Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > VAD HAR NI VID FÅGELBORDET
          160kvm stort hus
          Inlägg 16-04-2008, 09:05
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Tyvärr fick min matning ett abrupt ( stavning?? ) slut för tre veckor sen när alla solrosfrön i hela e-tuna var slut. *sucka*
          Men talgbollar har jag kvar och jag la ut de sista igår.
          Innan slorosfröna tog slut så hade jag gråsparvar, talgoxar, blåmesar och en hel del annat som jag inte lyckats få namn på.

Nu när det "bara" är talgbollar och jordnötter kvar så har jag bara kvar talgoxarna, en blåmes ( kan vara två? ) några gråsparvar och tre hackspettar ( dom med rött på ) varav en ser ut som h*n har svalt en tennisboll. Har levt gott här på fröna tror jag... *s*

Sen hade vi två koltrastpar som åt ett äpple om dagen. men jag missade att mata en helg och sen var dom borta... Ingen pardon där inte.
          Men nu när solen ligger på så har vi fullt med flugor på husväggen och slöa är dom med, tror att fåglarna har börjat kalasa på dom istället?

Men på mornarna och kvällarna är det ett Jä...la liv utanför. Låter som om man sitter på en pub med 200 personer som pratar i mun på varann och försöker överrösta allt och alla. Helt underbart att lyssna på.

Nu hoppas jag bara på att det är några som flyttar in i mina holkar...

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          evni
          Inlägg 16-04-2008, 09:15
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 282
          Medlem nr: 13 174

Törs inte locka till mig fåglarna för jag/vi har 3 st. katter som tar fåglar, råttor, sorkar, grodor m.m.
          /Eva

--------------------
          eva-carin

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 16-04-2008, 09:49
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (160kvm stort hus @ 16-04-2008, 09:05) *
          Tyvärr fick min matning ett abrupt ( stavning?? ) slut för tre veckor sen när alla solrosfrön i hela e-tuna var slut. *sucka*

Vill du att jag skickar en påse solrosfrön mot portokostnaden? Jag har mycket mer än jag behöver nu.

Olle

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 17-04-2008, 12:51
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Tack Olle!

Men jag avböjer nog. Dom får klara sig med talgbollar och flugor.

Mvh Huset

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-04-2008, 13:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

mina pippijåglar får klara sej själva nu smile.gif men med tanke på hur de låter i gryningen utanför sovrumsfönstret så lever de i alla fall sweatingbullets.gif Någon sjunger VÄLDIGT långa serenader vid sådär 4-tiden i ett träd utanför fönstret puh

Redigerat av skogstroll: 17-04-2008, 13:10

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 17-04-2008, 16:01
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Sedan senast: två stjärtmesar var här och hälsade på, två ringduvor kommer varje dag och en stenknäck dyker stundom upp. Ännu har vi lite solrosfrö kvar, jätteroligt att se så mycket fåglar utan för köksfönstret!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          maramara
          Inlägg 19-04-2008, 15:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 13 687

CITAT (skogstroll @ 17-04-2008, 14:10) *
          mina pippijåglar får klara sej själva nu smile.gif men med tanke på hur de låter i gryningen utanför sovrumsfönstret så lever de i alla fall sweatingbullets.gif Någon sjunger VÄLDIGT långa serenader vid sådär 4-tiden i ett träd utanför fönstret puh

Kan det vara koltrasten. Jag underhålls i skymning och gryning av deras vemodiga vackra drillande serenader.
          Det är bland det vackraste man kan höra tycker jag.

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 25-04-2008, 13:55
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 560

Vid fågelbordet i år för första gången tänkte vi hålla kalas och bjuda på smaskens även varma årstiden om det kan passa!? Trevligt men mest i syfte att mycket god tillgång på mat främjar bobyggande på tomten så vi kan bli av med de uschliga bromsarna som härjar i juli. sick.gif
          Jag var efter senaste snöfallet för ett par veckor sen och fyndade nytt frö på Freijs Skog o Trädgård. Förmodligen de enda som säljer frö även på vårkanten. Snöfallet lockade förresten stora flockar hit nu i april som åt upp vårt sista hampfrö. Tur vi hade nåt kvar!!

Vid fågelbordet hittills i år:
          Koltrast (som mest 12 hanar och 3 honor vid ett o samma tillfälle)
          Nötskrika, Svartmes
          Kungsfågel, Grönfink
          Talltita, Domherre
          Steglits, Bergfink
          Gulsparv, Gråsparv
          Pilfink, Blåmes
          Större hackspett, Bofink
          Talgoxe, Grönsiska
          + en o annan skata o kaja

Vet ni förresten varför handlarna generellt byter fågelfrö mot grillbriketter så fort vårsolen behagar visa sig för nån dag? Lagom så när bakslaget kommer en vecka senare och snön tar över igen och man kanske behövde fylla på fröförrådet så kreverar fåglarna? ranting.gif
          Tror de att de ska sälja massa grillkol redan i februari - jädra fågelsvikers?!!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-04-2008, 18:19
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det är inte bra att mata fåglar med frön under häckningssäsongen. Även de som är rena fröätare matar sina ungar med insekter (undantag korsnäbbar). Frestar man dem att mata med frön får ungarna bristsjukdomar. Om du absolut känner dig tvungen att mata ändå ska du åtminstone köpa en blandning för insektsätare.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-04-2008, 18:23
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Myosotis @ 25-04-2008, 19:19) *
          Det är inte bra att mata fåglar med frön under häckningssäsongen. Även de som är rena fröätare matar sina ungar med insekter (undantag korsnäbbar). Frestar man dem att mata med frön får ungarna bristsjukdomar. Om du absolut känner dig tvungen att mata ändå ska du åtminstone köpa en blandning för insektsätare.

Jag matar "mina" fortfarande med frön, det finns nästan inga insekter ännu, men jag borde kanske sluta med det nu? Bor några mil utanför Sthlm. Har bl a en ringduva som sitter på marken och äter nedfallna fågelfrön.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-04-2008, 19:07
          Länk hit: #51

Medlem

Det är nog ingen fara än. Men man ska generellt komma ihåg att man matar för sin egen skull, inte fåglarnas. Det finns forskning som visar att småfåglars kondition är sämre när de har ätit solrosfrön hela vintern än när de har fått klara sig på egen hand (vilket de ju faktiskt är anpassade till). Har föräldrarna dålig kondition får ungarna en dålig start i livet, och det är ju taskigt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 25-04-2008, 19:15
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Myosotis @ 25-04-2008, 19:19) *
          Det är inte bra att mata fåglar med frön under häckningssäsongen...Frestar man dem att mata med frön får ungarna bristsjukdomar.

Okej då borde jag sluta nu eftersom jag har ett blåmespar som nyligen kläckt ägg i en holk 10 m från fågelbordet. kompiskram.gif Men det vore samtidigt guld att höra vilka rön det finns att man verkligen frestar föräldrarna att mata med frön - när det samtidigt finns tillgång till insekter, dock inget överskott ännu för de tidigast häckande paren.
          Är det inte så att föräldrarna instinktivt matar ungarna med insekter, och sedan har möjligheten att till sig själva proppa in ett och annat frö?

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 25-04-2008, 19:28
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Myosotis @ 25-04-2008, 20:07) *
          Det finns forskning som visar att småfåglars kondition är sämre när de har ätit solrosfrön hela vintern

Har förstått att hampa innehåller bättre tillskott för de flesta småfåglar än t ex solrosfrö. Kollar man vad t ex finkar och sparvar föredrar - som äter både solrosfrö och hampfrö - så är det kolossal skillnad iaf hos oss. De vräker i sig hampfröet medan de småmumsar på solrosfröt. Hampfrö ska tydligen vara viktigt näringsintag och kunna borga för exempelvis tidig häckning.
          Förutsatt att det är skillnad på frö och frö?? dunno.gif Är det det?

Intressant ifall det funnes forskning på hampfröt. Den är en favorit. Fast annars hoppas vi på mycket kost som flugor o daggmask här i sommar.

Citera
          Netha
          Inlägg 25-04-2008, 20:13
          Länk hit: #54

Gäster

Det där är bara gamla myter... att fåglar skulle dö el ungar svälta om man matar med frön.

Fortsätt mata så länge ni vill ... så säger.... Sveriges Ornitologiska Förening

Klipp från sidan

När ska man sluta att mata småfåglarna?
          Stämmer det att dom kan svälta ihjäl om man matar dom för länge eftersom dom då inte söker efter egen föda?
          Bor vid Vättern så det är ju plusgrader och lite insekter ute.
          Ann

Många slutar mata ungefär vid den här tiden. Och det enda rimliga svaret är att man slutar precis när man vill sluta. Med plusgrader och barmark blir det lättare för fåglarna att hitta mat.
          Men man kan inte mata dem för länge! Och det finns inte en gnutta sanning i påståendet att de skulle svälta ihjäl för att de inte söker efter egen föda. Så mata så länge du har lust!
          Magnus Ullman, 2008-04-03

Läs här .... vad du kan mata fåglarna med.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-04-2008, 20:39
          Länk hit: #55

Medlem

Magnus Ullman borde ju veta. Men det han säger är att "det finns inte en gnutta sanning i påståendet att de skulle svälta ihjäl för att de inte söker efter egen föda", och det är väl ingen som har påstått att de skulle göra det, det liknar mer myten att man måste fortsätta att mata när man väl har börjat.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-04-2008, 21:00
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Netha @ 25-04-2008, 21:13) *
          Det där är bara gamla myter... att fåglar skulle dö el ungar svälta om man matar med frön.

Fortsätt mata så länge ni vill ... så säger.... Sveriges Ornitologiska Förening

Klipp från sidan

När ska man sluta att mata småfåglarna?
          Stämmer det att dom kan svälta ihjäl om man matar dom för länge eftersom dom då inte söker efter egen föda?
          Bor vid Vättern så det är ju plusgrader och lite insekter ute.
          Ann

Många slutar mata ungefär vid den här tiden. Och det enda rimliga svaret är att man slutar precis när man vill sluta. Med plusgrader och barmark blir det lättare för fåglarna att hitta mat.
          Men man kan inte mata dem för länge! Och det finns inte en gnutta sanning i påståendet att de skulle svälta ihjäl för att de inte söker efter egen föda. Så mata så länge du har lust!
          Magnus Ullman, 2008-04-03

Läs här .... vad du kan mata fåglarna med.

Bra, toppen smile.gif Då kan jag fortsätta, alla grannar har slutat mata tvärt så jag känner att jag måste mata desto mer. Jag kör med vildfågelblandning, så finns det fröer för alla smaker.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Netha
          Inlägg 25-04-2008, 21:52
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (MimmiH @ 25-04-2008, 22:00) *
          Bra, toppen smile.gif Då kan jag fortsätta, alla grannar har slutat mata tvärt så jag känner att jag måste mata desto mer. Jag kör med vildfågelblandning, så finns det fröer för alla smaker.

Hampafrö tillsammans med solrosfrö är något som har stor åtgång här hos oss.

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 25-04-2008, 22:31
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Myosotis @ 25-04-2008, 21:39) *
          Magnus Ullman borde ju veta...det han säger är att "det finns inte en gnutta sanning i påståendet att de skulle svälta ihjäl för att de inte söker efter egen föda", och det är väl ingen som har påstått att de skulle göra det.

Okej,
          Och detta med att mata fåglarna med frön vid häckningstiden som tidigare i tråden skulle leda till att ungarna kunde få bristsjukdomar - sjukdomar som ger sämre förutsättningar att klara sig och överleva eller stå sig i konkurrensen... Myt eller verklighet, will we ever know?

Tycker forskningen kring fåglar som letat föda på egen hand vintertid är intressant.
          Inte för att jag då läst någon sådan studie eller rapport men what the heck.
          Logiskt är det inte svårt att räkna ut att de fysiskt mest starka individerna som sökt föda på egen hand överlever milda-hårda vintrar bäst. Deras svagare fränder däremot slås ut och går under. Sålunda är de fåglar som ingår i sådan forskningsstudie i god kondition och ej att jämföra med sina svagare artfränder som sökt föda men fallit bort. Men de kanske i studien även jämfördes mot dessa stackare. Lika bra att gå rakt på sak och fråga ut forskarn själv vem nu de e. blomma.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-04-2008, 15:28
          Länk hit: #59

Medlem

Jag har inte personligen genomfört någon studie och får därför själv gå efter vad som låter rimligt och trovärdigt. Främst håller jag mig till vad som sägs i "Taschenbuch für Vogelschutz" (2001), utgiven av Klaus Richarz, Einhard Bezzel och Martin Hormann. Vet inte om boken finns på svenska, förmodligen inte. I avsnittet om fågelmatning hänvisas till flera vetenskapliga studier som jag utgår ifrån är korrekta.
          Det som sägs på tv och i radio av låtsasexperter är däremot tyvärr ofta kvalificerat skitsnack. Jag lyssnar då hellre på forskarna.
          Jag håller inte med dig att de starkaste individerna är de som söker föda på egen hand om det finns en matning tillgänglig (för det är så jag tolkar dig). De starkaste tar för sig av de resurser som finns, helt enkelt, inklusive solrosfröna.
          Det finns minst två trådar där detta har diskuterats tidigare, tyvärr hittar jag dem inte nu. Jag kanske orkar skriva mer sen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 26-04-2008, 19:54
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Myosotis @ 26-04-2008, 16:28) *
          Jag håller inte med dig att de starkaste individerna är de som söker föda på egen hand om det finns en matning tillgänglig (för det är så jag tolkar dig). De starkaste tar för sig av de resurser som finns, helt enkelt, inklusive solrosfröna.

Eftersom det ju forskats på fåglar som_inte_haft tillgång till matning vid fågelbordet - så syftade jag på de starkaste individerna ibland_dessa_. Och där fanns det alltså inte matning tillgänglig så du missförstod mig. Men d e lugnt.

När jag kollar in mitt blåmespar så funderar jag också på vad som är rimligt. De bor 10 meter från tillgänglig talg, hampa, jordnötter m.m. men hela dagarna gör de inget annat än flyger runt på ängarna och samlar insekter åt sina ungar. På kvällen ser jag dem dock mumsa ordentligt på både jordnötter och talg. Rimligt är väl att de gottar sig efter en dags slit och bygger upp fett inför de kalla minusnätterna. Och så slipper man i samma veva ärligt talat dåligt samvete för att man skulle ha orsakat bristsjukdomar åt deras bebisar.

Sist men inte minst detta om att vi vintertid matar fåglarna för vår egen skull och inte för fåglarnas skull...
          Är jämförelsen när det gäller fågelholkar då liktydig eftersom de ju egentligen är anpassade till att bygga sina egna bon? Likväl som fåglarna är anpassade till att söka efter föda vintertid på egen hand?
          Jag undrar om det i själva verket är så att vi generellt sätter upp fågelholkar för vår egen skull snarare än för fåglarnas? Vi bör nog tänka på att vi människor går rätt hårt åt de fåglar som äter och samlar frön från t ex barrträd då vi decimerar hela hektar med skog och skapar kalhyggen. Likväl som vi av samma orsak gör det svårare för många arter att finna naturliga boplatser.
          Mer holk bravo.gif och mer hampa.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 10:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon