Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är någon av dessa giftiga?, Fyra buskar med bär, farliga för barn?
          tokas
          Inlägg 01-04-2008, 00:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 14 953

Hej, hoppas någon av er med gröna fingrar kan hjälpa en rookie i trädgården.

I denna trädgård, ursprungligen från 40-talet finns flera gamla träd och buskar som jag inte vet vad det är.
          Jag är orolig att någon kan vara giftig för min lilla dotter och vill i så fall ta bort dem. Likaså tror jag att de kan vara angripna av någon sjukdom, som kanske kan smitta andra växter.

A: Förvuxen buske/litet träd med flera stammar. Har svarta bär, är ca 4-5 m hög, med skrovlig, grov stam, ca 15 cm diameter som mest. verkar vara döende med torra grenar och bevuxen med någon grön mossa/svamp. Är dessa bär giftiga, vad för sjukdom, smittsam? Kan klipp komposteras eller måste det brännas? Bild 1 (stam) och 2 (bär).

B: Buske med röda bär. Liknar nypon? Bladen runda i formen med taggiga kanter. Taggar på grenar. Giftig? Bild 3.

C: Förvuxen buske/litet träd, ca 2-3 m högt. Stammen upp till 7 cm diameter. Ekliknande blad med fingrar. Mörkröda bär. Giftig? Bild 4 (stam) och 5 (bär).

D: Buske med små röda bär i klasar. Bladen avlånga med taggiga kanter. Giftig? Bild 6 (buske) och 7 (bärklase).

Se bilder från 2007-09-26 nedan.
          Tacksam för svar.

Redigerat av tokas: 01-04-2008, 00:21
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Buske_A_angripen_stam.JPG ( 185.33k ) Antal nedladdningar: 85
          Bifogad fil  Buske_A_svart_bär.JPG ( 105.25k ) Antal nedladdningar: 126
          Bifogad fil  Buske_B_röda_bär.JPG ( 107.08k ) Antal nedladdningar: 108
          Bifogad fil  Buske_C_stam.JPG ( 113.96k ) Antal nedladdningar: 95
          Bifogad fil  Buske_C_röda_bär.JPG ( 75.84k ) Antal nedladdningar: 90
          Bifogad fil  Buske_D_buske.JPG ( 147.44k ) Antal nedladdningar: 135
          Bifogad fil  Buske_D_röda_bär.JPG ( 76.84k ) Antal nedladdningar: 69

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 15:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon