Nu är jag så less så att jag nästan ger upp. Varje år får mina växter nya sjukdommar men dom gamla försvinner inte. Jag har alltid varit för ekologisk odling och köper ekologiskt, men nu sen jag börjat odla själv förstår jag verkligen inte hur ekologiska odlare klarar sig. Just nu häller jag gärna bensin över växterna bara för att få slippa skadedjuren. Jag har mycket fruktträd hemma som har blivit hårt angripna av löss. Passionsfrukter kryllande med stora gröna löss, Tomatillos med små grå-gröna löss och granatäpple med äckliga svarta löss. Jag har hittat en larv i mitt mangoträds jord och min ros har mjöldagg. Jag har längtat länge efter ett växthus jag ska få i sommar, men det känns inge kul att stoppa in en massa äckliga djur i mitt nya växthus, det kommer förstöra njutningen totalt. Jag har bekämpat lössen med bikarbonatsvatten och såpa, men det känns inte starkt tillräckligt. jag vill kunna garantera att all skit försvinner! Har ni några tips så skulle jag bli så glad! Med vänliga hälsningar Judit.
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|