest för björktrastarna och sidensvansarna. Jag märkte dock att ibland försvann det mycket frukt under natten. Så en kväll fick jag se dessa rådjur obesvärat komma som på bilden och spikrakt korsa vägen, in genom garageuppfarten och fram till äpplena. Det var dom som ätit frukten.
Så kan jag inte ha det för dom nafsade även lite här och var på tulpaner mm så jag satte upp ett nät vid infarten. Det gick bra ett tag men sen verkade dom hittat en väg runt. Då började jag lägga ut frukten där djuren står på bilden istället. Det verkade funka, fåglarna var mer orädda och tog för sig. Kul när det var kanske 30 sidensvansar och åt. Nu verkar rådjuren också ha lärt sig, dom visade inte ens något tecken att vilja korsa vägen.
Det ser lite lustigt ut på geten till vänster med ett skugghuvud men bilden är tagen på en sekund så hon hann röra sig.
ängsvädd
17-03-2008, 21:15
Vilka fina bilder Rådjuren är välkomna hos mig också. Deras livsmiljö krymper ständigt i och med exploatering av mark för bostäder, vägar mm. Hos mig har de en fristad. Försöker anpassa växtvalet efter dem.
Lars-Olof Arvids
18-03-2008, 08:49
Cilla, vilka underbara bilder! Hos mig är rådjuren också varmt välkomna. Jag lägger ut äpplen till dem, men denna "vintern" har det varit ganska glest mellan deras besök. Idag var dock äpplena borta på morgonen, så de kanske lockar mer nu när snön har kommit. Olle
Gunilla T
18-03-2008, 09:15
Så trevligt med en tråd om rådjur och med inlägg från människor som uppskattar dessa vackra djur.
Oj vilka underbara bilder!!
Vi bor mitt i naturen, omgiven av skog och jag ser rådjur varje dag. De brukar gå och beta här nedanför huset, ibland är dom tio, tolv stycken samtidigt. De bryr sig inte om våra hundar heller, vi har blivit vana med varandra.
Hos oss är dom fredade från all jakt och jag brukar också mata dem varje vinter, dock inte i år ftersom de haft bete hela vintern i år.
Har anlagt en stor trädgård här i skogen men har aldrig blivit av med en endaste liten planta, både krokus, tulpaner och allt annat får stå ifred....kanske beror det på att de har mat och strövområden här ute fortfarande.
Å, så gulliga bilder Cilla! När vi bode på landet hade vi heller inga problem med rådjuren. De åt äpplen och kärleksörten, men inte mycket annat. Tror det blir värre här i stan.
Aqvakul
18-03-2008, 12:18
Härliga bilder!!
"Mina" rådjur älskar också kärleksört. Jag är ganska ambivalent till rådjur. Förbannar dem när de skövlar, men grät som ett barn när ett kid fastnat och dött i staketet.
Vilka ljuvliga bilder Cilla. Här är gott om rådjur, och de äter allt, absolut allt. Om det mot förmodan är något de inte tycker om, spottar de ut det igen, men smaka och bita av och riva upp, det ska de. Marodörerna. Men jag lever också i harmoni med dem. (annars får jag hjärtattack, och det vill jag inte  ) Har en inhägnad trädgård, där jag planterar och sår sånt som jag önskar ha kvar. I övrigt är det uppe på verandan som jag kan ha blommor, än så länge har de inte tagit trappan upp dit, men det är nog bara en tidsfråga innan jag finner dem behagligt tillrätta i skönaste stolen, med de sista resterna av en ampelblomma i ena mungipan. Det GÅR att samsas med dem, men man får vara lite om sig och kring sig. Sedan kan man NJUTA av de så oerhört vackra och gracila vida djuren som törs sig så nära inpå ens hus, och låter sig beundras.
Ja, visst är de vackra! Ljuvliga bilder du har du med, L8.
CITAT "Mina" rådjur älskar också kärleksört. Jag är ganska ambivalent till rådjur. Förbannar dem när de skövlar, men grät som ett barn när ett kid fastnat och dött i staketet. Herrejösses, jag hade gråtit blod!! Så fina bilder ni har.
Låtta, dina bilder är ljuvliga de också, speciellt närbilden  Blir så glad av såna bilder!
theseraphim
20-03-2008, 00:10
det enda jag kan tänka på nu är rådjurssadel med hasselbackspotatis och kantarellsås.....muumms!
Ja, kanske man ska göra en "Runar"? Lite rådjurssaldel är finfint  Eller så kan det bli hasselbackspotatis - det är mumsigt det också - så får jag nog leta lite mat på ICA...
Lars-Olof Arvids
20-03-2008, 11:55
L8, så gör man inte mot sina kompisar!  Fortsätt fotografera dem i stället, dina bilder är fantastiskt fina! Olle
theseraphim
20-03-2008, 12:43
hasselbackpotatis fungerat det med, eller pressad potatis och en riktig mustig viltsås, o lite vinbärsgele...får nog attan ta o leta upp den gamla bössan o ladda upp, har plats i frysen för en hel del
Vilka vackra bilder! Vi har ännu inte haft några som helst problem med "våra rådjur" vi har bla. en familj som går omkring här. Vi har både åkermark och skog runt oss, så jag antar att det finns mycket annan föda för dem än min trädgård. Man kan ju alltid tänka på att köpa sk. "rådjurssäkra" växter i fortsättningen. Njuter av att titta på dem.
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-03-2008, 11:55)  L8, så gör man inte mot sina kompisar!  Näe kanske inte...  men potatisarna är också mina vänner  fast jag äter dem gärna Tycker inte så vidare värst bra om herr Runar heller  och har ingen bössa, så det skulle nog få bli slangbella eller ett rejält kiai  Men just nu odlas det mest sly och de kan de gärna få tugga i sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|