Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Psykisk sjukdom, Vad är det?
          rahmat2
          Inlägg 30-03-2008, 09:15
          Länk hit: #1

Gäster

I några trådar har vi läst någon säga till sin meningsmotståndare:
          "De som tycker sånt, bör söka hjälp"
          Varför och varifrån kommer dessa föreställningar?

Redigerat av rahmat2: 30-03-2008, 09:16

Citera
          Cacki
          Inlägg 30-03-2008, 09:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Att söka hjälp behöver absolut inte menas att man för den skull är psykiskt sjuk. Det kan vem som helst göra för att t ex försöka förändra ett beteende. Ta bara det här med att sluta röka med coaching. Eller att behöva få hjälp med att strukturera upp tillvaron om man fått varningssignaler från kroppen om att man utsätter den för för mycket stress.
          Att däremot påstå att någon är "sjuk i huvudet" utan att ha belägg för det kan ju diskuteras...

I o f s förstår jag faktiskt inte hur det kan anses så mycket mer fruktansvärt än någon annan grov förolämpning. För som förolämpning i sammanhanget var det nog avsett som.
          Som någon skrev så borde det absolut inte vara mer laddat med skam än vilken annan sjukdom som helst.
          Att t ex säga "Du har astma" till någon som skrattat sej andfådd är det väl inte så många som tar illa upp för?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Margith
          Inlägg 30-03-2008, 10:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

I det sammanhanget är det, för mig, bara ett uttryck.
          Iofs är jag gammal nog att tycka att det är ett dumt uttryck, men med tonåringar i huset vänjer man sig vid de mest underliga uttrycken.

När mina vänner ser mina pelargoner och mina frösådder, hur många av dem har då inte sagt: "Har du funderat på att söka hjälp för det här?" a0a.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 30-03-2008, 10:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det kan vara riktigt att vissa människor har sådana vanföreställningar att de bör söka hjälp. Men det är knappast meningsfullt att uppmana dem till det på nätet. Vi har ofta en tråkig inställning till psykisk sjukdom. Det är ingen som tycker det är konstigt att ta insulin om man har insulinbrist. Men har man brist på någon signalsubstans i hjärnan så ska det vara skamligt och det är ofta ännu mer skamligt att medicinera mot den. Alltför många människor tar livet av sig istället för att söka hjälp.

Inställningen till psykiskt sjuka måste förändras.

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 30-03-2008, 10:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Jan Lindgren @ 30-03-2008, 10:04) *
          Hej!
          Det kan vara riktigt att vissa människor har sådana vanföreställningar att de bör söka hjälp. Men det är knappast meningsfullt att uppmana dem till det på nätet. Vi har ofta en tråkig inställning till psykisk sjukdom. Det är ingen som tycker det är konstigt att ta insulin om man har insulinbrist. Men har man brist på någon signalsubstans i hjärnan så ska det vara skamligt och det är ofta ännu mer skamligt att medicinera mot den. Alltför många människor tar livet av sig istället för att söka hjälp.

Inställningen till psykiskt sjuka måste förändras.

MVH
          Jan Lindgren

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Förändringen har börjat, men det går långsamt....tyvärr! Det finns patientorganisationer som jobbar för att (förutom stötta varandra) påverka beslutsfattarna på olika sätt. En av organisationerna är RSMH. Det finns fler men det är den jag känner till och har erfarenhet av.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-03-2008, 11:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Tycker inte att man ska använda psykiska sjukdomar som skällsord och insinuera att andra skulle lida av sådana nono.gif Vi har väl minst en medlem som öppet har berättat här om sin sjukdom och sitt liv, vilket jag tycker är väldigt starkt gjort attt vara så självutlämnande. Då tycker jag det är respektlöst mot de som man vet är sjuka att kalla andra för "sjuka" i tid och otid bara för att man inte kommer överens. Folk kan vara både dumma, fräcka, tröga och jävliga och ändå vara helt friska i medicinsk mening.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2008, 11:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Att säga till någon man inte känner på ett forum "jag tycker du ska söka hjäp" eller "du är sjuk" är inte bara dumt det är dessutom oförskämt. Jag tror inte någon utbildad läkare eller psykolog ställer diagnoser på människor utifrån vad som skrivs i en tråd på ett forum där det råder meningsskiljaktligheter. Det borde inte lekmän heller göra. Dock förekommer det då och då i stridens hetta och då ofta beroende på att man har så svårt att se på en sak från mer än sitt eget håll. Man drar egna slutsatser enbart utifrån sitt eget snäva tänkande och tillskriver den andre sina egna tänkta konsekvenser av den andres åsikter och det kan då ibland bli väldigt fel. Bara för att någon inte tycker som man själv betyder inte det att vederbörande har vanföreställningar.

Blir man då tillräckligt frustrerad över att den andre inte förstår att man har rätt så är det nog väldigt lätt att det slinker ur diagnoser. Man sitter där hemma och tänker " den där människan kan inte va klok, h*n måste vara sjuk" och så skriver man det. Själv skulle jag önska att det fick stanna vid en tanke och att man kunde hålla sig för god för att kalla varandra sjuk. Tyvärr kan jag inte svära på att jag inte gjort det själv någon gång men jag tycker att vi borde tänka till lite.

Kan tillägga att jag ofta faktiskt läser inlägg både två och tre gånger om jag känner mig det minsta tveksam till att ha förstått innebörden och andemeningen på rätt sätt. Min första tolkning kanske inte är rätt. Man kan uttrycka saker på olika sätt och därför ska man inte haka upp sig på enstaka ord i en mening utan försöka förstå vad det är skribenten egentligen vill ha sagt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 30-03-2008, 11:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Markus_H @ 30-03-2008, 11:25) *
          Tycker inte att man ska använda psykiska sjukdomar som skällsord och insinuera att andra skulle lida av sådana nono.gif Vi har väl minst en medlem som öppet har berättat här om sin sjukdom och sitt liv, vilket jag tycker är väldigt starkt gjort attt vara så självutlämnande. Då tycker jag det är respektlöst mot de som man vet är sjuka att kalla andra för "sjuka" i tid och otid bara för att man inte kommer överens. Folk kan vara både dumma, fräcka, tröga och jävliga och ändå vara helt friska i medicinsk mening.

tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-03-2008, 15:00
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 12:27) *
          Att säga till någon man inte känner på ett forum "jag tycker du ska söka hjäp" eller "du är sjuk" är inte bara dumt det är dessutom oförskämt. Jag tror inte någon utbildad läkare eller psykolog ställer diagnoser på människor utifrån vad som skrivs i en tråd på ett forum där det råder meningsskiljaktligheter. Det borde inte lekmän heller göra. Dock förekommer det då och då i stridens hetta och då ofta beroende på att man har så svårt att se på en sak från mer än sitt eget håll. Man drar egna slutsatser enbart utifrån sitt eget snäva tänkande och tillskriver den andre sina egna tänkta konsekvenser av den andres åsikter och det kan då ibland bli väldigt fel. Bara för att någon inte tycker som man själv betyder inte det att vederbörande har vanföreställningar.

Blir man då tillräckligt frustrerad över att den andre inte förstår att man har rätt så är det nog väldigt lätt att det slinker ur diagnoser. Man sitter där hemma och tänker " den där människan kan inte va klok, h*n måste vara sjuk" och så skriver man det. Själv skulle jag önska att det fick stanna vid en tanke och att man kunde hålla sig för god för att kalla varandra sjuk. Tyvärr kan jag inte svära på att jag inte gjort det själv någon gång men jag tycker att vi borde tänka till lite.

Kan tillägga att jag ofta faktiskt läser inlägg både två och tre gånger om jag känner mig det minsta tveksam till att ha förstått innebörden och andemeningen på rätt sätt. Min första tolkning kanske inte är rätt. Man kan uttrycka saker på olika sätt och därför ska man inte haka upp sig på enstaka ord i en mening utan försöka förstå vad det är skribenten egentligen vill ha sagt.

Bravo Stintan!!!

Det är så erbarmligt dåligt att påstå att någon är sjuk i huvudet!! Det är förlorare som använder sig av dylika påhopp när argumenten tryter....personen som påstår något sådant saknar kompetens att bedöma vem som är sjuk eftersom den som har kompetens aldrig någonsin skull använda det för att skada någon annan.

Vi måste sluta använda psykiatriska diagnoser som skällsord - psykiska problem och personlighetsstörningar är inte självförvållade och ingen kan försvara sig mot ett sådant argument - vilket säkert är meningen också. Personligen tappar jag all respekt för den som sänker sig så lågt.... amen!

Citera
          rahmat2
          Inlägg 30-03-2008, 15:05
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Markus_H @ 30-03-2008, 12:25) *

Först får jag be er som skrivit här om ursäkt, för jag startade tråden sen stack jag som vanligt på söndagar till simhallen. Men nu är jag tillbaks och hoppas att ingen skada skett.

Till ämnet, får jag säga att så kortfattat som Markus gör sammanfattar han syftet med tråden. Har inte haft för syfte att gnälla. Har inte haft för syfte att nämna någon. Det som var syftet var att stoppa det som är inte hälsosamt för någon på forumet.
          Kan säga hur jag ser på saken som en fortsättning av det som Markus säger och Stintan har nämnt också:
          - Sjukdom(psykisk/ fysisk) är den självklaraste rättigheten någon har.
          - Vi väljer inte bli sjuka utan vi blir det.
          -I en diskussion fyller uttrycket " de som säger sånt, bör söka hjälp" en klubba i händerna på den som använder det. Meningsmotståndaren MÅSTE stoppas hur som helst. Det är ytterst omänskligt att använda sig av sådana medel.
          - Syftet med en diskussion brukar inte vara att bara säga vad man tycket. Utan nästa steg är att klargöra och försöka få den andra partnern att blir övertyggad om det man säger.
          -I detta Forum saknar vi det som finns i det vanliga livet. Vi ser inte varandra, vi kan inte gestukulera(stavningen?), och många andra brister som man får jämfört med en vanlig konversation. Dessa briser kräver att vi sätter gränser för den miljön i vilken vi diskuterar.
          -...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-03-2008, 15:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Gunilla T @ 30-03-2008, 16:00) *
          Bravo Stintan!!!

Det är så erbarmligt dåligt att påstå att någon är sjuk i huvudet!! Det är förlorare som använder sig av dylika påhopp när argumenten tryter....personen som påstår något sådant saknar kompetens att bedöma vem som är sjuk eftersom den som har kompetens aldrig någonsin skull använda det för att skada någon annan.

Vi måste sluta använda psykiatriska diagnoser som skällsord - psykiska problem och personlighetsstörningar är inte självförvållade och ingen kan försvara sig mot ett sådant argument - vilket säkert är meningen också. Personligen tappar jag all respekt för den som sänker sig så lågt.... amen!

ja man kan ju bli lessen av att höra det. Och de som påstår det om en annan utan att vara psykolog eller liknande har antagligen allvarligare problem än man själv

Redigerat av skogstroll: 30-03-2008, 15:09

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          rahmat2
          Inlägg 30-03-2008, 17:38
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (skogstroll @ 30-03-2008, 16:08) *
          ja man kan ju bli lessen av att höra det. Och de som påstår det om en annan utan att vara psykolog eller liknande har antagligen allvarligare problem än man själv

Exakt!
          Här nämner du nåt som är mycket viktigt. Att person A kallar person B mitt i en debatt för "spykisk sjuk". Detta kan drabba person A mycket mer än vad det gör med person B. För det är inte säkert att person B är psykisk sjuk. Ännu mindre säker att person A har nån medicinsk utbildning till diagnossättningen. Och det viktigaste är att Person A är inte välvillig i sammanhanget.Annars person A kunde hålla tyst mitt i diskussionen och senare prata med B per PM.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2008, 17:47
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har en gång satt en diagnos på en medlem här. Jag kommer inte ihåg om jag skrev det i forumet, jag nämnde det dock i ett PM till minst en annan medlem. Medlemmen det gällde gick nyligen ut här i forumet och berättade om sin sjukdom, och min diagnos var riktig. Innan jag fick klart för mig att det förelåg en sjukdom tyckte jag medlemmen bara var bråkig men efteråt hade jag mer förståelse.

Att ställa en diagnos på en psykisk sjukdom via ett debattforum är det nog ingen läkare som skulle ställa upp på, däremot kan man börja misstänka att det inte står rätt till om ett speciellt beteende pågår en längre tid. Huruvida det sen är rätt att skriva det öppet är en annan sak. Att få sjukdomsinsikt är det nog den ev sjuke som är den siste att fatta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2008, 18:48
          Länk hit: #14

Medlem

Ja du Ruda, ibland kan man få sina misstankar bekräftade på ett eller annat sätt men det är bara du själv som kan må bra av det. Visst man kan ha rätt ibland. Men det du gör nu tycker jag är fel och dåligt.

Vad du har för misstankar tycker jag att du ska behålla för dig själv även om du fått dom bekräftade. Det är förfärligt om vi ska börja skriva om andra odlaiter på det sätt du gör oavsett dom berättat eller ej. Precis lika illa som att säga till någon att " du är sjuk".

Vad blir det nästa gång för misstankar du har? Så snälla sluta ställ "diagnoser" och sluta att misstänka så mycket.

Ditt inlägg kunde du faktiskt ha formulerat på ett annat sätt så att det blivit mer anonymt.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-03-2008, 19:07
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 19:48) *
          Ja du Ruda, ibland kan man få sina misstankar bekräftade på ett eller annat sätt men det är bara du själv som kan må bra av det. Visst man kan ha rätt ibland. Men det du gör nu tycker jag är fel och dåligt.

Vad du har för misstankar tycker jag att du ska behålla för dig själv även om du fått dom bekräftade. Det är förfärligt om vi ska börja skriva om andra odlaiter på det sätt du gör oavsett dom berättat eller ej. Precis lika illa som att säga till någon att " du är sjuk".

Vad blir det nästa gång för misstankar du har? Så snälla sluta ställ "diagnoser" och sluta att misstänka så mycket.

Ditt inlägg kunde du faktiskt ha formulerat på ett annat sätt så att det blivit mer anonymt.

Du fattar helt fel med vad jag ville säga med inlägget och jag håller därför inte med dig i något men orkar inte tjafsa.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 30-03-2008, 19:32
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Stintan43 @ 30-03-2008, 12:27) *

Det var mycket bra skrivet Stintan tycker jag. smile.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 30-03-2008, 19:41
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2008, 18:47) *
          Jag har en gång satt en diagnos på en medlem här. Jag kommer inte ihåg om jag skrev det i forumet, jag nämnde det dock i ett PM till minst en annan medlem. Medlemmen det gällde gick nyligen ut här i forumet och berättade om sin sjukdom, och min diagnos var riktig. Innan jag fick klart för mig att det förelåg en sjukdom tyckte jag medlemmen bara var bråkig men efteråt hade jag mer förståelse.

Att ställa en diagnos på en psykisk sjukdom via ett debattforum är det nog ingen läkare som skulle ställa upp på, däremot kan man börja misstänka att det inte står rätt till om ett speciellt beteende pågår en längre tid. Huruvida det sen är rätt att skriva det öppet är en annan sak. Att få sjukdomsinsikt är det nog den ev sjuke som är den siste att fatta.

Diagnos? Och du hade rätt. Va bra bravo.gif .

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2008, 19:47
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2008, 20:07) *
          Du fattar helt fel med vad jag ville säga med inlägget och jag håller därför inte med dig i något men orkar inte tjafsa.

Jo jag fattar vad du vill säga men jag tycker du kunde ha uteslutit en del i det du skrev. Man hade förstått ändå.

Redigerat av Stintan43: 30-03-2008, 19:48

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 30-03-2008, 21:14
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Ibland händer det att man får hjärnsläpp och skriver det man tänker utan att förstå att någon kan ta det på fel sätt.
          Om man t.ex får en skopa ovett innehållande både kränkningar och svordomar, då blir man först arg men sedan försvinner ilskan som en blixt och man inser att personen inte mår bra inuti. Då väljer man att inte vara elak tillbaka. Sen kanske vissa personer tror att det är avsett som en förolämpning men det är snarare en ursäkt för personen.

Men i slutänden är det ändå så att hur man än väljer att formulera sig så kommer det att finnas några som inte blir nöjda.

Citera
          Kalinsi
          Inlägg 30-03-2008, 21:19
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 355
          Medlem nr: 5 034

Nu är ju inte aspbergers syndrom en psykisk sjukdom. Men jag skriver
          i detta ämne ändå. Jag har en bror som har fått diagnosen aspergers syndrom
          i vuxen ålder. Och han har många ggr fått höra elakheter och glåpord av människor
          som trott sig veta vad han "lider av" som dom så "fint" sagt. Imorse skrev jag en dikt
          till min bror. Nu när jag läst detta ämne vill jag skriva ut den här.

Min bror

Med glada sprittande rörelser
          flyger du fram till mig
          Du ler stort och är så glad
          du har en present till mig
          Ditt nyfikna ansikte undrar om jag är glad
          Lite osäker är du och hoppas
          Jag blir alltid glad
          vill alltid visa det mer än jag kanske gör
          Jag hoppas att du ser och hör
          hur hela jag strålar av glädje till dig
          Av tacksamhet över att få ha dig som min bror
          Min snälla bror som alltid sätter andra först
          som alltid vill glädja och som lyser av att ge
          Det finns inget ont i dig
          bara genomärlig godhet
          Så mycket som du varit med om
          så många fördömande människors ord och blickar
          ändå ler du, ler och ger i oändlighet
          Du har ingen vän, ingen som sagt att du och jag är vänner
          Ändå behandlar du ALLA så väl,
          som om dom vore dina allra bästa vänner
          Du har alltid ett glatt och vänligt ord till den du möter
          vill möta glädje tillbaka
          Tänk så många gånger du fått misstänksamma
          blickar eller sura ord tillbaka
          Istället för ett enkelt leende, ett snällt ord
          Ändå fortsätter du att vara snäll och go
          för det är den du är!
          Du är snäll och underbar!
          Oavsett omvärlden som inte förstår...
          Tänk om alla kunde vara som du
          vad lite ondska det skulle finnas då.

© A. Hedberg - 2008

--------------------
          user posted image
          ...Varför tillfoga smärta - när kärlek är det enda som består...

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon