jag vet att frågan redan ställts flera ggr, vilket visar på hur förvirrade vi nybörjare är!
måste man vänta på karaktärsblad, eller kan man plantera om när man känner att det börjar bli trångt i krukan, där fler än en planta står?
om man t.ex planterar flera frön i ett såbrätten, så måste väl småplantorna planteras om innan karaktärsblad har kommit? annars virvlar ju rötterna omkring i jorden och är svåra att sära på. Eller?
jag har t.ex satt 4-5 tomater i en 4x4 kruka. jag fattar nu att det var lite tokigt och kommer inte att göra det fler gånger.

men nu måste jag ju sära de åt innan de växer till sig för mycket. väntar jag då på karaktärsblad blir det nog inte så bra... eller ska jag offra 3 av de 4 plantor som kommit upp?
ett annat exempel jag har är mina smultron som kommer upp pö om pö. jag har tagit upp några plantor och plantat om i egna krukor (där de itne trivs så bra...) men om jag skulle vänta på att de skulle växa till sig i såbrätten så flätar väl rötterna ihop sig? plus att frön ska stå varmt och mörkt och plantan svalt och ljust... hmmmm.... hur gör man då när itne alla frön kommit upp ännu??
snälla, hjälp en förvirrad nybörjare...