Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blir vi lyckligare av att konsumera?
          Aqvakul
          Inlägg 30-03-2008, 13:43
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Mollis @ 30-03-2008, 14:28) *
          Jag känner den samlargenen jättestarkt, det finns inget som gör mig så nöjd och tillfreds som när jag har varit ute och plockat lingon/blåbär/svamp eller skördat mina egenodlade kryddor/grönsaker och konserverat på olika sätt och har så att det räcker hela året till nästa "insamlingsperiod". Shopping däremot hatar jag, en gång om året räcker för mig.

Samma här! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2008, 13:59
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Magdis @ 30-03-2008, 13:05) *
          Å jag som älskar utrensningar, jag kan komma och hjälpa dig! rolleyes.gif

Vi köper inte heller så mycket saker men på julen blir det ju en massa paket till ungarna eftersom vi har en bautastor släkt. När man sen ser den stora högen prylar, papper och kartong får man nästan ont i bröstet.

Ja fy för julklappshögar, sådana gillar jag inte. Jag vet precis Magdis, minns med fasa när ungarna var små och hela släkten samlades på julafton. Julklappshögen som blev större och större för varje år. Dessutom verkade det i mina ögon som om det var en tävling om vem som gav finaste och dyraste prylen. Barnen tyckte att det var så orättvist att några fick mycket mer osv. Det slutade med att vi höll vår egen julklappsutdelning hemma och sedan sa jag ifrån till dom andra att hädanefter köps det bara en sak för max summa till varje barn och inget till vuxna. Det man vill ge sina egna barn kan man ge hemma. Det var inte populärt kan jag säga.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-03-2008, 14:35
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

i vår familj satsar vi nog mest på barnen och trädgårdsrelaterade julklappar (systrar o mamma) blush.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          jana
          Inlägg 30-03-2008, 14:42
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 14 742

vi behöver inte alls så mycket som vi tror att vi behöver.....vi blir lurade hela tiden!....njutningar och förändringar bl.a......njutningen är underkastad förändringens lag...alltså något som skänker njutning vid ett tillfälle kanske senare lämnar en helt oberörd-därefter blir man missnöjd och olycklig....njutningen (över nya saker, fyllt kylskåp etc)förtär så att säga sig själv.
          vilket leder till att om vi hänger upp oss på tingen eller de "rätta" traditionella tillbehören vid vissa tidpunkterblir vi aldrig riktigt tillfredsställda.....

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-03-2008, 14:44
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (jana @ 30-03-2008, 15:42) *
          vi behöver inte alls så mycket som vi tror att vi behöver.....vi blir lurade hela tiden!....njutningar och förändringar bl.a......njutningen är underkastad förändringens lag...alltså något som skänker njutning vid ett tillfälle kanske senare lämnar en helt oberörd-därefter blir man missnöjd och olycklig....njutningen (över nya saker, fyllt kylskåp etc)förtär så att säga sig själv.
          vilket leder till att om vi hänger upp oss på tingen eller de "rätta" traditionella tillbehören vid vissa tidpunkterblir vi aldrig riktigt tillfredsställda.....

ligger mkt i det!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Pirum
          Inlägg 30-03-2008, 14:47
          Länk hit: #66

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

En del har som princip att för varje sak de köper, så ska de också göra sig av med 1 sak (lämpligen på något vettigt sätt), för att inte bli alltför prylbemängda. En del gör sig av med 2 saker. De vill inte bli slavar under materialismen. Ett resonemang jag kan förstå, även om jag inte tror det hade funkat för mig, men samtidigt undrar jag om det inte vore ännu bättre om man hade som mål att INTE göra sig av med saker hipp som happ, jag menar, när garage, garderob, kök, TV-rum, etc, redan är överfyllt - borde då inte vår vilja (eller möjlighet) att "shoppa" minska en smula? Hm. Nä, förmodligen inte.

Jag har ALLDELES för mycket saker. Samlar på allt, den underligaste plåtbit "kan vara bra att ha". Sitter nog i sen barnsben, min farfar slängde aldrig något i verktygsväg, inte heller något som kunde återanvändas - krokiga spik kunde ju rätas med hammaren och var ju utmärkt till fågelholkar exempelvis. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag helt enkelt varit tvungen att slänga en hel del då och då, bland annat för att kunna få plats med en extra person i rummet. Mest vansinnigt kändes att göra sig av med knappa 10-talet mer eller mindre fungerande datorer, med tillhörande grafikkort, ljudkort, etc. Men vad ska man göra med Pentium-datorer på 150MHz liksom? Får hoppas elektronikåtervinningen på Renova kunde få någon nytta av dem iaf.

Redigerat av Pirum: 30-03-2008, 14:51

--------------------
          zon2.5

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-03-2008, 14:50
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag är verkligen sugen på en ny dator (som funkar) och en platt-TV.... men.. jag klarar mig ju faktiskt utan ett tag till

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-03-2008, 15:46
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jag känner den samlargenen jättestarkt, det finns inget som gör mig så nöjd och tillfreds som när jag har varit ute och plockat lingon/blåbär/svamp eller skördat mina egenodlade kryddor/grönsaker och konserverat på olika sätt och har så att det räcker hela året till nästa "insamlingsperiod". Shopping däremot hatar jag, en gång om året räcker för mig.

Precis, sådan är jag också..... smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Lillja
          Inlägg 30-03-2008, 19:10
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Samma här, tänk att få odla sina egna grönsaker, man känner sig rik,
          däremot kan jag inte förstå varför man måste köpa nya mobiler hela
          tiden eller en ny tv när den gamla funkar bra.

Citera
          Gita
          Inlägg 30-03-2008, 19:31
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Fast visst blir man lite lycklig av att köpa. Vi har länge letat efter en liten antik matsalsgrupp till köket. Och i dag ropade vi in en kanonfin sådan på auktion. Lycka!
          Gita

Redigerat av Gita: 30-03-2008, 19:32

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 05:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon