Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nattens prinsessa?, ?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 08-06-2008, 22:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej igen!

Idag har jag upptäckt tre små "mini-mini knoppar" på bladet som kom i febr-mars yahoo.gif och som jag tänkte skära av för att plantera och få en ny planta...

Nu får det väl sitta kvar och jag får vänta till efter blomningen.

Stackars prinsessa, har fortfarande inte satt om den... har dessutom övervattnat så jorden är grön av mögel eller om det är mossa.... ....Stackars stackars liten....

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 08-06-2008, 23:11
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 08-06-2008, 23:53) *
          Hej igen!

Idag har jag upptäckt tre små "mini-mini knoppar" på bladet som kom i febr-mars yahoo.gif och som jag tänkte skära av för att plantera och få en ny planta...

Nu får det väl sitta kvar och jag får vänta till efter blomningen.

Stackars prinsessa, har fortfarande inte satt om den... har dessutom övervattnat så jorden är grön av mögel eller om det är mossa.... ....Stackars stackars liten....

Förlåt!
          Glömde att fråga, hur går det med Era prinsessor???

Citera
          Kee
          Inlägg 27-07-2008, 22:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Min sessa har satt knopp! Nu är jag mest nyfiken på hur lång tid det kan tänkas ta innan den blommar, det är ju trots allt en stickling som i sitt frigjorda utförande endast är en 8-10mån gammal! Vad tror ni, hur lång tid från knopp till blomma? Inomhusförutsättningar i söderläge är det som gäller.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 28-07-2008, 09:37
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Kee @ 27-07-2008, 23:23) *
          Min sessa har satt knopp! Nu är jag mest nyfiken på hur lång tid det kan tänkas ta innan den blommar, det är ju trots allt en stickling som i sitt frigjorda utförande endast är en 8-10mån gammal! Vad tror ni, hur lång tid från knopp till blomma? Inomhusförutsättningar i söderläge är det som gäller.

-Men va kul!!!!!!! Grattis Kee!

Jag tror det kan ta lite olika lång tid beroende på vilka förutsättningar som är/finns.
          Nu är det ju ganska varmt så det kan gå lite fortare...
          Jag har aldrig räknat hur måna dagar det tar men 2-3 veckor är nog inte så ovanligt...

Mina knoppar brukar växa tills de är ca 20 cm långa. Samma natt som den ska slå ut "burrar" den upp sig ordentligt och de mjuka "taggarna" som ligger utanpå knoppen ställer sig rakt ut...
          Man brukar kunna se vid 21-22 tiden om det är dags för då brukar den börja att öppna sig längst ut.

Härligt! Hoppas du inte måste resa bort precis när den ska slå ut...(!)
          Fota vidare och lägg in bilder. Det är så roligt att få följa och se utvecklingen, tycker jag.

Jag var ju så glad i mitt förra inlägg när jag trodde jag hade tre knoppar...
          -Men.... -Det var tre blad som kom, så det blev lite snopet... Jag får vänta vidare...

Sussie.

Citera
          Kee
          Inlägg 28-07-2008, 17:07
          Länk hit: #25

Medlem

Tack för beskrivningen Sussie! Tänk att det går så fort ändå, och det skulle inte förvåna mig om det händer den enda helgen jag är bortrest 15-18 Aug. Är jag inte det ska jag fota allt! Annars får jag väl tvinga morsan att övervaka växten! tongue.gif

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 04-08-2008, 23:10
          Länk hit: #26

Medlem

Bara ngn dag efter upptäckten av blomknoppen upptäcktes att den hade "fällt" knoppen. Helt själv, är helt säker på att jag inte så mycket som ens rört vid växten och knoppen låg på golvet. Lite synd, men växten kanske "ångrade sig"?

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 04-08-2008, 23:46
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Kee @ 05-08-2008, 00:10) *
          Bara ngn dag efter upptäckten av blomknoppen upptäcktes att den hade "fällt" knoppen. Helt själv, är helt säker på att jag inte så mycket som ens rört vid växten och knoppen låg på golvet. Lite synd, men växten kanske "ångrade sig"?

Nää, vad synd!!!!! trostar.gif

Kan den ev. ha fått lite för mycket vatten...??? Vad tror du? Det kan bli så då.
          Har varit med om knoppfällning själv och det är inte så kul.

Prova att hålla den rätt så torr ett tag så kanske den sätter nya knoppar.
          ...jag menar när den nyss har varit på G, så kanske det kan gå lättare igen.

Hoppas...

Citera
          Kee
          Inlägg 06-08-2008, 09:22
          Länk hit: #28

Medlem

Kanske...

Då kommer en lite torrare period nu då. smile.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 15-08-2008, 03:51
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

JJaså är det en prinsessa jag har, tror jag när jag ser era bilder iaf. Jag tror att jag satte in en tråd om korkbeläggningen men ingen svarade, kanske har jag bättre tur nu när jag verkar vara på rätt ställe.. Det ser ut som om den har fått för mycket sol och har bränt sig, så nu står den i skugga, vilket den tydligen inte ska göra..Hoppas någon kan råda mig vad jag bör göra med den..om det nu är en prinsessa..
          Som ni ser så är korkbeläggningen på "moders" delen väldigt stor, jag har t. om funderat på att separera dom, men tvekar eftersom den kanske dör i stället( är inte bra på sticklingar)
          Men mina har inga taggiga blad alls...
          Bifogad fil  DSCN6976.JPG ( 28.54k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  DSCN7059.JPG ( 58.03k ) Antal nedladdningar: 54

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-08-2008, 09:44
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (lissa @ 15-08-2008, 04:51) *
          JJaså är det en prinsessa jag har, tror jag när jag ser era bilder iaf. Jag tror att jag satte in en tråd om korkbeläggningen men ingen svarade, kanske har jag bättre tur nu när jag verkar vara på rätt ställe.. Det ser ut som om den har fått för mycket sol och har bränt sig, så nu står den i skugga, vilket den tydligen inte ska göra..Hoppas någon kan råda mig vad jag bör göra med den..om det nu är en prinsessa..
          Som ni ser så är korkbeläggningen på "moders" delen väldigt stor, jag har t. om funderat på att separera dom, men tvekar eftersom den kanske dör i stället( är inte bra på sticklingar)
          Men mina har inga taggiga blad alls...
          Bifogad fil  DSCN6976.JPG ( 28.54k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  DSCN7059.JPG ( 58.03k ) Antal nedladdningar: 54

Hej Lissa!

Jo, men visst ser det ut som en prinsessa...?
          Det finns ju fler sorter epiphyllum men jag har sett att de andra har pyttesmå minitaggar i vecken och det har ju inte prinsessorna. Inte min i alla fall.

Jag tror inte att JAG ska råda dig till varken det ena eller andra ang det brända/korkade partiet på din växt, då jag inte kan så mycket själv. OM det är en brännskada troor inte jag att det är någon fara för växten.
          Det ser ut som att det är torrt och hårt på det området, eller?
          Jag tror att det vore annat om den har fått för mycket vatten så den har börjat ruttna då kan det väl bli någon virussjukdom i området men då blir väl området mjukt och "snorigt"...
          Om du vill ha expertishjälp så PMa MariaS (hon som ska ta över blomsteraffären).

Jag har min i söderfönster tillsammans med orkidéer, med persiennen i neutralt läge, -OCH, den har tre knoppar!!!
          Lustigt att det blev tre i alla fall. Trodde den hade tre knoppar i början på juni men det visade sig vara tre blad. Nu ÄR det tre knoppar på den men de är bara 1-1,5 cm ännu så länge, så det kommer att ta ett tag.

Citera
          lissa
          Inlägg 18-08-2008, 01:26
          Länk hit: #31

Medlem

Det stämmer att det "korkade" är torrt och hårt, så då hoppas jag på kork eller ev brännskada, för det är väl lindrigare än virus...
          Den stod högst upp på en hylla i söderläge med sol till 18.00+/-. Nu har jag flyttat ner den , så nu är den under en massa bladväxter, och det är nog samma som du har din.
          Nu får vi hålla tummarna att det blir något så småningom. Jag fick ju bladet för ca 2 år sedan, så än är det ju ungt..
          Hoppas att snart få se bilder av dina sessor, jag blev helt begeistrad när jag såg blommorna..underbara. Egentligen är det väl konstigt att alla kaktusar och crasas har så vackra blommor, synd att många bara räcker 1 dag, men bättre det än inget, jag brukar ta en massa kort, och då "räcker" dom ju bra mycket längre smile.gif

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 26-08-2008, 22:14
          Länk hit: #32

Medlem

Kan den brunfärgade delen längst ner inte vara en helt vanlig "förvedning" av "stammen"? Min "sessa" börjar också bli brun längst ner och det är den ju knappast ensam om i växtriket, tillochmed min basilika har en tjock brun stam nertill!

Funderade på vad anledningen till att min "sessa" nu har skjutit iväg ett skott på över en meter! Kanske har det också med "övervattning" att göra? Trots att jag nu dragit in på vattenransonen lite. Lite kul växtsätt hursomhelst och den är nu uppe i taket, undrar om den kommer bilda blad längs hela "skottet", då blir det en riktigt yvig växt!

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 30-08-2008, 00:43
          Länk hit: #33

Medlem

Skottet du säger att den har skjutit iväg, är det ett skott av typen Hoyorna brukar få och som sen blir fulla med blad ??
          Du säger också att den växer upp i taket, betyder det att den växer rakt upp? Mina blad är låååånga men växer vågrätt. Spännande att se vad som kommer att hända nu när det antagligen är en prinsessa jg har.
          Det kan som du säger vara en vedaktig stam, men samtidigt tycker jag att det är ett alltför brett för att vara stam..men jag hoppas ju att du har rätt...

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 11:32
          Länk hit: #34

Medlem

Ville bara visa en bild på den ena av mina två lika stora knoppar.
          Fr.o.m. nu ska jag försöka att komma ihåg att fota varannan kväll så man kan se blomningsförloppet.

3 veckor har nu gått sedan jag upptäckte knopparna för första gången. Då var det tre st. stora som knappnålsögon. Nu är det bara två. Den tredje "torkade" ihop och blev bara en liten svart prick. Nu är dom ca 25-27 cm lång fast böjda i ett "C". Dom vill väl till ljuset...

Här är den!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM000762.JPG ( 752.24k ) Antal nedladdningar: 50

Citera
          Kee
          Inlägg 03-09-2008, 16:40
          Länk hit: #35

Medlem

Skottet som har skjutit iväg är troligtvis ett av typen som sedan agerar "stam" även om det inte är någon sådan i konventionell mening. De har onekligen ett intressant växtsätt dessa plantor! Mina blad är även de "horisontella" även om jag "bundit upp" den lite udda.

Här är en bild på hur mitt ex ser ut idag:

Här ser man hur "skottet" dragit iväg och nu är "utanför" fönstret:

Och till sist, "förvedningen" av mitt exemplars stam:

"Bredden" hos stammen i mitt fall har att göra med att det ursprungligen är ett skott och således "avknipsad" från moderplantan vid stället, därför är det brett.

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 03-09-2008, 19:55
          Länk hit: #36

Medlem

Hej Kee!

Jag tror inte att det blir något av spröten. Jag har behållit mina i flera år men det händer inget med dom. Det blir bara som strån på dom. Jag tog bort alla mina i våras. Skulle vara intressant att få reda på vad dom egentligen ska fylla för funktion...?

I natt ska min ena knopp slå ut!!! yahoo.gif yahoo.gif laugh.gif
          Den har redan börjat! Nu ska jag gå och knacka dörr och säga till dom som ville komma och se.

Lägger in bilder i turordning från igår e.m De två sista är alldeles nytagna.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Prinsessa_080902.JPG ( 129.28k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  Prinsessa_080903.JPG ( 119.72k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  Prinsessa__080903.JPG ( 90.13k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  Prinsessa_080903_4.JPG ( 64.18k ) Antal nedladdningar: 53

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 03-09-2008, 23:16
          Länk hit: #37

Medlem

Och NU ser den ut så här:

....och så här...

...och så här...

Redigerat av Sussie F-Flower: 03-09-2008, 23:17
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM000779.JPG ( 745.45k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  IM000782.JPG ( 742.02k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  IM000783.JPG ( 761.77k ) Antal nedladdningar: 54

Citera
          DragonLady
          Inlägg 04-09-2008, 17:24
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Vilken skir vit färg den har, nästan genomskinlig och överjordlig w00t.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 04-09-2008, 17:41
          Länk hit: #39

Medlem

-Mmmmm, yes.gif ...och mjuuk som sammet.... tongue.gif

Magnifik, eller hur? wub.gif

Ikväll kommer den andra att slå ut...

Citera
          Biggan_
          Inlägg 06-09-2008, 09:59
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Sussie F-Flower @ 03-09-2008, 20:55) *
          Hej Kee!

Jag tror inte att det blir något av spröten. Jag har behållit mina i flera år men det händer inget med dom. Det blir bara som strån på dom. Jag tog bort alla mina i våras. Skulle vara intressant att få reda på vad dom egentligen ska fylla för funktion...?

I natt ska min ena knopp slå ut!!! yahoo.gif yahoo.gif laugh.gif
          Den har redan börjat! Nu ska jag gå och knacka dörr och säga till dom som ville komma och se.

Lägger in bilder i turordning från igår e.m De två sista är alldeles nytagna.

Tack för det skådespelet Sussie! tummenupp.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 04-09-2008, 00:16) *
          Och NU ser den ut så här:

....och så här...

...och så här...

...och en så vacker blomma det blev! wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 13:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon