Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur beskära en ek, Går det att "korta" in en ek
          Piccante
          Inlägg 20-03-2008, 13:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (KURT @ 20-03-2008, 12:50) *
          Det brukar sägas så, men vad jämför man då? Ett hamlat träd spar man för att det har en funktion, vad skall man sedan jämföra med? Ett icke hamlat träd som står helt fristående? Eller icke hamlat träd i en skog?

Man jämför väl med samma trädslag i samma miljö som inte är hamlat. Hamalde askar och lindar kan ju bli både gamla och riktgit grova, har inte sett så många icke-hamlade som har blivit så gamla.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          KURT
          Inlägg 20-03-2008, 13:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 14:29) *
          Man jämför väl med samma trädslag i samma miljö som inte är hamlat. Hamalde askar och lindar kan ju bli både gamla och riktgit grova, har inte sett så många icke-hamlade som har blivit så gamla.

Men kan inte det bero på att man fäller dem för att ta hand om virket? Medan man sparar ett hamlat träd, för att det fortsätter att producera grenar.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-03-2008, 14:43
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 12:34) *
          Ek har aldrig hamlats för foder utan den topphöggs för att få ned kronan och/ elelr stamkvistades för att släppa ned mer ljus till marken men den hamlas aldrig så kraftigt som tex lind, ask och andra.

Jo, även ek har hamlats som djurfoder. Men det har varit på platser där det inte funnits bättre då, det är knappast det mest lämpade trädet för detta

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-03-2008, 01:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 12:34) *
          Jag ifrågasätter inte dina kunskaper men genrellt brukar man säga att hamlade träd blir äldre än träd som inte hamlas, gäller inte det för ek? Sen om man ska vara petig så vet jag inte om ek egentligen "hamlas" någon gång. Hamling är att ta grenar och skott för foder och utfördes med intervaller om 5-10 år på ädellövträd och andra arter. Ek har aldrig hamlats för foder utan den topphöggs för att få ned kronan och/ elelr stamkvistades för att släppa ned mer ljus till marken men den hamlas aldrig så kraftigt som tex lind, ask och andra.

Hej Markus,
          Jo, ek har nog hamlats, fast mer i Storbrittannien än här, men det var för ved och på lång sikt. Det utförs också på flera ställen i Sverige nu av biologer som medvetet skapar döende ved för att äka insekter och annat djurliv. Det är inte vad jag kallar för hamling, som om trädet ska leva länge ska göras minst vart 3e år (med några undantag). Det finns olika tekniker - att ta allt vartannat eller vart tredje år, elelr ta hälften av alla grenar eller göra inkortningar i ung ved i två omgångar mm, och säkert fler som du kan bättre än jag. Oavsett vad, så kan hamlade träd som beskärs i ung ved och med bra snitt leva mycket länge ja. I stadsmiljöer kan hamlade träd leva längre än friväxande träd, och helt klart längre än friväxande som sedan måste beskäras med grova snitt.

Den extremaste form av hamling - bonsaibeskärning (både krona och rot) - kan göra att ett träd lever mycket längre än sina friväxande artfränder. Medan en illa utförd bonsaibeskärning återigen förkortar livslängden.

Och sedan finns det ju olika former för hamling. Knuthamling är ofta det vi ser i storstäderna. Vissa arter passar bra för det, och kan leva mycket länge när snitten läggs strax utanför grenkragarna på knutorna, som blir större för varje år som går. Pil hamlas ju ofta söderut, och de pilarna får säkert mycket längre liv om de hamlas regelbundet, eftersom många arter annars skulle knäckas i vinden eller av ålder.

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 21-03-2008, 04:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Bonsaien kan leva länge, men har det verkligen med beskärningen att göra? Beror det inte snarare på att den lever mycket näringsfattigt, även vilda träd som lever mycket näringsfattigt i stabil miljö blir ju gamla.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-03-2008, 08:00
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

här är en bild på min lilla ek, det syns kanske dåligt men nån gång i tiden har någon beskurit den i en del grenar i alla fall, och nu är den rätt liten och kompakt
          Bifogad fil  P3210035.JPG ( 278.82k ) Antal nedladdningar: 95

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Cilla
          Inlägg 27-03-2008, 00:20
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (KURT @ 21-03-2008, 04:55) *
          Bonsaien kan leva länge, men har det verkligen med beskärningen att göra? Beror det inte snarare på att den lever mycket näringsfattigt, även vilda träd som lever mycket näringsfattigt i stabil miljö blir ju gamla.

Jag tror att det har med flera faktorer att göra, men det vore intressant att veta mer och går säkert att hitta information via bonsaisällskapet m fl. (De är för övrigt experter på många trädsjukdomar, deras träd behandlas ju så snart en endaste lus hoppar på dem.)

Dels så reduceras ju rötterna regelbundet, samt kronan och det sker oftast med små snitt, och dels styrs näringstillförseln som jag inte tror är så ringa med tanke på mängden näringsämnen per cm3. Det blir ju inga grenar som faller eller påverkas av tyngd, väder och vind, och det blir inga torra somrar eller annat som reducerar trädets lagringskapacitet. Detta tror jag också kan påverka livslängden, liksom att ägarna reagerar omedelbart på varje liten tendens till näringsbrist, sjukdom eller annat.

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 27-03-2008, 12:31
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Skogstroll, jag tycker din ek ser bara ung ut, inte särskilt kompakt eller beskuren. Stammen ser rätt tunn ut på din bild. Vet du hur gammal eken är?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          buffy
          Inlägg 27-03-2008, 18:27
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Jag brukar beskära en liten ek som jag har, den är kanske 7 - 8 år. Den har självsått sig i en rabatt och jag har inte hjärta att dräpa den. Emellertid brukar den få mjöldagg på sensommaren, jag vet inte om det beror på beskärningen.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-03-2008, 09:03
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Fågelvägen @ 27-03-2008, 12:31) *
          Skogstroll, jag tycker din ek ser bara ung ut, inte särskilt kompakt eller beskuren. Stammen ser rätt tunn ut på din bild. Vet du hur gammal eken är?

Hej! nej jag vet tyvärr inte hur gammal den är. Men den är beskuren, det är lätt att se på grenarna.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-03-2008, 11:26
          Länk hit: #31

Medlem

De grenar som är beskurna i nedre kronan kommer att hänga med ett tag, men om 20 år har eken säkert släppt dem till förmån för krona högre upp. De flesta ekar vill stamma upp sig och satsar på krona högre upp.

Jag skulle ha efterskurit de tappar som nu lämnat5s. För även om eken är hel suverän på att bilda långa grenkragar så komemr tapapr som är så långa som dina att göra att stammen ständigt står öppen för svampinträngning. Var grenkragar sitter och hur man tar hänsyn till dem finner du på länken om snittläggning som finns från www.tradvardskolan.se. Generellt är det bättre på ek att lämna lite för mycket än att skära in i grenkragen om man inte är säker på var den sitter.

--------------------

Citera
          Iza
          Inlägg 29-03-2008, 14:49
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Hur gammal kan en ek som är 2.65 i brösthöjd vara?
          Finns det något som trivs under en ek som man kan odla?

--------------------
          zon3-4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 08:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon