Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ni som byggt ett Euro Serre - Byggtips, Vad ska man tänka på?
          ErikG
          Inlägg 24-05-2008, 20:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 15 063

Lådan hade jag redan lutad lite bakåt, fick den levererad upp på baksidan. (Ett tips för er som väntar på leverans: lastbilen har en kran som når 6-7 meter ut, så jag fick honom att köra upp på cykelvägen som går bredvid huset och svänga upp lasten där.)

Nu fullföljde jag ändå min tanke att lyfta glasen uppåt, men jag förstår att det inte är lika lätt med de grejor som Williab skickar med. Handlar man för över 20.000 kronor borde man kunna förvänta sig lite mer än leksaksverktyg.
          Bifogad fil  PICT1398.JPG ( 686.21k ) Antal nedladdningar: 96

Som synes har jag två rejäla trepunkts vaccumsugar för att lyfta glasen (inhandlade på Biltema, artnr 20-832, 69,90 kr st. Rekommenderas!!!). Jag var lite inne på att glasen skulle kunna röra sig åt andra sidan, men en inventering av husets städverktyg löste det hela.

Så nu har hustrun och jag monterat upp växthuset, glasat runt om, lagt på två takskivor och suttit och myst lite i kvällssolen med ett glas vin före middagen. I morgon är det resten av taket som skall sättas på plats. Kan också konstatera att vi också verkar få några glasskivor över, bl. a 2 lite smalare och halvlånga som inte kommer att platsa någonstans, samt en extra uppsättning glas till fönsterdelen.

Något som gjorde oss lite konfunderade var de dubbla respektive enkla gummilisterna. Vi antog glatt att de enkla gummilisterna skulle användas i hörnen där det bara var ett glas att täcka, men sen tog listen slut när vi kom till framsidan och verkligen behövde listen för glaset bredvid dörren. Skall det vara dubbellist i hörnen, eller skall vi klaga hos Williab?

Ett råd till dem som glasar är förutom att använda sig av ordentliga lyftar att ta framsidan sist. Det är lite knixigt att få in glasen, och då är det bra om man inte börjar där.

Annars gick det över förväntan. Vi mätte lite diagonaler, men fick det aldrig att stämma, så vi övergick att kontrollera hörnstolparna med vattenpass och vinkelhake.

Det var däremot bra att vara två för monteringen av glasen. Vi lossade på väggstöttan där glasen skulle in så att det gick att vinkla lite åt sidan. Min fru skötte det, medan jag bar glasen och styrde in det på plats. Ensam hade jag aldrig klarat det, sen är det ju också kul att göra något tillsammans kompiskram.gif

Vi har också plockat in totalt 100 rostfria bultar och muttrar i rännorna före montering för att kunna eftermontera hyllor och annat som man vill ha. Därmed borde vi kunna reducera behovet av twist-in bultar till ett minimum. Som mest är det ändå bara 5 st i sidostolparna efter lånsidorna, och där kommer ändå de flesta att gå åt.

Erik

Redigerat av ErikG: 24-05-2008, 20:36

Citera
          Digger
          Inlägg 25-05-2008, 15:36
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Har monterat växthuset både igår och idag men är inte klar med glasning/plastning av taket än, mer om detta nedan! Allt har gått bra, hela huset blev till sist helt vågrätt och varenda lodrätt stag helt vinkelrätt mot sockeln. Att peta in glaset i sidorna gick som en dans, ibland fick man känga till lite lätt på glaset för att det skulle gå in mellan reglarna.

Men... När jag kikar närmare i glaslådan där allt glas ligger förpackat ser jag att jag har en extra takuppsättning fastän jag beställde plast i taket. Jag har plasten också men nu är frågan om jag fått för mycket glas? När jag tänkter efter så betalade man ju extra för plasten, det var dyrare än att bara ta glas så kanske är det så att man alltid får taket i glas fastän man även beställt plast i taket? Ska man ringa Willab och säga att man fått för mycket eller är det rätt? confused.gif

Helt plötsligt blev jag sugen på att sätta glas i taket istället för plasten. Enda nackdelen är att jag har fyra fönster och då fattas det två småkvadrater glas men där kan man ju ha plast i stället om det nu inte ser konstigt ut. Det var även med en stor glasskiva för mycket. Kanske är det så att om man beställt plast i bara taket så får man ändå med glas så kanske törs man switcha till glastak?

Citera
          ErikG
          Inlägg 25-05-2008, 20:29
          Länk hit: #43

Medlem

Så var det färdigmonterat biggrin.gif. Vi är jättenöjda med ett riktigt snyggt växthus. Bifogad fil  PICT1399.JPG ( 351.41k ) Antal nedladdningar: 142

Vi valde den lägre (ej förhöjda) varianten, eftersom vi inte ville att det skulle sticka upp över häcken mer än nödvändigt och störa grannarna. Vi gjorde en mall och testade de bägge varianterna och det förhöjda blev helt enkelt för högt. Visst, man får böja lite på huvudet när man kliver in/ut, men det är ändå mindre än vad jag trott (är 186 cm).

Några saker dock att skicka med till kommande montörer:

Man får med dubbla och enkla gummilister. De enkla listerna är avsedda för framsidan. De dubbla används överallt annars. Det framgår ingenstans av beskrivningen hur de enkla listerna skall användas.

Som absolut sista punkt i beskrivningen står på sidan 28 att man skall sätta in plastbitarna på bägge sidor av överstycket till dörren. Det är bara det att en liten plåtbit spärrar, så att man inte får dit plastbitarna. Bäst är nog att sätta dit dammlisten och vänster plastbit redan innan överstycket monteras (s. 18) och höger plastbit direkt efter att man svängt in dörren, men innan man man skruvar fast bottenskenan.

Vi är glada att vi valde glas rakt igenom. Det är en fantastisk känsla att kunna sitta ute men ändå inne.

Redigerat av ErikG: 25-05-2008, 20:35

Citera
          Digger
          Inlägg 25-05-2008, 21:39
          Länk hit: #44

Medlem

Har exakt samma växthus! Valde inte heller den förhöjda varianten med 20cm extra, jag tyckte helt enkelt att proportionerna var fel och det skulle inte passa in i helhetsmiljön. Jag har ju murad sockel så innerhöjden vid takfoten är nästan 1,90m ändå. Visserligen blir tröskeln lite högre men det märks inte och jag behöver faktiskt inte duka när jag går in genom dörren.

Nu när jag hade fått med glas till taket fastän jag valt plast där som tillval så skippade jag plasten och satt upp glaset. Allt gick bra ända tills den där förbaskade sugproppen som följer med brakade ihop. Det sitter en liten mutter som håller ihop den och denna mutter lossnade helt enkelt varvid vakumet släppte och en liten ruta åkte i backen inne i växthuset och splittrades i miljoner bitar. ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Grrr, jag undvek i största möjliga mån att lyfta med sugproppen eftersom den verkade lite ranglig men som det var hade jag tydligen mesta lasten på sugen. Det var bara att sopa upp spillrorna. Tyvärr saknar jag nu en liten glasruta för ett fönster, jag har visserligen plast över till hela taket men att den där sugproppen brakar ihop borde gå på garanti. Får ringa imorgon och höra, annars får jag sätta upp plast vid en lucka. Även här blev det annars två rutor över, en lite kortare än dom stora och en långsmal. Gissar att dom är till enkeldörren om man inte beställer breda skjutdörren?

Jag håller med, det var väldigt luddigt hur plastlisterna skulle sättas. Jag började sätta dom ensidiga på hörnen men till slut tog dom ensidiga listerna slut. Efter lite eftertanke insåg jag att dom skulle sitta som du säger på dörrarna. Retsamt, orsakade en del extra jobb.

Hade exakt samma problem som du med dom där plastplupparna som skulle sättas fast i vågräta regeln som dörren hänger i. Jag tog en avbitare och klippte av dom innersta "benen" på plastplupparna och då fick jag dit dom.

Det följde med ett grått rör med en vattenslangskoppling, vad är det? Jag gissar att det är nån sorts takbevattning eller kanske nån dimspridare som ska sitta i taket? Har inte satt upp den än, avvaktar med detta. Är det nåt att ha?

Redigerat av Digger: 25-05-2008, 21:54

Citera
          Digger
          Inlägg 26-05-2008, 19:14
          Länk hit: #45

Medlem

Det verkar ordna sig med den pajade rutan, pratade med Willabs idag. Dessutom är det så att om man beställer plast i taket får man ändå med en hel uppsättning glas.

Citera
          Digger
          Inlägg 28-05-2008, 20:43
          Länk hit: #46

Medlem

Nu när allt börjar bli klart kan jag meddela att det blir fruktansvärt bra! sweatingbullets.gif Huset känns stabilt och nu börjar det roliga småpysslet som att få till bevattningen, el, något att sitta på samt sist men inte minst börja ODLA! Köpte en vindruva 'Himrod' här från Odla som jag tänkte sätta i en kruka och låta växa upp i taket! blomma.gif

Citera
          gasabäck
          Inlägg 31-05-2008, 20:19
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 873

Nu hoppar jag lite bakåt till grundläggningen igen. Jag ska bygga murväxthus och jag funderar massor över isoleringen av själva golvet. Bör man isolera golvet? Vad är för- resp nackdelen med isolerat golv? Jag har bara en stort enda hål idag. Ska det isoleras långt ner eller långt upp? Vill ha så mycket värme som möjligt i växthuset tidigt på våren och in på hösten. Det har vart en kall vår här och bära blommor hit och dit är en massa jobb. Jag skulle vilja värma lite extra med element eller nån fläkt och få behålla så mycket som möjligt av den värmen tidig vår. Ljuset finns ju här - men inte värmen. Jag är långt efter er alla i byggandet.

Superfina växthus ni har allihopa. Det ser superhärligt ut att sitta med ett glas vin och mysa. Jag hoppas mitt blir lika fint.

Citera
          ErikG
          Inlägg 31-05-2008, 20:50
          Länk hit: #48

Medlem

Vill Du värma upp växthuset tidig vår och sen höst skall Du ha isoleringen nära golvet. Vill Du ha en magasineffekt under sommaren så att golvet tar upp värme på dagen och avger den under natten skall Du ha isoleringen djupt. Högt placerad isolering ställer dock stora krav på att det är absolut jämnt under isoleringen. Har man ett rejält lager makadam över så kommer det att stabilisera golvet.

Det finns säkert andra synpunkter, men det var dessa jag vägde mellan när jag bestämde mig för att lägga isoleringen djupt.

Citera
          ErikG
          Inlägg 01-06-2008, 14:35
          Länk hit: #49

Medlem

Då var bevattningsanläggningen installerad och preliminärt intrimmad. Vi köpte ett Gardena startset för 600 kronor när vi för några veckor sen besökte äldsta dottern i England. Fungerade nästan direkt från start. Köpte två böjar och en liten avstängningsventil samt ett set med lin och smörja för att kunna få det både tätt och med vinklarna rätt. Det blev tätt med en gång, det hade aldrig funkat med gängtejp.

Bifogad fil  PICT1402.JPG ( 264.33k ) Antal nedladdningar: 104

Sen var det dax att dra huvudledningen runt växthuset. Hade först tänkt att dra den lite högre upp, men insåg sen att det skulle bli mycket snyggare att dra den på sockeln. Får komplettera med fler fästen. Naturligtvis hade jag inte trott i förväg att jag skulle skruva fast något i sockeln, så där hade jag inte stoppat in några bultar i förväg, så det fick bli twist-in-bultar.

Bifogad fil  PICT1403.JPG ( 292.18k ) Antal nedladdningar: 100

Sen återstod att programmera bevattningsdatorn. Vi valde bevattning 3 min var 6:e timme. Klockan 13.00 satt vi sedan förväntansfullt och väntade på att det skulle brusa till. Det gjorde det. Vi gick runt och justerade flödet individuellt.

Som tur är åker vi till England igen i sommar. Då skall vi komplettera med lite mer grejor samt köpa ytterligare en anläggning till våra odlingslådor.

Redigerat av ErikG: 01-06-2008, 21:07

Citera
          Digger
          Inlägg 01-06-2008, 20:07
          Länk hit: #50

Medlem

Intressant vattenlösning, har liknande på gång här. Har också satt en ballofix vid grenen för automatbevattningen, ganska praktiskt. Däremot la jag bara slangarna efter sockeln på golvet istället för att skruva fast dom, tänkte att det blir enklare då när man ska tömma systemet och ev ta in det på vintern.

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-03-2009, 19:09
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Dags att väcka liv i denna tråd igen på rekommendation från andra!

Är helt novis på detta...
          Jag har beställt ett Euro-Serre Maxi 4, 14,1 kmv och förhöjt och dubbeldörrar, leverans om ca två veckor. Fast tjälen är ju inte ur jorden än så än är jag inte stressad...

Jag har beställt med sockel och det ska ju gjutas sex plintar och man bör gräva ca 60 cm ned för gjutningen, har jag förstått.

Jag tänker vidare ha plattor av ngn typ inne och utanför växthuset. Har inte tänkt att isolera det.
          Hur djupt bör man gräva för resten? Man lägger då alltså ett lager markduk, och sedan makadam. Hur mycket då? Måste man hyra och padda ned eller räcker det med att stompa det på något sätt?
          Sedan kommer alltså ett lager med stenmjöl eller sättsand? Hur djupt?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          ErikG
          Inlägg 09-03-2009, 22:12
          Länk hit: #52

Medlem

Jag borrade ned mina plintar 80 cm ned med en manuell jordborr. Hade tur och hittade inga stora stenar just där plintarna skulle vara. Dessutom grävde jag ut ned till alven 50cm innanför plintarna. Eftersom Du har haft växthus tidigare såvet Du ju att det löser en del problem om växthuset står i skugga under den varmaste delen av dagen. Morgonsol gör att det kommer igång snabbare, och kvällssol gör det mysigt att sitta i på kvällen.

Det kan vara enklare att ställa huset på mur istället. Visserligen kanske mer arbete när muren skall byggas, men enklare att väga av så att det blir i våg och med räta vinklar i alla hörn. Om Du får huset levererat innan ni börjar gräva löses dessa problem, eftersom man då kan skruva ihop sockeln och sen använda den för att placera ut rören och väga av så att det blir i våg. I varje fall är det viktigt att vara maximalt noga med grundarbetet. A och O är att mäta diagonalerna mellan hörnen. De skall vara exakt lika, då är vinklarna räta (gäller både mur och plintar).

Makadamet behöver packas, en paddare är bäst. Har man en tung vält går det förstås att använda en sån, men vem har det? Man lägger ut 15-20 cm, paddar det, osv (förutsatt en vanlig hyrpaddare på runt 75 kg). Sen markduk mellan makadam och 5 cm stenmjöl varpå man paddar stenmjölet. Har man i detta läge en mur istället kan man använda den för att väga av ytan, så där kan man vinna tillbaka lite. Vi köpte billigaste markstenen från Flisby. En bra investering i sammanhanget är en stor vinkelslip med diamantskiva så att man kan skära igenom stenarna på plats och inte behöver vända på dem. (Att klippa stenarna blir inte bra).

Väljer man att gjuta plintar måste man ha en betongblandare för att blanda betongen. Jag tillverkade ett rör med tratt av avloppsrör i plast, fungerade suveränt för att hälla ned betongen. Man fyller lite i varje rör, packar det (gärna med en stavvibrator) osv (jag hade en egentillverkad stomp). Man måste hålla koll på att man inte kommer över nivån där nedgjutningsjärnen bottnar, för sista biten fyller man ända upp, gärna med aningens lösare betong med mindre inblandning av armerande material (makadam). Detta måste göras snabbt, för sen lyfter man i den monterade sockeln med järn och kollar att alla sidor är i våg och mäter diagonalerna minst 5 gånger. Och då är det inte kul om nåt rör redan börjat härda, för då går järnet inte ned.

Citera
          salikons
          Inlägg 10-03-2009, 12:52
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 6 264

Jag vet att jag gjorde en helt sanslöst overkill lösning när vi byggde vårt växthus men jag ville ändå berätta om den.

Vi köpte ett maxi 4 18,7 kvadrat för några år sedan. Vi använder det både som växthus och som uterum. Vi har glas i väggarna och plast i taket. Vi köpte till 3 extra vädringsfönster och en extra dörr för att kunna vädra ordentligt. Plasttak är ett måste för mig sedan vårt gamla hus där hela taket rasade in av snötyngden en vinter.

När vi gjorde grunden till det så valde vi att gjuta en hel platta med golvvärme i två separata slingor, eftersom jag var rädd att det annars skulle röra sig med många spruckna rutor som följd. På plattan murade vi en tegelsockel och lade tegellik marksten för att få lite engelskt stuk på huset. Det gör att vi nu fått en stor luftvolym inne i växthuset och att vi har en trappa upp till huset vilket inte är så smart om man har svårt att gå i trappor som min pappa alltid påpekar, Men vi trivs med det. På höstarna är det suveränt med golvärmen och även tidigt på våren. Jag brukar värma halva huset för sådd och använder då bara den ena slingan. När sådderna växer ur ena halvan så brukar det vara dags att dra igång andra slingan också. I plattan gjorde vi också ett avlopp så att vi enkelt kan spola ur hela huset, och i ena hörnet gjöts in ett rör för vindruvan, så vår vindruva är placerad utanför växthuset och växer in i det. Hitills har det fungerat bra.

Jag vet att många tycker det är totalt onödigt och dumt att kosta på ett växthus, men för oss är det ett vardagsrum minst 8 månader om året och det var värt varenda krona vi la på vår speciallösning.

Här kan ni se några bilder av huset och dess inredning om någon vill ha inspiration.
          http://salikons.tradgardsblogg.se/

--------------------
          Driver webshoppen Gardenhome.se - trädgårds och inredningsbutik

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 09:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon