Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > VAD HAR NI VID FÅGELBORDET
          ankiironninge
          Inlägg 27-04-2008, 06:57
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 13 523

CITAT (Lasse Lasse Liten @ 26-04-2008, 20:54) *
          Eftersom det ju forskats på fåglar som_inte_haft tillgång till matning vid fågelbordet - så syftade jag på de starkaste individerna ibland_dessa_. Och där fanns det alltså inte matning tillgänglig så du missförstod mig. Men d e lugnt.

När jag kollar in mitt blåmespar så funderar jag också på vad som är rimligt. De bor 10 meter från tillgänglig talg, hampa, jordnötter m.m. men hela dagarna gör de inget annat än flyger runt på ängarna och samlar insekter åt sina ungar. På kvällen ser jag dem dock mumsa ordentligt på både jordnötter och talg. Rimligt är väl att de gottar sig efter en dags slit och bygger upp fett inför de kalla minusnätterna. Och så slipper man i samma veva ärligt talat dåligt samvete för att man skulle ha orsakat bristsjukdomar åt deras bebisar.

Sist men inte minst detta om att vi vintertid matar fåglarna för vår egen skull och inte för fåglarnas skull...
          Är jämförelsen när det gäller fågelholkar då liktydig eftersom de ju egentligen är anpassade till att bygga sina egna bon? Likväl som fåglarna är anpassade till att söka efter föda vintertid på egen hand?
          Jag undrar om det i själva verket är så att vi generellt sätter upp fågelholkar för vår egen skull snarare än för fåglarnas? Vi bör nog tänka på att vi människor går rätt hårt åt de fåglar som äter och samlar frön från t ex barrträd då vi decimerar hela hektar med skog och skapar kalhyggen. Likväl som vi av samma orsak gör det svårare för många arter att finna naturliga boplatser.
          Mer holk bravo.gif och mer hampa.

tack för ett intressant inlägg. Min spontana kommentar är att vilda fåglar ändå kan låta sig styras av sina inlärda erfarenheter, men dessa andra djurarter som vi föder upp, göder, äter och dessutom gör sjuka av all stress, mediciner osv. Vad kan de göra för val?

fram för mer holkar, absolut. Visst vet de hur de ska bygga bon men varför bygga om en redan färdig boplats finns? avgörande är nog om de tycker den ser duglig ut, funktionell.
          Tänker åxå på detta med att mata dessa vilda fåglar, varför gör vi det?? När dom kan klara sig själva.
          kanske vill vi vara delaktiga i näringsskedjan, vi står på toppen av pyramiden och har då även på vårt samvetet ,att få den att fungera. Vi är ju inte alltid så duktiga på det, med kalhyggen, miljöförstöring osv.
          Vi vill helt enkelt hjälpa och fåglarna tycks inte välja bort våra holkar eller vår mat.

Nu har rödhaken kommit, den byger sitt bo i vår vedtrave som för länge sedan är duglig som ved för värme.
          jag låter den vara kvar. Just för djurlivet. rödhaken är en fågel som jag gillar, när jag påtar i trädgården så håller den mig sällskap. den är orädd och jag funderar på varför den är i min närhet.
          Använder jag mitt hjärta och lägger känslor till så , natrurligtvis så, känner den sig trygg i min närhet och är allmänt nyfiken, kanske till och med känner igen mig.
          tänker jag helt krasst utan känslor så...är den i min närhet för att den vet att jag rör om i jorden, insekter, frön
          smile.gif den får tänka hur den vill..jag trivs med den.

rödhake

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 27-04-2008, 08:22
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 560

CITAT (ankiironninge @ 27-04-2008, 07:57) *
          fram för mer holkar, absolut. Visst vet de hur de ska bygga bon men varför bygga om en redan färdig boplats finns? avgörande är nog om de tycker den ser duglig ut...

...Nu har rödhaken kommit, den byger sitt bo i vår vedtrave som för länge sedan är duglig som ved för värme.
          jag låter den vara kvar. Just för djurlivet. rödhaken är en fågel som jag gillar, när jag påtar i trädgården så håller den mig sällskap. den är orädd och jag funderar på varför den är i min närhet.
          Använder jag mitt hjärta och lägger känslor till så , natrurligtvis så, känner den sig trygg i min närhet och är allmänt nyfiken, kanske till och med känner igen mig.
          tänker jag helt krasst utan känslor så...är den i min närhet för att den vet att jag rör om i jorden, insekter, frön
          smile.gif den får tänka hur den vill..jag trivs med den.

Ja. Jo. Detta med avverkningen av skog är ett gissel. Förslag till byggställe för hålbyggande fåglar är gamla, murkna träd som människan tyvärr decimerar - rätt ordentligt till och med om man betänker all reklam som trillar ned i brevlådan...
          Rödhaken den är trevlig! Gillar att bada i vår pool. Funderar på lämplig holk nono.gif till nästa säsong men är osäker ifall grannens katt kommer bli för nyfiken på en holk med något större hål placerad lågt men dold i tät unggran eller en.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-04-2008, 10:56
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Lasse Lasse Liten @ 26-04-2008, 20:54) *
          (...) Sist men inte minst detta om att vi vintertid matar fåglarna för vår egen skull och inte för fåglarnas skull...
          Är jämförelsen när det gäller fågelholkar då liktydig eftersom de ju egentligen är anpassade till att bygga sina egna bon? Likväl som fåglarna är anpassade till att söka efter föda vintertid på egen hand?
          Jag undrar om det i själva verket är så att vi generellt sätter upp fågelholkar för vår egen skull snarare än för fåglarnas? (...)

Ja, egentligen är det samma sak med holkar. Att sätta upp holkar och inte rensa dem kan väl jämföras med att vintermata med ensidig kost. I det ena fallet får ungarna fler parasiter än nödvändigt, i det andra fallet får de adulta sämre kondition. Men visst, vi har rensat skogen både på hålträd och på mat, så i viss må kan man kompensera genom att sätta upp holkar och mata med omdöme. Jag har själv många holkar (byggde en till igår i förhoppningen att den svartvita flugsnapparen ska låta mina mesar vara i fred) och matar på vintern. Men de arter som gynnas är med några undantag vanliga. Vi lugnar vårt samvete samtidigt som andra arter fortsätter att minska drastiskt. Sånglärkan och tofsvipan bryr sig inte om holkar och fågelfrön. Jordbruket och skogsbruket borde förändras om det verkligen ska göra någon skillnad. Det är dock inte så realistiskt att hoppas på att detta ska ske, särskilt inte med denna regering. Ett bra exempel är göktytan. Oavsett hur många holkar man sätter upp, så minskar den ändå. Det är inte bostadsbristen som gör det!
          Om man tog alla pengar som investeras i solrosfrön och investerade dem i att skydda natur istället, skulle de göra mer nytta.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          qorneliz
          Inlägg 27-04-2008, 11:13
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 14 349

Här i zon 4 har vi haft (har plockat undan fröautomaterna nu) dom sedvanliga förstås, såsom talgoxe, blå/svartmes, domherre, nötväcka, entita,gulsparv, grönfink, grönsiska, koltrast samt pilfink Även steglits och bergfink , skogsduva, skata. Nu har också, sädesärla, rödhake och bofink kommit. En liten rådjursget som varit såååå välkommen, men nu med blandade känslor, eftersom vissa vårblommor är ganska så begärliga.... Ha det fortsatt väl med allt vi har framför oss! Sparvhöken och mindre hackspetten glömde jag förståsssss.

Redigerat av qorneliz: 27-04-2008, 11:16

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 27-04-2008, 12:00
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 560

Detta angående att ge eller inte ge möjligheter för fåglar att finna boplatser och föda är intressant.
          Varför inte ta en rivande parallell då man varje vår går över tomten med mossrivarn - och som en del försöker kompensera med att slänga ut ull eller hundhår som hjälp åt fåglarnas bobygge...
          Hjälp, skjälp eller skamgrepp på naturen?!? flirting.gif

Men det klart att det naturligaste hade varit ifall vi inte urbaniserat, skaffat bil, flyg, industri, konsumtion m.m. utan istället bott kvar i hyddorna och grottorna och nöjt oss med det. Det är väl bara man själv som avgör hur pass konservativ man vill förhålla sig. Egentligen.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 10:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon