kolmodinskan
Hej, hoppas att någon av er kan ge mig svar på vad jag kan göra för att rädda mina plantor.

Har haft två stora humle plantor i stor kruka på balkongen, i 4 sommrar, den har tom flyttat en gång och är alltid lika fin... ända tills bladen börjar vissna och den blir tokrisig ungf i jul-aug. Det är någon slags lus på undersidan av bladen, små svarta prickar har jag för mig (är ju ett halvår sedan nu) Clematisen som jag har haft i två år får ochså samma angrepp efter halva sommaren. I år fick också alla mina smultronplantor samma sak... Jättetråkigt! Blade torkar ut och ramlar av. Den enda som klarade sig var kärleksört, eftersom att den är en fetbladsväxt. Men jag vill ju ha kvar mina andra plantor också! Någon som vet vad som kan göras? Har provat att såpa-spraya bladen, men det är svårt eftersom den går hela vägen upp till grannen... också ros1 har jag provat, vilket inte heller gav ngt vidare resultat. Men jag antar att det måste ner ngt i jorden om man ska ha någon chans på en så stor växt?
Åsa, mälardalen zon 2
Testa provadokapslarna som ser ut som stora alvedon, dessa stoppar man ner i jorden efter doseringen som står på förpacknngen, växten suger upp giftet så växten blir giftig för insekterna, medlet finns kvar i växten i ca 6v + det finns en svag dos gödning i tabletterna. De brukar vara effektiva men ska inte användas på ätliga växter.

(att bladen på smultron och liknande vissnar behöver dock inte vara insektsangrepp det kan även vara odlingsförhållandena = på balkong odlar man ofta i små kärl + på många balkonger blir det för hett för växterna)
kolmodinskan
Tack för tipset. Ska åka och köpa dom så snart jag ser att den har kommit upp smile.gif tyvärr var det inte vanliga vissna blad på smultronen, utan dom hade också samma svarta prickar på undersidan... Men med dom är det inte mycket att be för... får hitta ngt tåligare smile.gif
Bassam
hej
jag tycker att säga , du kan använda pyrsol mot bladlöss ,
lycka till,H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon