Full version: Phalaenopsis
Stevieboy
[color="#9932CC"][/color]
Idag vaknade jag kl 10, vilket är tidigt då man jobbar till 01 på nätterna, och det var en strålande fin dag yahoo.gif . Tänkte jag drar ner på stan och promenerar, med sikte på Weibulls! Köpte lite pelargonsticklingar, rotade för 9.90:-/st, samt orkidékompost, vitmossa och platkrukor. Nu skulle den misskötta Phalaenopsisen komma i ny jord och efter att ha läst många skötselråd kände jag mig färdig att rädda den stackars plantan. Köpte o?medvetet dunno.gif 3 tomma krukor och begav mig vidare mot jobbet, men via Daglivs på Fridhemsplan i Stockholm, där jag inte vart på länge, men där de råkade sälja massor av fina exemplar av ovanstående för en blygsam summa pengar. Jag köpte två till.

Dessa nya två och den gamla är nu omsatta efter konstens alla regler rtfm.gif , med vitmossa och kompost. Västerfönster med ljus men ej direkt solljus. De är så vackra där de står alldeles levande! Har satt blomfat under, med midnre upp och ned ovanpå, samt vatten så att luftfuktigheten skall närma sig tropiska miljöer.... Håll tummarna för nu tummenupp.gif skall denna "lättodlade" och vackra art äntligen skall finna rotfäste sig i vårt hem! rose.gif

Bilden är på de två nya fina och till höger den jag försöker rädda. Den har ingen stängel, men levande rötter och bladrosetten är grön,, och det kommer små friska nya blad ur den. Bakgrunde var inte så fin med tomma krukor, men den föreställer vår balkong i vintervila.

mvh

Steven

Gillan
Vackert Stevieboy! Håller tummarna för att det går vägen tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Jättefint Stivie!

Fina krukor och fat! Och blommorna såklart!!!!

Visst känns det skönt när orkidéerna mår bra? Har "orkidé-noja" jag med.... rolleyes.gif
AnnammA
Härligt Stevie!

Jag har också sån där noja, och till helgen är det vattningsdags...Det har blivit en del, och jag försöker hindra mig själv att låta bli köpa in fler...
Här en bild på min orkidéehörna:
hörn.JPG

och min dendrobium, som fortfarande är fin efter ngn månad:

Dendr.JPG

Stevieboy
Hej alla och tack för fina svar och bilder! thanks.gif
Man blir ju jääteinspirerad då man ser så fina exemplar!
Ja blommor ger lätt nioja. Men det är ju bra noja -fear-.gif !
Får lära sig orkideer på forumet och sköta dem så gott det går. Man blir ju bättre på saker då man läser här tack och lov thanks.gif .

Har dock lite funderingar över hur känsliga dom är. De står i ett rum där det inte drar från fönster, men där det finns en balkongdörr, som öppnas 30 sekunder ibland... SKa man flytta dem då man öppnar dörren?

mvh

Steven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon