Sidor: 1, 2
marskattan
Jag veeet att det är mycket "tjat" om Tradera och försäljare där men nu kunde jag alltså inte låta bli. Det är en säljare som säljer 10 stycken svarta pionvallmo frön för utropspriset 1 krona men köp nu priset är 35 kronor!!?? För 10 frön? Va???

Sen är bilden inte ens hennes utan om hon har köpt fröna på samma ställe som hon har hämtat bilden så kan jag säga att hon gör ett rejält klipp. För det är en Canadensisk firma som säljer 5000+ frön för 9,95 Canadensiska dollar. Vågar man räkna på vad vinsten blir då? Tja varför inte, det kan ju vara rätt kul...
5000 frön = 500 portioner X 35kr/portion= 17500 kronor... Inte illa. Visst nu tror jag ju inte hon får sålt alla fröna till det här priset, för i ärlighetens namn hoppas jag inte det finns så många dumma personer som köper det.

*skakar på huvudet och undrar HAR FOLK INGEN SKAM I KROPPEN (tänker på på säljaren)

länk till Tradera försäljaren

Länk till orginalsäljaren i Canada

För övrigt kan jag mer än gärna rekomendera säljaren i Canada. Mycket trevliga, bra service och mkt hög kvalitet på sina saker. Bra odlingsanvisningar dessutom. Däremot får man själv klura ut vilka växter som passar till vårt utomhusklimat.

fortfarande förvånad...
Wilmer
OJ!! Man kan bli rik så lätt, hm, vänta nu. En påse vita vallmofröer i affären, 13 kr. Jag har valt fel väg att bli rik, tills nu rolleyes.gif
Monaxe
CITAT (Wilmer @ 18-03-2008, 23:17) *
OJ!! Man kan bli rik så lätt, hm, vänta nu. En påse vita vallmofröer i affären, 13 kr. Jag har valt fel väg att bli rik, tills nu rolleyes.gif

Kan man sälja rötter av kirskål också tro? I så fall kommer jag att bli miljardär...snart.... yahoo.gif
marskattan
CITAT (Wilmer @ 18-03-2008, 23:17) *

Ja vill man inte skicka efter fröna från Canada så säljer någon av dom svenska Hammenhög, Bröderna Nelson eller vem det var (dåligt minne ibland) 500 svarta frön för 24 kronor.

Jag har skickat iväg en fråga till säljaren vad det är som gör fröna så speciella eftersom dom bara säljs 10 och 10, blir det något svar så skriver jag in det här.

För övrigt så är det denna säljaren som diskuterades i sommras/höstas på Allt om Trädgårds forum, dvs hennes försäljningsmetoder och brist på info om växten.
Wilmer
shy.gif Snigelägg..

Det verkar som om man får vara lite omsig och kringsig när manhandlar på tradera. Tråkigt för de som inte "förstår" bättre.

CITAT
För övrigt så är det denna säljaren som diskuterades i sommras/höstas på Allt om Trädgårds forum, dvs hennes försäljningsmetoder och brist på info om växten.

Nejdå, det finns säkert hur många som helst, förstår om det är lockande att tjäna lite "lätta " pengar. Bara man inte luras är det ju egentligen ok?
Monaxe
Det finns ju många seriösa säljare såväl köpare på tradera, tråkigt när det blir så fel. Men som köpare hoppas man ju på att säljaren är ärlig och som köpare får man nog dessutom se till att vara lite påläst innan man "slår till".
Aqvakul
CITAT (Wilmer @ 18-03-2008, 23:27) *
shy.gif Snigelägg..

Det verkar som om man får vara lite omsig och kringsig när manhandlar på tradera. Tråkigt för de som inte "förstår" bättre.
Nejdå, det finns säkert hur många som helst, förstår om det är lockande att tjäna lite "lätta " pengar. Bara man inte luras är det ju egentligen ok?

Man kanske skulle satsa på en karriär som international businessman... fast då får man kanske inte vara snäll och ömhjärtad.... giggle.gif
Wilmer
nono.gif

Precis, detta är inget för oss, för vi är SNÄLLA!!
marskattan
CITAT (Wilmer @ 18-03-2008, 23:27) *
. Bara man inte luras är det ju egentligen ok?

Jag håller helt och hållet med. Jag bara förundras eftersom detta är en "värld" jag och vi här inne håller koll på. Eftersom vi är trädgårds intresserade så brukar det ju vara så att man vet ungefär vad frön kostar, vi vet hur lätt det kan korsså sig, vi vet vart dom bästa plantorna finns att köpa.

Hade jag gett mig in och börjat köpa exempelvis antika leksaker på Tradera så hade många säkert skrattat åt mig för jag har ingen aning om vad jag bjuder på. Jag hade säkert kunna betala rejält överpris på något som jag ville ha bara för att jag fastnat för det.

Så grundfrågan är väl egentligen; som säljare hur mycket står samvetet ut med? Gör man så bra ifrån sig så man klarar en "granskning" av exempelvis en påläst och kunnig kund. Och det handlar inte bara om Tradera utan även försäljare ute "i vida världen". Ska jag köpa en TV så läser jag på, jag litar inte på försäljarens argument. Han vill tjäna pengar. Jag vill ha en bra vara. Den dagen både säljaren och jag är nöjda så har vi gjort en bra affär.
Wilmer
Jag skulle inte våga handla på tradera om jag inte hade kolla på vad "det" är värt, eller, att jag kan leva med överpris. För jag tror att det blir dyrare det är ju trots allt auktioner. Svårt att lite på folk som säljer, över nätet är det ju dessutom "anonymt".
marskattan
CITAT (Wilmer @ 18-03-2008, 23:47) *
Jag skulle inte våga handla på tradera om jag inte hade kolla på vad "det" är värt, eller, att jag kan leva med överpris. För jag tror att det blir dyrare det är ju trots allt auktioner. Svårt att lite på folk som säljer, över nätet är det ju dessutom "anonymt".

Grejen är ju den att man alltid får göra bedömningen "vågar jag lita på denna personen och om det går åt skogen klarar jag mig utan dom pengarna jag lägger ut".

Och det är ju därför sådana här ställen är bra, vi diskuterar på forumet våra erfarenheter på gott och ont. Vissa säljare är hur bra och seriösa som helst, andra får helt motsatt omdömme.
Wilmer
Precis, ordet / sverige är fritt!! Som konsument delar man med sig, de som säljer VAD DET ÄN ÄR måste ju räkna med det.
Monaxe
CITAT (Wilmer @ 18-03-2008, 23:47) *

Handlade just av "väggivägg" som har varit aktuell här på Odla senaste dagarna. Nu kommer jag inte ihåg vad jag fick betala för 6 frön av miniänglatrumpet mix blå och vit (ACNISTUS AUSTRALIS), men det var inte speciellt billigt. Men eftersom jag ville ha frön och inte fått tag i frön nånananstans så köpte jag av henne. Sådde för över en månad sedan och inte så mycket som en grön flik visar sej. Tråkigt. Kan ju iofs bero på ren otur.

Edit felstav
anima
På Tradera kan vi även handla bra växter och plantor, som inte går att få tag i på annat sätt!
Det är upp till köparen att vara medveten om priset! Vi kan bli lurade överallt, vill jag påstå. Om frön inte gror kan du reklamera!.
Har köpt Phlox och Helleborus av väggivägg, mycket fina plantor.
marskattan
CITAT (Monica i Kungälv @ 18-03-2008, 23:58) *
Handlade just av "väggivägg" som har varit aktuell här på Odla senaste dagarna. Nu kommer jag inte ihåg vad jag fick betala för 6 frön av miniänglatrumpet mix blå och vit (ACNISTUS AUSTRALIS), men det var inte speciellt billigt. Men eftersom jag ville ha frön och inte fått tag i frön nånananstans så köpte jag av henne. Sådde för över en månad sedan och inte så mycket som en grön flik visar sej. Tråkigt. Kan ju iofs bero på ren otur.
Edit felstav

Här köper jag mina miniänglatrumpet frön. En del har grott jättefint och andra har inte kommit alls.
Chiltern frön i England

CITAT (marskattan @ 18-03-2008, 23:25) *
Jag har skickat iväg en fråga till säljaren vad det är som gör fröna så speciella eftersom dom bara säljs 10 och 10, blir det något svar så skriver jag in det här.

Jag fick svar från säljaren idag och det löd så här:
"Hejsan

Så speciell är den väl inte,ganska ovanlig och dyr att få tag på...

mvh"

Va? Dyr att få tag på? Ja ska jag sätta mig i bilen och köra dryga milen fram och tillbaks till "byn" där granngården säljer Weibulls påse med 500 frön för 24 kronor. Då kanske det blir dyra frön som så. Men jag gör ändå otroligt bra vinst.

Hur tusan kan man hävda att den är dyr att få tag på???
Eva 33c
CITAT (Monica i Kungälv @ 18-03-2008, 23:58) *
Edit felstav

Ge inte upp fröna än! Förra året sådde jag acninstus (som jag fått av någon här på forumet) den 20 januari. Första grodden visade sig den 7 mars !
Monaxe
CITAT (Eva 33c @ 19-03-2008, 08:59) *
Ge inte upp fröna än! Förra året sådde jag acninstus (som jag fått av någon här på forumet) den 20 januari. Första grodden visade sig den 7 mars !

OK jag väntar! Men behöver dom stå på undervärme hela tiden?
MariaÖrebro
CITAT (Monica i Kungälv @ 18-03-2008, 23:22) *
Kan man sälja rötter av kirskål också tro? I så fall kommer jag att bli miljardär...snart.... yahoo.gif

Tänkte precis berätta att någon sålde just kirskål förra sommaren! Och lyckades få dem sålda också! En del är inte riktigt funtade... I beskrivningen stod det att kirskål bland annat är bra att koka soppa på, och att det är en fin marktäckare! Jo ja tackar ja!
Monaxe
CITAT (MariaÖrebro @ 19-03-2008, 11:01) *
Tänkte precis berätta att någon sålde just kirskål förra sommaren! Och lyckades få dem sålda också! En del är inte riktigt funtade... I beskrivningen stod det att kirskål bland annat är bra att koka soppa på, och att det är en fin marktäckare! Jo ja tackar ja!

Ja hjälp....marktäckare är det ju, stod det inget att den täcker ALLT? Inte bara marken.....
MariaÖrebro
CITAT (Monica i Kungälv @ 19-03-2008, 11:06) *
Ja hjälp....marktäckare är det ju, stod det inget att den täcker ALLT? Inte bara marken.....

Nej, inget om att det tar löver allt. Har en känsla av att vi har en riktig toppensäljare där! Jag kom på att det till och med var variegerad kirskål. OCH? Vem vill ha kirskål, oavsett om den är variegerad eller ej?

När jag handlar på Tradera går jag alltid in och kollar omdömena först. Och såna som köpt av mig har till och med ringt och talat om att de fått en negativt omdöme och förklarat varför, för att jag ska gå med på att sälja till dem. Har inte blivit lurad än... Visserligen har jag bara köpt och sålt ett par hundra varor. Däremot har jag haft så himla många olika kunder, utan vissa har blivit stammisar och köpt 50 växter från mig, så då skapar man ju en relation och tillit. Jag är skeptisk till dem som aldrig köpt något tidigare och som bjuder på mina auktioner.
*Ulrica*
CITAT (marskattan @ 19-03-2008, 08:49) *
Weibulls påse med 500 frön för 24 kronor. Då kanske det blir dyra frön som så. Men jag gör ändå otroligt bra vinst.

Hur tusan kan man hävda att den är dyr att få tag på???
Jag tycker att du ska skriva tillbaka och fråga det, samt varfrån fröna som utannonserats kommer ifrån, när bäst-före-datum är och andra saker som är bra att veta när man köper frön. Du har rätt att få svar.
*Ulrica*
CITAT (MariaÖrebro @ 19-03-2008, 11:11) *
Nej, inget om att det tar löver allt. Har en känsla av att vi har en riktig toppensäljare där! Jag kom på att det till och med var variegerad kirskål. OCH? Vem vill ha kirskål, oavsett om den är variegerad eller ej?
rotfl.gif
Detta är ju bara för mycket! Jag vill också börja sälja växter och frön på Tradera! Man verkar ju helt skamlöst kunna gör sej en riktig hacka! I skogen har vi jättebeständ av brännässlor - jättebra för hälsan och att göra gödselvatten av!!! 100:- rotfl.gif

När jag handlar på Tradera går jag alltid in och kollar omdömena först.
Men det där är ju lite lurigt när det gäller såna som säljer frön. För omdömet gäller ju inte själva fröna egentligen då ju ingen väntar med att ge omdöme tills man ser vad/om något gror. Omdömet gäller då bara leverans etc. Lite lurigt...
titti49zon6
Fattar inte riktigt vad ni menar med priset på 35:-hon har ju lagt ut 1:- som utropspris
men om någon absolut vill köpa frön och är villig att betala 35:- för att vara säker på att få
fröna så är det ju upp till den personen
Kan inte se att just denna annons skulle innehålla några fel eller försök till bedrägeri
sen finns det ju"galningar" som verkar betala vad som helst för ingenting på Tradera men det
kan jag som säljare inte göra nåt åt (annat än vägra sälja om nån bjuder mycket, och vem gör det???)
Eva 33c
Jag kom på att det till och med var variegerad kirskål. OCH? Vem vill ha kirskål, oavsett om den är variegerad eller ej?

Tro det eller ej, jag tillhör dem som faktiskt har variegerad kirskål i min trädgård laugh.gif
Jag har tom skickat småplantor av den till andra forumister, på begäran s a s.
Den har faktiskt ett odlingsvärde, även om man måste vara medveten om växtsättet. Den är inte fullt så livskraftig som den gröna, och den blommar ytterst sällan. Så visst finns det tokiga människor....
[attachment=15319:aegopodi...ia_varie.jpg]

CITAT (Monica i Kungälv @ 19-03-2008, 10:56) *
OK jag väntar! Men behöver dom stå på undervärme hela tiden?

Jag minns inte riktigt hur jag gjorde. Någon verklig undervärme kan jag inte erbjuda mina frön, men de stod nog på min "varmaste" plats i allafall.
Blomstertanten
CITAT (titti49zon6 @ 19-03-2008, 11:31) *
Fattar inte riktigt vad ni menar med priset på 35:-hon har ju lagt ut 1:- som utropspris
men om någon absolut vill köpa frön och är villig att betala 35:- för att vara säker på att få
Kan inte se att just denna annons skulle innehålla några fel eller försök till bedrägeri
sen finns det ju"galningar" som verkar betala vad som helst för ingenting på Tradera men det
kan jag som säljare inte göra nåt åt (annat än vägra sälja om nån bjuder mycket, och vem gör det???)

Håller med dej Titti. Jag kunde inte heller hitta något konstigt i auktionen. Det är ju faktiskt upp till köparen att bestämma vad varan är värd !
Jag har själv haft en del auktioner på Tradera , där jag tyckte att priset gick alldeles för högt. Men inte vägrade jag att sälja för att buden gick upp för högt sleep.gif Så dum är man väl inte ?! Däremot har jag skickat med lite extra, men det har jag även gjort om inte priset gått upp så högt ! En gång mailade jag till en som lagt ett otroligt högt bud och frågade om hon visste vad hon bjöd på , för jag var helt säker på att hon måste ha läst fel med tanke på vilket högt bud hon lagt. Men hon ville så gärna ha plantan så hon var beredd att betala det priset, så då fick hon göra det ! Kunden har alltid rätt ! tongue.gif
Måste rätta mej själv ! Det enda att anmärka på i auktionen är om bilden är "lånad" utan att hon fått tillstånd ! Man får faktiskt inte ta andras bilder och använda hur som helst !!!!
skogstroll
låter inte så skumt om det är en intressant sort... Fröer på t.ex. Weibulls är ju inte direkt gratis. De har t.ex. chilisorter (från Örtagården) där vissa kostar runt 50 kr... Köpte P. Pepper-chilifrön på tradera för en väldigt blygsam penning, det som kommit upp är chili sen får jag se vad det blir för frukt smile.gif Är man desperat så är man giggle.gif
Wilmer
Jag skulle kunna tänka mig variegerad kirskål, planterad inom avgränsat område, den är snygg! Såg en vild en gång, men blev inte av att gräva upp. Sedan hittde jag den inte nästa år..
Maria82a
Min kommentar till tradera..BLUFF! jag köpte en pionplanta...det kom två rötter mörkfärgade..såg ut som 2 mindre morötter...

och jag skrev till denna kvinna efter att ha fotat bladet. Är detta verkligen en pion? Bladen ser inte ut som en.

Hennes kommentar...:

Hej!

Jag är ledsen men jag har sålt B.belle till dig men kanske det som änså länge har dykt upp kanske är ngt ogräs ?
Jag har ju själv B.belle & tagit fr denna.

Mvh Lollo

Och detta ogräs har vuxit ut från rötterna som hon har sålt till dig. VÄLDIGT OFÖRSKÄMT ATT SKICKA NÅGOT SOM HON SEDAN PÅSTÅR ÄR OGRÄS...

VARNING FÖR DENNA MÄNNISKA. HON HETER ATTLITAPÅ PÅ TRADERA.
marskattan
CITAT (titti49zon6 @ 19-03-2008, 11:31) *

Jag håller helt och hållet med om att folk får betala precis vilket pris dom vill. Det jag reagerade mot var det höga priset kontra antalet frön. Det ger/gav intrycket att det är en väldigt speciell sort som är svår att få tag på. Samtidigt har vi minst två svenska Fröfirmor som säljer dessa frön...

Så egentligen är det nog en samvetsfråga; hur kan man sätta ett "köp nu pris" så högt för något som ändå är vanligt? Och dessutom när det rör sig om så få frö. Alla som har odlat vallmo vet ju att det inte är blomman som ger runt 30 frön per kapsel, utan det rör ju sig om masssssvis med frön.

Men det ska oxå tilläggas, jag reagerar när någon skriver "Bonzai-frön" samtidigt som man visar en gaaaammal planta på bilden. Bonzai kan man ju göra av en hel del, det är ju knappast ett släkte som heter Bonzai.

marskattan
CITAT (*Ulrica* @ 19-03-2008, 11:16) *
Jag tycker att du ska skriva tillbaka och fråga det, samt varfrån fröna som utannonserats kommer ifrån, när bäst-före-datum är och andra saker som är bra att veta när man köper frön. Du har rätt att få svar.

Jag skrev igår till Canada-säljaren och frågade om det var tillåtet att låna hennes bilder. Hon hade inga problem med det så länge man skrev ut var bilderna i från.

Jag skrev oxå tillbaks till traderasäljaren och fick till svar att "jag köper bara in det finaste" (med hänsyfting på att hon inte köper Weibulls frön).

Jag har ingen aning om man får lov att återge mail, eller om det anses personligt. Annars har jag inga problem med att lägga ut vår konversation här. Men hennes slutkommentar blev såhär: "... jag inte har ngn på exakt den jag säljer,min är lite svartare".

Grejen är ju den att jag pallar inte tjafsa med henne om det. Det är ju inte så att jag tänker köpa fröna, utan jag var bara intresserad om det var unika frön som var värda guld hon sålde.
Heda
Ja herregud, det finns då folk till allt...jag som tom kollar olika fröfirmor för att se billigaste pris per frö...men jag kanske är snål? Enligt min erfarenhet, mest svenska fröfirmor, är grobarheten ungefär lika men antalet frön kan skilja massor!! Om jag köper frön vill jag ju ha stor chans till många fina plantor och "ha råd" att misslyckas med endel frön. Vet att jag för ett par år sedan tyckte att Raraväxter alltid hade så fjuttiga portioner, men det har blivit bättre tycker jag.

Om jag är så himla desperat efter en planta av ngt så köper jag ju en planta! Men kanske är jag även lite bortskämd med bra plantskolor...

För mig känns det iaf som att människan är en lurendrejare!!! thumbdown.gif usch usch sånt gillar vi inte!!!

Förresten gillar jag kirskålen "variegata" om man nu endå har kirskål så blir det ju snyggt med lite variation! Jag har hörn där kirskålen får härja fritt och tom blomma sweatingbullets.gif jag tycker att den är underbart vacker när den blommar och har satt en massa allium i ...det är fiint tycker jag!!! Alliumen kommer tillbaka år efter år och kirskålsbladen döljer den vissnande blasten...

...men jag är väl knäpp jag med....tycker att digitalis kan bli ett jäkla ogräs!!! DET är en växt man borde varna för i plantskolorna! Jag älskar dom men svär varje år över denna digitalis- anarki ranting.gif
Lemonne

Såg att en pelargonstickling av Mexican Tomcat var uppe i 35:-. Jag kan ju få ut en förmögenhet av min planta på balkongen!!
Betty
CITAT (Eva 33c @ 19-03-2008, 11:53) *
Tro det eller ej, jag tillhör dem som faktiskt har variegerad kirskål i min trädgård laugh.gif
Jag har tom skickat småplantor av den till andra forumister, på begäran s a s.
Den har faktiskt ett odlingsvärde, även om man måste vara medveten om växtsättet. Den är inte fullt så livskraftig som den gröna, och den blommar ytterst sällan. Så visst finns det tokiga människor....
[attachment=15319:aegopodi...ia_varie.jpg]

Haha, här är en till galning som har varigerad kirs i trädgården! crazy.gif Jag köpte min planta på en STA-växtmarknad t.o.m. och jag med har delat med mig till andra odlaiter som ville ha denna snygga marktäckare i sina trädgårdar. Här är en bild på plantan när den var nyplanterad, nu är den lite större... w00t.gif
(läs på skylten...)
Magdis
Jag skulle mycket gärna byta ut min vanliga kirskål mot den där variegerade. smile.gif På baksidan av huset gränsar tomten mot en skogsremsa, vi har kompost och grillplats där och där växer det en massa nässlor och kirskål o annat smått o gott. Skulle ju bli kanonsnyggt med ett stort hav variegerad kirskål! tummenupp.gif
Chamomille
Betty. Vilken rolig skylt! Såna skulle jag behöva ett hundratal av! a0a.gif Var hittar jag såna???
HelenN
Jaaa, många bjuder ju massor med pengar för sånt man kan köpa i affären för en liten del av pengarna. Jag har köpt via tradera, men bara för små pengar .....för sen tillkommer ju frakten osså.
Var sugen att bjuda på en tjock trädgårdsbok igår & jag mailade säljaren & kollade upp frakten....den skulle kosta 171:- att skicka....dä ni.....tror ni jag la ett bud på boken??? Icke sa nicke smile.gif
Betty
CITAT (Chamomille @ 21-03-2008, 18:30) *
Betty. Vilken rolig skylt! Såna skulle jag behöva ett hundratal av! a0a.gif Var hittar jag såna???

Visst är den helt rätt vid kirskålen! Jag skickade efter den från Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik. smile.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 21-03-2008, 23:38) *
Visst är den helt rätt vid kirskålen! Jag skickade efter den från Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik. smile.gif

Inte bara vid kirskålen.. Det kan börja vid infarten med...ha ha.. rotfl.gif Ifall skylten syns? Man skulle haft en lie.
Lemonne
CITAT (Chamomille @ 21-03-2008, 23:43) *
Inte bara vid kirskålen.. Det kan börja vid infarten med...ha ha.. rotfl.gif Ifall skylten syns? Man skulle haft en lie.

rotfl.gif
Chamomille
Fast det var en dyr skylt.. 98 kr. sleeping.gif
Camilla i Värnamo
Nu har jag suttit här och funderat en stund om jag skulle skriva något i detta inlägg och så blev det. När det gäller tradera har jag mest handlat där och säljer lite just nu. Det finns mycket man kan förundras över när det gäller detta fenomen, förutom att det finns både seriösa och oseriösa säljare men även köpare givetvis. Man kan göra fynd och man kan bli grundlurad om man inte har koll. Allt går nog att sälja.

Passar man sig inte noga tror jag att man rycks med i ngn slags "spelberoendeliknande" hysteri att man ska vinna budet, utan att tänka efter vad det man budar på är värt. Ett tag var Hoyor inne och Orkidéer det är inte lika populärt längre nu är däremot hibiskus inne och folk betalar dyrt för både sticklingar och fröer. Jag själv försöker få tag på fina Pellisar men de blir alltid så dyra.

Är man ärlig och schysst så tycker jag detta är ok men inte om man medvetet försöker luras. Jag blir irriterad om man säljer Lidlrosor på auktion t.ex. iaf där man fotat med kartongen så det blir uppenbart. Eller om man gett bort ngt till någon och de direkt efteråt auktionerar ut det.
Irene_L
Jag handlade billiga lökar och knölar på Lidl för 14.90 påsen....bl.a Rosenstav. I påsen är det 60 st lökar/ knölar. Sen fick jag se samma bild på tradera. Där är utgångsbudet 20 kr för 8 knölar. Ser också att samma försäljare säljer precis samma lökar som Lidl säljer.
Så visst kan man göra sig en riktig hacka på Tradera när man gör så.
Nu kan jag ju inte vara helt säker att dom kommer från Lidl men bilderna och sorterna stämmer precis med Lidl sorterna.
Ja ska man handla på Tradera gäller det att inte dras med i budgivningen och veta lite om vad man bjuder på!!
Lemonne

PAC American White Splash, pelargon, stickling, uppe i 105:-
För en stickling?? Herregud, jag köpte en hel planta på plantskolan för 35:- i somras.
marskattan
CITAT (Lemonne @ 24-03-2008, 22:24) *
PAC American White Splash, pelargon, stickling, uppe i 105:-
För en stickling?? Herregud, jag köpte en hel planta på plantskolan för 35:- i somras.

Just detta med PAC och Odensjöpelargonerna är något jag har funderat på. Det är ju licens på att föröka dom, exempelvis Rockdala betalar ju licensavgift för att föröka och sälja. Eftersom kopior på exempelvis kläder inte är tillåtet att sälja på Tradera så borde väl inte detta heller vara tillåtet. Eller?
Anette på Boäng
Jag har mailat denna säljare innan (då sålde hon PLANTOR av pionvallmo). Hur hon hade tänkt att de skulla klara postgång och omplantering begriper jag bara inte. Dessutom kallade hon dem för Pion vallmo planta. Kan ju lura nån att de köper en pion. Samma säljare är oseriös med härdighetsangivelser och annat. Jag tycker alla vi som ser sånt här skall maila och protestera. Varna gärna köparna också och tipsa dem var de kan köpa billigare och bättre.
Exempel just nu, frö till kejsarträd, inte ett ord om att det endast är härdigt i skyddat läge zon1 http://www.tradera.com/50st_Sapphire_Drago...uktion-60487779 Hon har en hel del negativa omdömen också.
Betty
CITAT (Anette på Boäng @ 24-03-2008, 23:15) *
Jag har mailat denna säljare innan (då sålde hon PLANTOR av pionvallmo). Hur hon hade tänkt att de skulla klara postgång och omplantering begriper jag bara inte. Dessutom kallade hon dem för Pion vallmo planta. Kan ju lura nån att de köper en pion. Samma säljare är oseriös med härdighetsangivelser och annat. Jag tycker alla vi som ser sånt här skall maila och protestera. Varna gärna köparna också och tipsa dem var de kan köpa billigare och bättre.
Exempel just nu, frö till kejsarträd, inte ett ord om att det endast är härdigt i skyddat läge zon1 http://www.tradera.com/50st_Sapphire_Drago...uktion-60487779 Hon har en hel del negativa omdömen också.

Samma säljare som säljer bonsaifrön i sin nätbutik...
MariaÖrebro
Angående det här med pelargoner... För något år sedan gick jag in och sökte på vad som blivit riktigt dyrt. Jag hittade en pelargonstickling som hade gått för 1025 kronor! sick.gif Idag hittade jag en hoya kenejiana "nugget" som gått för 898 kr. Hibiskusar för mellan 720 och 735 kr, pelargonen Saxdalens Emma för 667 kr med mera! Det är inte klokt! Har folk inget bättre att lägga pengarna på, eller är de så köpgalna att de bara inte kan sätta stopp?
Karin i Småland
Eller så har de mycket pengar naughty.gif
Lemonne
CITAT (MariaÖrebro @ 25-03-2008, 13:40) *
Angående det här med pelargoner... För något år sedan gick jag in och sökte på vad som blivit riktigt dyrt. Jag hittade en pelargonstickling som hade gått för 1025 kronor! sick.gif Idag hittade jag en hoya kenejiana "nugget" som gått för 898 kr. Hibiskusar för mellan 720 och 735 kr, pelargonen Saxdalens Emma för 667 kr med mera! Det är inte klokt! Har folk inget bättre att lägga pengarna på, eller är de så köpgalna att de bara inte kan sätta stopp?

Emma kostar "bara" 50:- på Rockdala -fear-.gif

Jag vill tro att folk råkar trycka fel och att det blir en nolla för mycket!?
Karin i Småland
CITAT (Lemonne @ 25-03-2008, 16:30) *
Emma kostar "bara" 50:- på Rockdala -fear-.gif

Jag vill tro att folk råkar trycka fel och att det blir en nolla för mycket!?

Tror inte man får köpa bara en enda Pelargon i en beställning från Rockdala, sen tillkommer ju porto/paketeringsavg. m.m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon