| |
|
  |
Blir vi lyckligare av att konsumera? |
|
|
|
|
29-03-2008, 22:18
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 22:11)  Jag trivs utmärkt i mina ingådda evighetsplagg. Att köpa kläder är tråkigt men tyvärr nödvändigt när dom gamla börjar se ut som trasor. Samma här...Väntar tills dom ramlar av mej...Snabbt in och ut igen Klädaffärer är det värsta jag vet.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 22:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (pejori @ 29-03-2008, 20:36)   Jag gör dig titeln stridig ! Idag - långlördag och ny lön - kom jag hem från stan med nyklippt hår, ny hårborste och det bästa av allt - en internetradioapparat! En affär skall upphöra och sålde ut med 30% rabatt och då fick man ju slå till. Så kul! Känns riktigt bra. Jag har jobbat hårt och fått betalt för det. Frisören fick betalt. Kicks fick betalt för borsten. Hifikillen på NK fick betalt och slipper en apparat i lagret. Shopping är bra. Vi som handlar mår gott och dom som säljer prylarna/tjänsterna får lön. Vad är fel på det? Alla kan inte bo i en koja i skogen och leva på rötter och bär. Pengar är till för att cirkulera i systemet.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 22:20
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Netha @ 29-03-2008, 22:07)  Däremot så händer det då o då att jag köper två av ett plagg, bara för att jag råkade hitta det jag sökte.  Så gör jag ofta om jag hitta plagg som är perfekta. Sen köper jag hellre en jättedyr men ursnygg kavaj än t.ex tre billiga halvdana. Jag har mina kläder väldigt länge, kanske beroeende på att jag gillar klassiska plagg som kavaj, skorta med matchande byxa eller kjol. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Bee @ 29-03-2008, 22:20)   Jag gör dig titeln stridig ! Idag - långlördag och ny lön - kom jag hem från stan med nyklippt hår, ny hårborste och det bästa av allt - en internetradioapparat! En affär skall upphöra och sålde ut med 30% rabatt och då fick man ju slå till. Så kul! Känns riktigt bra. Jag har jobbat hårt och fått betalt för det. Frisören fick betalt. Kicks fick betalt för borsten. Hifikillen på NK fick betalt och slipper en apparat i lagret. Shopping är bra. Vi som handlar mår gott och dom som säljer prylarna/tjänsterna får lön. Vad är fel på det? Alla kan inte bo i en koja i skogen och leva på rötter och bär. Pengar är till för att cirkulera i systemet. Varför ska man ha en internetradioapparat? Vad är det? Berätta, jag kanske behöver en
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
29-03-2008, 22:28
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 29-03-2008, 22:20)  Så gör jag ofta om jag hitta plagg som är perfekta. Sen köper jag hellre en jättedyr men ursnygg kavaj än t.ex tre billiga halvdana. Jag har mina kläder väldigt länge, kanske beroeende på att jag gillar klassiska plagg som kavaj, skorta med matchande byxa eller kjol. Gita Så har jag gjort förr .. men nu har jag gjort heltom för jag gillar omväxling och känner mig friare i o med att jag shoppar/byter om till nytt .
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 22:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Stintan43 @ 29-03-2008, 23:26)  Varför ska man ha en internetradioapparat? Vad är det? Berätta, jag kanske behöver en  Man får in sjuttielva olika kanaler att lyssna på! Oavsett vilken typ av musik man är intresserad av så finns det tydligen en radiokanal för det. Just nu lyssnar jag på ngt som heter "Classic Rock". Datorn behöver inte vara på för att kunna lyssna. Säljaren sa att men kan gå in på internet - i det här fallet Reciva - och leta upp lämpliga kanaler och provlyssna. Sen skickar man dom till apparaten. Det är en ganska liten apparat (Tangent Quattro heter den) och den har en liten högtalare men finessen är att man kopplar den till stereon och får ut ljudet i dom högtalarna. Sen kom vi på att eftersom vi har trådlöst nätverk så kan den plocka musik från våra respektive datorer + den extra hårddisken som vi har med en massa musik på. Vi skall alltså inte behöva bränna ner musik på cd-skivor.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 23:14
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Lyckligare och lyckligare...det vettetusan. Men visst "shoppar" man ibland, jag använder ordet som beskrivning för när man köper något man egentligen inte har något akut behov av. Svår definitionsavgränsning dock. Ofta används det väl just om kläder, eftersom så många kläder kasseras innan de ens gått sönder en första gång, men jag menar att man även kan shoppa verktyg etc. Jag höll idag nästan på att shoppa en hammare för 99kr, en Bahco (som tidigare var känt för bra kvalitet och snygga/ergonomiska produkter), men vid närmare åsyn såg de för jävliga ut i finishen, som om det var andrasortering från nåt lågprisland. Vilket det visade sig vara. Så, det blev inget inköp. Jag använder undantagslöst alla kläder tills de (i mina ögon) verkligen är slut, har stora hål så man inte kan gå med dem ens i trädgården utan att skämmas, likadant när det gäller skor - har väl köpt 1 par skor de senaste, hum, 5+ åren. När promenadskorna blivit för slitna går de utmärkt att använda i trädgården, och när de verkligen är helslut, ja, då kanske hunden kan gnaga på dem, vad vet jag Att många här i världen överkonsumerar står väl rätt klart, medan andra är nödda och tvungna att underkonsumera; att överkonsumtionen ofta har en negativ miljöpåverkan är väl så uppenbart att det inte närmare behöver beskrivas.
Redigerat av Pirum: 29-03-2008, 23:16
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 23:44
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 29-03-2008, 22:59)  Man får in sjuttielva olika kanaler att lyssna på! Oavsett vilken typ av musik man är intresserad av så finns det tydligen en radiokanal för det. Just nu lyssnar jag på ngt som heter "Classic Rock". Datorn behöver inte vara på för att kunna lyssna. Säljaren sa att men kan gå in på internet - i det här fallet Reciva - och leta upp lämpliga kanaler och provlyssna. Sen skickar man dom till apparaten. Det är en ganska liten apparat (Tangent Quattro heter den) och den har en liten högtalare men finessen är att man kopplar den till stereon och får ut ljudet i dom högtalarna. Sen kom vi på att eftersom vi har trådlöst nätverk så kan den plocka musik från våra respektive datorer + den extra hårddisken som vi har med en massa musik på. Vi skall alltså inte behöva bränna ner musik på cd-skivor. Tack! Det där låter väldigt intressant.
Redigerat av Stintan43: 29-03-2008, 23:44
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 10:18
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Människan har varit samlare i 200 000 år. Varför ska vi sluta nu? Jag tror att samlandet är djupt rotat i våra gener. Den som inte samlade dog under bristtider. Det är dock kanske bättre att gå ut i naturen och samla ihop lite ätbart istället för att shoppa för mycket. Låt folk shoppa så länge det inte blir ett tvång och lite sjukligt. De flesta av oss här på Odla är nog fullständigt hagalna. Hela siten är ju finansierad av shopping. Jag har ibland funderat på att starta Anonyma Rhodoholics där vi kan sitta och tala om att i dag har jag inte köpt en planta och få stöd när begäret blir för stort. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 10:29
|
Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 14 873

|
Konsumtion kan te sig på olika sätt, men jag vill påstå att idag så konsumerar alla svenskar mycket mer än än de gjorde för 100 år sedan, och de mår bra av kunna konsumera. Jag tror det beror på att våra förfäder för tusentals år sedan bodde i mycket större revir än idag. Vårt inrutade samhälle med ett hus, dagis, skolan, arbetet, centrum är inte tillräcklig stimulans, utan vi vill ha lite förnyelse i livet för att hjärnan skall få rätt tillfredsställelse. Det löser vi med konsumtion.
Ibland är konsumtionen bestående av TV-program, film, böcker, tidningar eller bok. Ibland är det lite god mat, ett gott vin, lite godis, lite läsk eller en frukt. Ibland handlar det om att fylla på redskapsboden med nya fantastiska verktyg som skall göra vår trädgård så mycket snyggare.
Sedan är samhället uppbyggt så att man inte längre kan vara självhushållande. Baskonsumtionen finns alltid i bakgrunden, och jag tror vi blir ganska lyckliga av den också. Trots allt var det ett oherrans slit på självhushållets tid, och ändå kunde en tidig frostnatt ta ifrån en allt.
Sedan tror jag att vi får lära oss att konsumera lite smartare framöver. Framför allt tror jag världen skulle må bättre av lite mer kvalitet. Inte nödvändigtvis så att en spade håller ett helt liv, men gärna ett halvt.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 10:39
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Det här med att byta mobiltelefon stup i kvarten, det har jag aldrig förstått mig på.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:33
|

Validating

|
Samma mekanism som får en del att byta kläder efter modet antar jag. Eller bil. När jag själv byter mobil är det dock oftast för att den gamla är trasig, eller inte klarar det jag vill den ska klara. Ska exempelvis strax byta mobil eftersom min nuvarande inte klarar 3G, och jag vill använda den som trådlöst modem. Dessutom är min nuvarande telefon en smula buggad i epostsystemet. Har haft 3 mobiler sedan 1999 så jag tillhör väl inte de värsta som tur är  (Har dessutom haft en del mobiler för arbete etc, dem räknar jag ej in)
Redigerat av Pirum: 30-03-2008, 11:34
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Min mobil är inköpt feb 03..har inte färgskärm, kamera, mp3funktion, epost, men knappar som man kan slå nummer med och även smsa...jag längtar efter att den skall gå sönder så att jag kan köpa mig en ny. Batteriet håller en vecka oftast eftersom jag sällan använder den till mer än väckarklocka. Ibland känner jag mig sjukligt bunden till att låta mina prylar gå hela vägen mot förgängelse innan jag byter ut dem.
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:40
|

Medlem

|
CITAT (Magdis @ 30-03-2008, 11:39)  Det här med att byta mobiltelefon stup i kvarten, det har jag aldrig förstått mig på. Inte för att jag byter mobiltelefon stup i kvarten men jag gillar tekniska prylar och kan mycket väl förstå dom som vill ha det senaste. Just mobiltelefoner utvecklas ju hela tiden till att kunna användas till mycket mer än att bara prata i telefon. En del är säkert bara roade av att ha senaste modellen. Tur att man kan välja sina laster själv
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:44
|

Validating

|
CITAT (Jan Lindgren @ 30-03-2008, 11:18)  Människan har varit samlare i 200 000 år. Varför ska vi sluta nu? Intressant poäng. Man samlar in saker, och behåller dem tills de är oanvändbara, är väl det traditionella. Felet vi gör idag är väl att vi slänger en massa utmärkt fungerande saker för att köpa en annan sak som är lite bättre eller lite snyggare (i egna ögon). Jag har därför som mål att börja shoppa mer på auktion, och mindre på Clas Ohlson  Jag har dessutom haft andra knepiga mål, som att klara mig på endast en papperskorg skräp per vecka (undantaget matrester). Det är svårare än man tror.  Men jag tänker att det kan få mig att reflektera mer över sakerna jag vill köpa redan i butik.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:49
|
Medlem

|
Är det nån mer än jag som brukar drabbas av konsumtionsångest? Särskilt på jularna brukar det krypa fram. Jag kan även tycka att det "gör ont" om man har en massa saker som ligger och dräller som inte används.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:58
|

Medlem

|
Konsumtionsångest nej, köper inte så mycket saker. Däremot är jag en notorisk samlare av braohasaker och det kan vara vilket skräp som helst nästan och varje utrensning "gör ont". Brukar göra en årlig utrensning och snart är det dags.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 12:05
|
Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 12:58)  Konsumtionsångest nej, köper inte så mycket saker. Däremot är jag en notorisk samlare av braohasaker och det kan vara vilket skräp som helst nästan och varje utrensning "gör ont". Brukar göra en årlig utrensning och snart är det dags.  Å jag som älskar utrensningar, jag kan komma och hjälpa dig!  Vi köper inte heller så mycket saker men på julen blir det ju en massa paket till ungarna eftersom vi har en bautastor släkt. När man sen ser den stora högen prylar, papper och kartong får man nästan ont i bröstet.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 13:15
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 12:58)  Konsumtionsångest nej, köper inte så mycket saker. Däremot är jag en notorisk samlare av braohasaker och det kan vara vilket skräp som helst nästan och varje utrensning "gör ont". Brukar göra en årlig utrensning och snart är det dags.   Skönt att man inte är ensam om detta... "Julkonsumtionsångesten" har vi i vår släkt försökt att dämpa genom att dra ner på julklapparna. Numera är det bara barnen som får. En fördel till med att göra så är att man inte behöver panikhandla en massa skräp bara för att man har lite dålig fantasi. Ju färre att fundera ut åt desto mindre onödig "skåpmat" blir det.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
CITAT (Jan Lindgren @ 30-03-2008, 11:18)  Hej! Människan har varit samlare i 200 000 år. Varför ska vi sluta nu? Jag tror att samlandet är djupt rotat i våra gener. Den som inte samlade dog under bristtider. Det är dock kanske bättre att gå ut i naturen och samla ihop lite ätbart istället för att shoppa för mycket. Låt folk shoppa så länge det inte blir ett tvång och lite sjukligt. De flesta av oss här på Odla är nog fullständigt hagalna. Hela siten är ju finansierad av shopping. Jag har ibland funderat på att starta Anonyma Rhodoholics där vi kan sitta och tala om att i dag har jag inte köpt en planta och få stöd när begäret blir för stort. MVH Jan Lindgren Jag känner den samlargenen jättestarkt, det finns inget som gör mig så nöjd och tillfreds som när jag har varit ute och plockat lingon/blåbär/svamp eller skördat mina egenodlade kryddor/grönsaker och konserverat på olika sätt och har så att det räcker hela året till nästa "insamlingsperiod". Shopping däremot hatar jag, en gång om året räcker för mig.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|