Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nattens prinsessa?, ?
          lissa
          Inlägg 12-09-2008, 00:40
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

WOW Sussie..det verkar omöjligt att bladet kan hålla upp den blomman. Den är ju jättelång och stoooor.. Jag tackar också för att fått följa med i faserna, underbart vacker är den.
          Tänk att det finns så mycket i naturen, man blir nästan matt ibland, först har jag sett Clivias passifloras, och nu den här sessan...fantastigt

Kee, min kommer också från ett blad, och är lika bred som din nertill, och med samma förvedning, nja, min är tyvärr ännu bredare..men undrar just om min är en sessa, bara att vänta och se vad den behagar göra i framtiden
          Grattis till er alla, och lycka till med alla knoppar

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 18-09-2008, 00:57
          Länk hit: #42

Medlem

help.gif Nu har den förvedade "fotroten " ramlat av, så det var ju tur att dom andra bladen hade fått sina egna rötter, men jag vet intmen e vad det är med den ( och en annan i sammma familj med annan bladform) Dom har blivit helt matta, bara en liten nyutvuxen bit är blank..Det måste väl nästan vara något som fattas den , men vad ???
          Dom var ju på vippen att bli brända, så jag bytte plats så att dom har fått stå på en mindre utsatt plats, men med mycket ljus....någon ide om vad de kan vara???
          Bifogad fil  DSCN7354.JPG ( 16.53k ) Antal nedladdningar: 32

Lite mörkt kort, men ville visa hur den ser ut efter att ha tappat bladet jag fick som stickling..
          Bifogad fil  DSCN7350.JPG ( 46.99k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 18-09-2008, 10:27
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

bravo.gif GRATTIS Sussie vilken skönhet!Det måste väl vara svårt att lägga sig och sova en sådan gång?Jag har tyvärr klippt ner min eftersom den troligtvis hadde fått ohyra men nya blad är satta på rotning så nu är det bara att hoppas.

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 18-09-2008, 18:55
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Lissa: Jag funderar på om din kan ha fått för mycket vatten? Det vet du antagligen bäst själv vad den trivs med och så, men min uppfattning är att dessa plantor inte är så kräsna med vattenmängden. Vi får hoppas att resten av din planta klarar sig.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          lissa
          Inlägg 18-09-2008, 21:43
          Länk hit: #45

Medlem

Oj då Kee, ser det så dåligt ut för den ?? Jag tyckte bara att det var underligt att den var matt, men inte att den kunde gå under. Vattenmängden har varit varierande, förut stod den mitt i södersolen och fick vatten när det regnade....men sen verkade det som om den var på gränsen att bli bränd, och fick byta plats...När den stod där hände det att den blev övervattnad när det regnade mycket, men nu har den stått på sin nya plats rätt länge=inte mycket vatten...Men nu när jag tänker efter så vet jag inte när den började bli matt....Jag vet inte ett dugg om vad den gillar, för jag fick "moderbladet" på posten av en forum kompis här nere, stoppade ner den i jorden , ställde den bland dom andra kaktusarna och fettbladiga och såg hur den började växa som bara den. Jag frågade vid några tillfällen vad det kunde vara, men fick aldrig svar, så jag hade/har inte en aning om skötseln av den ...
          Verkligen tur att dom andra bladen hade fåt sina egna rötter, men det kanske är så att när dom nya är tillräckligt stora så förvinner den förvedade roten...
          Men...det här med att den är matt..kan det bero på att den har fått för mycket vatten för ett par månader sedan ????

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 19-09-2008, 16:37
          Länk hit: #46

Medlem

Som jag skrev så vet du nog bäst själv om du vattnat för mycket eller inte, jag spånar mest. Jag vattnar min ganska generöst och det verkar funka.

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 20-09-2008, 02:16
          Länk hit: #47

Medlem

Idag har jag ägnat mig åt min kaktusbokhylla..Då såg jag att många av dom hade blivit lite skrynkliga i bladen., speciellt dom som hade fått minst vatten. Så nu tror jag att problemet är att den ( sessan) har fått för lite vatten, och att det är därför som den har blivit lite matt.
          Nu har den fått bra med vatten och jag hoppas att åtminstonde dom nya bladen komme att "blänka" som dom bör.
          Upptäckte också att ett av skotten jag fick av en väninna, antagligen också är en prinsessa ( om det är en sån jag har) men den ser lite annorlunda ut. Ska ta ett kort så att ni som säkert har prinsessor kan hjälpa mig med att IDa den..
          thanks.gif

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 21-09-2008, 22:55
          Länk hit: #48

Medlem

Hmm, jag skulle gärna vilja att några duktigare människor yttrade sig i detta, men spontant låter det konstigt att katusar blir skrynkliga av undermålig bevattning. Jag menar, å ena sidan så ska de ju klara torka väldigt länge, men å andra sidan är det ju rätt logiskt att det som skulle hända vid torka är att växten skrumpar ihop.

MEN, eftersom du har upprepade problem med att ta sticklingar, och nu detta, funderar jag på om det rent av kan ha att göra med ditt kranvatten! En långboll, jag vet, men ibland lönar det ju sig att "spåna på". Har för mig jag läst om att du samlat regnvatten också, och då kan vi ju kanske utesluta det ändå, men som sagt, jag bara spånar... smile.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 23-09-2008, 00:46
          Länk hit: #49

Medlem

Det är bra med spåningar, för det är så man kan komma fram till resultat..
          Egentligen så får mina fetbladiga och kaktusarna nästan bara regnvatten, bara vid lång tids torka får dom kranvatten, vilket är väldigt kalkhaltigt ( bla)Och skrynklorna, ja, man borde ju tro att doom blir de när dom har gjort slut på sitt "sparade" vatten, och dom var faktiskt ordentligt torra...samma som julkaktusarna, och dom har gått hädan..dessutom är ju dom 2 sorterna tunnbladigare än kaktusarna..Vi får hoppas på att någon som vet kan ge oss en lösning. Iband kan man hitta en sån upplysning där man minst anar det...tack för hjälpen

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 03:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon