|
Hej, hoppas att någon av er kan ge mig svar på vad jag kan göra för att rädda mina plantor.
Har haft två stora humle plantor i stor kruka på balkongen, i 4 sommrar, den har tom flyttat en gång och är alltid lika fin... ända tills bladen börjar vissna och den blir tokrisig ungf i jul-aug. Det är någon slags lus på undersidan av bladen, små svarta prickar har jag för mig (är ju ett halvår sedan nu) Clematisen som jag har haft i två år får ochså samma angrepp efter halva sommaren. I år fick också alla mina smultronplantor samma sak... Jättetråkigt! Blade torkar ut och ramlar av. Den enda som klarade sig var kärleksört, eftersom att den är en fetbladsväxt. Men jag vill ju ha kvar mina andra plantor också! Någon som vet vad som kan göras? Har provat att såpa-spraya bladen, men det är svårt eftersom den går hela vägen upp till grannen... också ros1 har jag provat, vilket inte heller gav ngt vidare resultat. Men jag antar att det måste ner ngt i jorden om man ska ha någon chans på en så stor växt?
|