|
|
  |
Barnbidraget, behovsprövat? |
|
|
|
26-03-2008, 14:26
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det här ointressant eftersom frågan är politiskt stendöd, ett enda mycket litet parti kanske är intresserade av det.
|
|
|
|
|
26-03-2008, 14:38
|
Medlem
Antal inlägg: 142
Medlem nr: 10 406

|
Många är ju emot bidragssamhället men barnbidraget går hem i alla läger...........
Sen får vi väl mer än barnbidrag tillbaka för våra inbetalda skattepengar eller......
--------------------
"Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."
|
|
|
|
|
26-03-2008, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
håller helt med anic....
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Många andra bidrag är väl inkomstprövade på ett eller annat sätt? Man kan ju nästan höra på ordet "bidrag" att det ska gå till dem som behöver.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
rahmat2
|
26-03-2008, 15:04
|
Gäster

|
Regeringen är mest känd för att agera som Hobin Rood, alltså motsatsen till Robin Hood. Hittills har de bara tagit från arbetslösa och sjukskrivna för att behaga de mest välbärgade.
Nu har vi rätten att fråga oss, varför kommer ett sådant förslag? En idé är att lägga det svenska sanhället på det amrikanska samhället och rita av. Det system och den välfärd som man har i USA är en som eftersträvas av en av regeringspartierna.
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Visst har det retat mig när jag hört om klasskompisar till mina barn vars föräldrar sparat hela barnbidraget och barnen skrutit med hur mycket pengar dom har på banken. Till mina fyra barn har barnbidraget alltid varit ett välkommet tillskott, det som gjort att allt inte alltid behövt vara minimalt men att sätta en gräns är alltför svårt och skulle det då inte ens spara pengar till staten så verkar det som ett slag i luften. Sen undrar jag över det föreslagna taket på 240.000 om året  Ska det vara för en familj? Det är väl vad många heltidsarbetande tjänar utan att vara direkt överbetalda? Nej, centerpartiet är ute och reser (som vanligt). Ett behovsprövat extra barnbidrag till de som har det sämst istället och sen får väl de som har råd att spara det allmänna till sina barn fortsätta göra det. Trots allt rör det inte sig om så jättemånga. Allmänt barnbidrag kom väl en gång till för att minska skillnaderna mellan rika och fattiga barn. Vi ska väl inte gå bakåt i utvecklingen? Bara fattiga barn får gratis skolmat, helst ska dom ha en bricka om halsen som talar om det också... Är det nån som vill återinföra det också? NÄÄÄÄÄÄ
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:24
|

Medlem

|
Och varför ska jag inte få några pengar bara för att jag ev skulle lägga undan dom till ex ett körkort till barnet när grannen lisa får pengar som hon använder till att betala av sin nya bil? ( tv, semesterresa osv osv )
Jag skulle kunna tänka mig att ta bort bidraget om det går till barnet. Ex, ett körkort när han / hon fyller 18.
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Jag tjänar ok och förväntar mig inte att på andras bekostnad köpa en Gucci-mössa till lillen. Varför ska andra betala för mina barn om jag tjänar bra? Om jag fick välja var mina skattepengar gick önskar jag att gamla och sjuka fick pengarna. Finns de som har det betydligt sämre
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:38
|

Medlem

|
CITAT (rahmat2 @ 26-03-2008, 15:04)  Regeringen är mest känd för att agera som Hobin Rood, alltså motsatsen till Robin Hood. Hittills har de bara tagit från arbetslösa och sjukskrivna för att behaga de mest välbärgade.
Nu har vi rätten att fråga oss, varför kommer ett sådant förslag? En idé är att lägga det svenska sanhället på det amrikanska samhället och rita av. Det system och den välfärd som man har i USA är en som eftersträvas av en av regeringspartierna. Eh va? ex. Alla som betalar skatt i sverige fick ju skattesänkning så det där stämmer ju inte... Sen är det bra att vissa får en spark i arslet och börjar ta ansvar för sig själva. Är man ex fjärilsodlare som bor i nordligaste fjällen ( där det inte finns fjärilar ) så har man två alternativ. 1) skola om dig och ha det som hobby 2) flytta. MEN SJÄLVKLART!!! ( läs nu detta innan ni eldar upp er för mycket ) så ska personer som är sjuka alltså verkligt sjuka kunna vara hemma alt arbeta halvtid ( eller vad som passar ) . Men det finns många, jag känner flera som bara går hemma och rullar tummarna alt har ett svartjobb och lever "livets glada dagar" på andras bekostnad. Själv har jag 4 timmars resväg varje dag till ett jobb som jag hatar och vantrivs på. Jag har jobbat som städare tidigare och jag jobbar absolut inte med det jag vill nu. men klagar jag? Nej, för jag har ansvar för mitt liv och min ekonomi tills jag hittar något som passar mig. jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gick hemma för "att det är inte roligt på jobbet".
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2008, 15:53
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (16kvm stor balkong @ 26-03-2008, 15:38)  Eh va? ex. Alla som betalar skatt i sverige fick ju skattesänkning så det där stämmer ju inte...
Sen är det bra att vissa får en spark i arslet och börjar ta ansvar för sig själva. Är man ex fjärilsodlare som bor i nordligaste fjällen ( där det inte finns fjärilar ) så har man två alternativ. 1) skola om dig och ha det som hobby 2) flytta.
MEN SJÄLVKLART!!! ( läs nu detta innan ni eldar upp er för mycket ) så ska personer som är sjuka alltså verkligt sjuka kunna vara hemma alt arbeta halvtid ( eller vad som passar ) . Men det finns många, jag känner flera som bara går hemma och rullar tummarna alt har ett svartjobb och lever "livets glada dagar" på andras bekostnad.
Själv har jag 4 timmars resväg varje dag till ett jobb som jag hatar och vantrivs på. Jag har jobbat som städare tidigare och jag jobbar absolut inte med det jag vill nu. men klagar jag? Nej, för jag har ansvar för mitt liv och min ekonomi tills jag hittar något som passar mig. jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gick hemma för "att det är inte roligt på jobbet". Härligt med "arbetsmoral", det var det som byggde Sverige och det som också kommer att innebära att vi kan bibehålla vår standard...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
26-03-2008, 16:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (16kvm stor balkong @ 26-03-2008, 15:38)  Eh va? ex. Alla som betalar skatt i sverige fick ju skattesänkning så det där stämmer ju inte... /../ stämmer inte, sjuka fick ingen skattesänkning - de betalar skatt... personligen har jag alltid tyckt att barnbidraget skall vara behovsprövat, 240 loppor om året i inkomst är en utmärkt gräns.
Redigerat av herkules: 26-03-2008, 16:46
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
26-03-2008, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
Jag tycker nog det är en bra sak att behovspröva barnbidraget, även om jag anser att den föreslagna inkomstgränsen är för låg. Kanske skulle hushållen med väldigt låg inkomst behöva mer i barnbidrag och de med högre inkomst mindre i bidrag? Kanske kan medelinkomsttagaren få ett lägre bidrag, höginkomstagaren inget bidrag alls och låginkomsttagaren ett högre bidrag?
För mig låter det mer rättvist att hjälpa de som av olika anledningar har det sämre ekonomiskt ställt än att alla ska få lika mycket pengar bara för de har barn.
|
|
|
|
|
26-03-2008, 17:00
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag tycker inte att man ska behovspröva. Bland annat för att det inte ska bli ett "fattigbidrag" som man ska få ta emot med mössan i hand (det var sådana argument som anfördes när det infördes åtminstone), det andra argumentet är att om man menar allvar med att "alla barn är lika värda" så ska också samma bidrag utgå för alla barn. Dvs inte flerbarnsbonus eller annat heller. Jag vet inte hur det är nu, men kanske kan man göra så att när barnet fyllt 15 så tilldelas bidraget istället barnet (automatiskt alltså), inte de vuxna.
Dock, eftersom vi nu har ett system där högavlönade, och sannolikt därmed rika, personer får mer pengar för att vara hemma med sina barn så har vi inte idag ett system där "alla barn är lika värda". Så jag förstår att frågan tas upp.
Men det enda rimliga, om "alla barn är lika värda", är att alla får samma barnbidrag och samma föräldrapenning.
Visst, "värde" kan inte alltid mätas med pengar, men just för att slippa att staten i vårt genomkommersialiserade samhälle redan vid födseln delar upp barnen i A- och B-lag så är det viktigt att markera att det från statens sida utgår samma ersättning till alla, utan krusiduller. Inga prislappar eller andra ekonomiska värderingar på barnen.
(Fattiga familjer kan istället få stöd via bostadsbidrag, eller vad för andra behov som nu kan föreligga)
Redigerat av Pirum: 26-03-2008, 17:01
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
rahmat2
|
26-03-2008, 17:01
|
Gäster

|
Centerpartiets förslag handlar inte om en inkomstfördelning mellan medborgarna. De har tidigare förelagit ändringar i arbetsrätten. det är ett pakett med förändringar där barnbidraget är den mest obetydliga delen. Centren visar intresse av att demokratisystemmet i Sverige ändras till den formen som man har i USA. Och frågan är :har det blivit bättre liv eller hälsa för medborgarna i USA. Jag anser att klassklyftorna är större i USA än i Sverige. Och det är det som centern eftersträvar.
|
|
|
|
|
26-03-2008, 17:05
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Chamomille @ 26-03-2008, 12:02)  Ja, ere vid 240 000 som det var på förslag så har jag definitivt bestämt mig för att inte skaffa barn. Det där förstår jag inte riktigt. Måste bara säga det.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
26-03-2008, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (herkules @ 26-03-2008, 16:44)  stämmer inte, sjuka fick ingen skattesänkning - de betalar skatt... Inte heller pensionärer, sjuk eller ålders. Själv har jag exakt samma brutto- och nettobelopp som senaste åren, farmor har 47 kr mer i månaden (om jag inte minns fel). Problemet med att inkomstpröva barnbidraget är var man ska sätta gränsen? Jag tycker nog att det kan vara som idag, däremot tycker jag att förbehållsbeloppen är för låga idag.
|
|
|
|
|
26-03-2008, 17:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Pirum @ 26-03-2008, 17:00)  Jag tycker inte att man ska behovspröva. Bland annat för att det inte ska bli ett "fattigbidrag" som man ska få ta emot med mössan i hand (det var sådana argument som anfördes när det infördes åtminstone), det andra argumentet är att om man menar allvar med att "alla barn är lika värda" så ska också samma bidrag utgå för alla barn. Dvs inte flerbarnsbonus eller annat heller. Jag vet inte hur det är nu, men kanske kan man göra så att när barnet fyllt 15 så tilldelas bidraget istället barnet (automatiskt alltså), inte de vuxna.
Dock, eftersom vi nu har ett system där högavlönade, och sannolikt därmed rika, personer får mer pengar för att vara hemma med sina barn så har vi inte idag ett system där "alla barn är lika värda". Så jag förstår att frågan tas upp.
Men det enda rimliga, om "alla barn är lika värda", är att alla får samma barnbidrag och samma föräldrapenning.
Visst, "värde" kan inte alltid mätas med pengar, men just för att slippa att staten i vårt genomkommersialiserade samhälle redan vid födseln delar upp barnen i A- och B-lag så är det viktigt att markera att det från statens sida utgår samma ersättning till alla, utan krusiduller. Inga prislappar eller andra ekonomiska värderingar på barnen.
(Fattiga familjer kan istället få stöd via bostadsbidrag, eller vad för andra behov som nu kan föreligga)  CITAT (Pirum @ 26-03-2008, 17:05)  Det där förstår jag inte riktigt. Måste bara säga det. Känner att jag inte skulle ha råd helt enkelt.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
26-03-2008, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Chamomille @ 26-03-2008, 17:09)   Känner att jag inte skulle ha råd helt enkelt. Tycker att barnbidraget ska höjas, för alla. Barnen är vår framtid!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
26-03-2008, 17:34
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2008, 17:32)  Tycker att barnbidraget ska höjas, för alla. Barnen är vår framtid! Det har jag tyckt länge.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|