Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > eurocentrismen....
          Tosan
          Inlägg 27-03-2008, 12:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (jana @ 27-03-2008, 11:10) *
          med andra ord...vi europeer är jävligt insnöade

Jo, det är en hel del snö ute, men insnöad? Nej, då ska det mer till...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          jana
          Inlägg 27-03-2008, 12:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 14 742

CITAT (rahmat2 @ 27-03-2008, 12:19) *
          Om det är den militarismen som styrt världen under senare år kan jag säga så här att de är inget annat än högerextremister för mig.

men det här sättet att se är inte så mycket ur politisk vinkel

man kan ju dra gränser om man nu vill det....(jag tycker inte så mycket om sådana gränder men ändå) mellan västerländska
          kulturer och andra kulturer genom dikotomier mellan progressivistiska och traditionalistiska kulturer. Västerländsk progressiv. kultur skulle då vara präglad av sånt somupplysningsfilosofins tro på förnuft och avstånd från religiösa eller politiska överhuvuden.Tro på framsteg ,utveckling, gårdagens ideer är snart förlegade här.I Traditional. kultur dominerar en tradition...stor tilltro och respekt för det "större" i tillvaron

Jag vill bara belysa olikheterna och att om man tänker genom en annan kultur förutsätter det att vi i vår egen kultur har de adekvata begreppen och den filosofiska bakgrunden för att förstå poängen i den andra kulturens tänkande...

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-03-2008, 14:36
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Visst är det så att vi med " framåtanda " ser vår kultur som den bästa! Så har vi väl alltid gjort? Vi hade så mycket " framåtanda " att vi för flera hundra år sedan koloniserade delar av världen som hade kulturer som var "lägre stående " än våran = västvärldens.

Om jag fattar dig rätt så är det här något som jag upptäckt för många år sedan. Att försöka förstå en annan kulturs synsätt kräver att man sätter sig in i hur den fungerar och vilka värderingar den har.

Hur vi kan fortsätta att hävda att just vårt synsätt är det bästa är för mig en gåta.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          rahmat2
          Inlägg 27-03-2008, 15:26
          Länk hit: #24

Gäster

Varför skrev jag i denna tråd? jo, i vissa asiatiska kretsar kallas jag för Eurocentrist beroende på de samhällskrav som jag ställt mig bakom.
          En sådan diskussion i filosifiska nivåer brukar inte vara fruktsamma om det saknas en politisk sida i diskussionen.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 00:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon