|
Phalaenopsis, Mina Phalaenopsisisar |
|
|
|
28-03-2008, 04:14
|

Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 9 887

|
[color="#9932CC"][/color] Idag vaknade jag kl 10, vilket är tidigt då man jobbar till 01 på nätterna, och det var en strålande fin dag . Tänkte jag drar ner på stan och promenerar, med sikte på Weibulls! Köpte lite pelargonsticklingar, rotade för 9.90:-/st, samt orkidékompost, vitmossa och platkrukor. Nu skulle den misskötta Phalaenopsisen komma i ny jord och efter att ha läst många skötselråd kände jag mig färdig att rädda den stackars plantan. Köpte o?medvetet 3 tomma krukor och begav mig vidare mot jobbet, men via Daglivs på Fridhemsplan i Stockholm, där jag inte vart på länge, men där de råkade sälja massor av fina exemplar av ovanstående för en blygsam summa pengar. Jag köpte två till.
Dessa nya två och den gamla är nu omsatta efter konstens alla regler , med vitmossa och kompost. Västerfönster med ljus men ej direkt solljus. De är så vackra där de står alldeles levande! Har satt blomfat under, med midnre upp och ned ovanpå, samt vatten så att luftfuktigheten skall närma sig tropiska miljöer.... Håll tummarna för nu skall denna "lättodlade" och vackra art äntligen skall finna rotfäste sig i vårt hem!
Bilden är på de två nya fina och till höger den jag försöker rädda. Den har ingen stängel, men levande rötter och bladrosetten är grön,, och det kommer små friska nya blad ur den. Bakgrunde var inte så fin med tomma krukor, men den föreställer vår balkong i vintervila.
mvh
Steven
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|