Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Återigen Tradera och vad man kan sälja där, 10 (!!??!!) Svarta pionvallmo frön för 35 kronor?
          Camilla i Värnam...
          Inlägg 24-03-2008, 13:18
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 12 985

Nu har jag suttit här och funderat en stund om jag skulle skriva något i detta inlägg och så blev det. När det gäller tradera har jag mest handlat där och säljer lite just nu. Det finns mycket man kan förundras över när det gäller detta fenomen, förutom att det finns både seriösa och oseriösa säljare men även köpare givetvis. Man kan göra fynd och man kan bli grundlurad om man inte har koll. Allt går nog att sälja.

Passar man sig inte noga tror jag att man rycks med i ngn slags "spelberoendeliknande" hysteri att man ska vinna budet, utan att tänka efter vad det man budar på är värt. Ett tag var Hoyor inne och Orkidéer det är inte lika populärt längre nu är däremot hibiskus inne och folk betalar dyrt för både sticklingar och fröer. Jag själv försöker få tag på fina Pellisar men de blir alltid så dyra.

Är man ärlig och schysst så tycker jag detta är ok men inte om man medvetet försöker luras. Jag blir irriterad om man säljer Lidlrosor på auktion t.ex. iaf där man fotat med kartongen så det blir uppenbart. Eller om man gett bort ngt till någon och de direkt efteråt auktionerar ut det.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 24-03-2008, 13:51
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag handlade billiga lökar och knölar på Lidl för 14.90 påsen....bl.a Rosenstav. I påsen är det 60 st lökar/ knölar. Sen fick jag se samma bild på tradera. Där är utgångsbudet 20 kr för 8 knölar. Ser också att samma försäljare säljer precis samma lökar som Lidl säljer.
          Så visst kan man göra sig en riktig hacka på Tradera när man gör så.
          Nu kan jag ju inte vara helt säker att dom kommer från Lidl men bilderna och sorterna stämmer precis med Lidl sorterna.
          Ja ska man handla på Tradera gäller det att inte dras med i budgivningen och veta lite om vad man bjuder på!!

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Lemonne
          Inlägg 24-03-2008, 22:24
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

PAC American White Splash, pelargon, stickling, uppe i 105:-
          För en stickling?? Herregud, jag köpte en hel planta på plantskolan för 35:- i somras.

Citera
          marskattan
          Inlägg 24-03-2008, 22:54
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 6 987

CITAT (Lemonne @ 24-03-2008, 22:24) *
          PAC American White Splash, pelargon, stickling, uppe i 105:-
          För en stickling?? Herregud, jag köpte en hel planta på plantskolan för 35:- i somras.

Just detta med PAC och Odensjöpelargonerna är något jag har funderat på. Det är ju licens på att föröka dom, exempelvis Rockdala betalar ju licensavgift för att föröka och sälja. Eftersom kopior på exempelvis kläder inte är tillåtet att sälja på Tradera så borde väl inte detta heller vara tillåtet. Eller?

--------------------
          Agge/
          Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.

Citera
          Anette på Boäng
          Inlägg 24-03-2008, 23:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 3 485

Jag har mailat denna säljare innan (då sålde hon PLANTOR av pionvallmo). Hur hon hade tänkt att de skulla klara postgång och omplantering begriper jag bara inte. Dessutom kallade hon dem för Pion vallmo planta. Kan ju lura nån att de köper en pion. Samma säljare är oseriös med härdighetsangivelser och annat. Jag tycker alla vi som ser sånt här skall maila och protestera. Varna gärna köparna också och tipsa dem var de kan köpa billigare och bättre.
          Exempel just nu, frö till kejsarträd, inte ett ord om att det endast är härdigt i skyddat läge zon1 http://www.tradera.com/50st_Sapphire_Drago...uktion-60487779 Hon har en hel del negativa omdömen också.

Redigerat av Anette på Boäng: 24-03-2008, 23:21

Citera
          Betty
          Inlägg 25-03-2008, 09:58
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Anette på Boäng @ 24-03-2008, 23:15) *
          Jag har mailat denna säljare innan (då sålde hon PLANTOR av pionvallmo). Hur hon hade tänkt att de skulla klara postgång och omplantering begriper jag bara inte. Dessutom kallade hon dem för Pion vallmo planta. Kan ju lura nån att de köper en pion. Samma säljare är oseriös med härdighetsangivelser och annat. Jag tycker alla vi som ser sånt här skall maila och protestera. Varna gärna köparna också och tipsa dem var de kan köpa billigare och bättre.
          Exempel just nu, frö till kejsarträd, inte ett ord om att det endast är härdigt i skyddat läge zon1 http://www.tradera.com/50st_Sapphire_Drago...uktion-60487779 Hon har en hel del negativa omdömen också.

Samma säljare som säljer bonsaifrön i sin nätbutik...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 25-03-2008, 13:40
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 7 395

Angående det här med pelargoner... För något år sedan gick jag in och sökte på vad som blivit riktigt dyrt. Jag hittade en pelargonstickling som hade gått för 1025 kronor! sick.gif Idag hittade jag en hoya kenejiana "nugget" som gått för 898 kr. Hibiskusar för mellan 720 och 735 kr, pelargonen Saxdalens Emma för 667 kr med mera! Det är inte klokt! Har folk inget bättre att lägga pengarna på, eller är de så köpgalna att de bara inte kan sätta stopp?

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

"No day but today!" Jonathan Larson

Citera
          Karin i Småland
          Inlägg 25-03-2008, 16:23
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 11

Eller så har de mycket pengar naughty.gif

Citera
          Lemonne
          Inlägg 25-03-2008, 16:30
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (MariaÖrebro @ 25-03-2008, 13:40) *
          Angående det här med pelargoner... För något år sedan gick jag in och sökte på vad som blivit riktigt dyrt. Jag hittade en pelargonstickling som hade gått för 1025 kronor! sick.gif Idag hittade jag en hoya kenejiana "nugget" som gått för 898 kr. Hibiskusar för mellan 720 och 735 kr, pelargonen Saxdalens Emma för 667 kr med mera! Det är inte klokt! Har folk inget bättre att lägga pengarna på, eller är de så köpgalna att de bara inte kan sätta stopp?

Emma kostar "bara" 50:- på Rockdala -fear-.gif

Jag vill tro att folk råkar trycka fel och att det blir en nolla för mycket!?

Citera
          Karin i Småland
          Inlägg 25-03-2008, 16:33
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 11

CITAT (Lemonne @ 25-03-2008, 16:30) *
          Emma kostar "bara" 50:- på Rockdala -fear-.gif

Jag vill tro att folk råkar trycka fel och att det blir en nolla för mycket!?

Tror inte man får köpa bara en enda Pelargon i en beställning från Rockdala, sen tillkommer ju porto/paketeringsavg. m.m

Citera
          Fenja
          Inlägg 25-03-2008, 17:46
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det är väl som spelberoende, svårt att sluta när man väl börjat kanske...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Lemonne
          Inlägg 25-03-2008, 19:13
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Karin i Småland @ 25-03-2008, 16:33) *
          Tror inte man får köpa bara en enda Pelargon i en beställning från Rockdala, sen tillkommer ju porto/paketeringsavg. m.m

Fast det gör det ju på tradera med, tillkommer porto m.m. Rockdala tror jag har krav på att man ska beställa för minst 120:-. Och så satte jag citationstecken kring bara - för jag tycker det är dyrt med 50:-. blush.gif

Citera
          Inger R
          Inlägg 25-03-2008, 20:54
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 66

Fast variegerad kirskål är faktiskt både vacker o ganska ovanlig. Den är inte lika invasiv som den vanliga men lämpligast är nog att plantera den i kruka. Att det går att sälja variegerad kirskål är jag inte så förvånad över men vi har ju alla olika referenspunkter. jag för min del kan inte förstå att folk köper myskmadra som efter några år bildar en tjock, filtad matta av rötter som tar kål på allt i sin väg. Enligt mina erfarenheter mycket svårare att bli av med än kirskålen...

Däremot håller jag med om att sälja 10 frön av pionvallmo är löjligt. Man får ju dessutom hoppas att det är frö-säljaren i sin tur köpt för är det vildpollinerade från hennes egen trädgård så kan det bli vad som helst.

Vi har en hel del överskott av plantor som vi funderade på att sälja på tradera men nu lägger jag nog så måningom en lista på växterna på vår hemsida i stället. Tråkigt att det finns ett antal oseriösa säljare just på trädgårdssidan på tradera, träfffade på en förra året som sålde plantor av just pionvallmo o dessutom påstod att den var en perenn!! Mailade säljaren men fick aldrig ngt svar.

Citera
          Camilla i Värnam...
          Inlägg 26-03-2008, 06:20
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 12 985

Inger, varigerad Kirskål har jag också i en kruka den är jättefin tycker jag. De flesta som säljer på tradera är ändå seriösa tror jag, jag har nog handlat av minst 30-40 olika där och det är 3 som gjort mig missnöjd genom att de skickat för små plantor som dött nästan direkt.

Så sälj du på tradera, jag håller utkik efter vad du har. rolleyes.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 07:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon