|
Hej, hoppas någon av er med gröna fingrar kan hjälpa en rookie i trädgården.
I denna trädgård, ursprungligen från 40-talet finns flera gamla träd och buskar som jag inte vet vad det är. Jag är orolig att någon kan vara giftig för min lilla dotter och vill i så fall ta bort dem. Likaså tror jag att de kan vara angripna av någon sjukdom, som kanske kan smitta andra växter.
A: Förvuxen buske/litet träd med flera stammar. Har svarta bär, är ca 4-5 m hög, med skrovlig, grov stam, ca 15 cm diameter som mest. verkar vara döende med torra grenar och bevuxen med någon grön mossa/svamp. Är dessa bär giftiga, vad för sjukdom, smittsam? Kan klipp komposteras eller måste det brännas? Bild 1 (stam) och 2 (bär).
B: Buske med röda bär. Liknar nypon? Bladen runda i formen med taggiga kanter. Taggar på grenar. Giftig? Bild 3.
C: Förvuxen buske/litet träd, ca 2-3 m högt. Stammen upp till 7 cm diameter. Ekliknande blad med fingrar. Mörkröda bär. Giftig? Bild 4 (stam) och 5 (bär).
D: Buske med små röda bär i klasar. Bladen avlånga med taggiga kanter. Giftig? Bild 6 (buske) och 7 (bärklase).
Se bilder från 2007-09-26 nedan. Tacksam för svar.
Generellt sett så behöver man inte vara så orolig över giftiga växter och barn. Giftinformationscentralen har en lista på giftiga växter: http://www.giftinformationscentralen.se/Al...CategoryID=6225A: Ser ut som hägg? Ofarlig. B: Det är någon form av ros, fröna kan vara irriterande i halsen, men ofarlig. C: Någon form av hagtorn, ofarlig. D: Druvfläder, luktar illa. Förr sa man att bären kan ge magbesvär råa, men jag har aldrig hört talas om att någon verkligen skulle ha fått det. Man kan göra gelé på bären.
Gossen Ruda
01-04-2008, 07:22
Jag får A till fläder, men fortfarande ofarlig.
Madeleine1
01-04-2008, 07:41
A ser ut som fläder. För övrigt kan jag bara bekräfta det som redan skrivits. B är definitivt en ros, troligtvis nyponros med tanke på nyponen och taggarnas form och färg.
Thomas Wahlqvist
01-04-2008, 08:05
Hej När giftigheten hos växter problematiseras så brukar det nämnas att INGA barn dött på 130år till följd av växtförgiftningar. Är detta sant och har någon en säker referens på detta?
Någon på forumet hänvisade till en läkares erfarenheter av detta med giftiga växter och barn, då sades att det magpumpats för att lugna hysteriska mödrar snarare än att motverka förgiftningen. Det skulle vara roligt om vi kunde sammanställa dessa referenser på något vis.
Tändvätska till grillen skördar med säkerhet sina offer varje år, men hur var det nu med växterna?
Det finns endel statistik, men bara för att barnen vårdats för förgiftning så betyder inte det att de verkligen blivit förgiftade. Ibland gör man det för säkerhets skull, och växter verkar ofta klumpas samman med svampar! http://www.lakartidningen.se/old/content_0...f/2256_2260.pdf
Tack för alla svar! Då kan jag alltså vara lugn. Någon som har några idéer om sjukdomen på A (fläder). Många grenar har torkat (?) och dött, och stam och grenar har en grön påväxt. Vad är det? Kan det stoppas? Kan avklippta grenar komposteras utan smittorisk eller måste de brännas?
Piccante
01-04-2008, 10:57
CITAT (tokas @ 01-04-2008, 11:37)  Tack för alla svar! Då kan jag alltså vara lugn. Någon som har några idéer om sjukdomen på A (fläder). Många grenar har torkat (?) och dött, och stam och grenar har en grön påväxt. Vad är det? Kan det stoppas? Kan avklippta grenar komposteras utan smittorisk eller måste de brännas? Den gröna påväxten (som ser gulgrön ut på min skärm) är någon av och ofarlig för trädet.
Om du menar laven som bl a sitter på stammen så är den tecken på hyfsad luft hos dig. Ingen fara för trädet. Uttorkade grenar kan ha många orsaker, bara i enstaka fall är det sjukdom. Snarare torka, ljuskonkurrens eller ålder. Detta brukar fläder kompensera bra genom att skjuta grenar där det finns mer ljus. Man behöver inte göra någonting om man inte vill putsa bort döda grenar, t ex efter midsommar då det är lättare att se var det döda och levande är.
Nypon på rosor är i stort sett aldrig giftiga men däremiot mycket nyttiga. Användes förr som pålitlig källa till c-vitamin under vintern, och än idag äter vi ju nyponsoppa. Större nypon är lättare att lära barnen att äta, man skalar lätt med framtänderna om man äter råa, medan man skär och tar bort fröerna på de mindre innan man kan äta dem.
Hagtorn är också ätlig om än inte så god. Druvfläderbär lärde jag mig som barn var giftiga, nu varnar man inte för dem men saft på dem skulle jag inte göra.
Är du orolig för att ditt barn smaskar i sig saker i trädgården är det snarare när barnet kryper över gräsmattan och hittar svamp som man får spana på. Men bästa sättet är nog att man som vuxen lär sig själv vad som är ätligt och inte och att man sedan för det vidare. Kanske också att man gör skillnad på vad som inte är ätligt för att det är ohygieniskt (glasspinnar på gatan, snö där hundar kissat mm) och signalen man ger barnet när man tror det kan vara direkt giftigt (frön, svampar, blad och bär som man inte känner till eller vet är giftiga).
Druvfäder: "Fruit - raw or cooked[13, 257]. This species is said to have the tastiest fruit in this genus[7], it is somewhat reminiscent of red currants though the fruit is considerably smaller and contains many seeds[K]. Rich in vitamin C, the seed can be removed and the fruit used in jellies, preserves etc[183]. The fruit is about 5mm in diameter and is borne in large clusters, making it easy to harvest[200]. Some caution is advised with one report saying the seeds should be removed before the fruit is eaten[9]. See also the notes above on toxicity. Flowers - raw or cooked." http://www.pfaf.org/database/plants.php?Sambucus+racemosaBåde vanlig fläder och druvfläder blir finast om de får står friväxande med riktigt gott om sol, annars kan de bli ganska glesa.
Gossen Ruda
01-04-2008, 12:37
Jag har mest erfarenhet av druvfläder, men det kanske även gäller fläder, och den brukar sällan bli så gammal. 10-15 år är normal livslängd hos mig.
Hej och tack Kurt, Det är ibland lite svårt att lära om från barndomen, men jag har tidigare sett att druvflädern nu anses mindre giftig än när jag var barn. Dock blir jag fortsatt lite misstänksam av t ex "Some caution is advised with one report saying the seeds should be removed before the fruit is eaten"...
Men å andra sidan så är ju det gröna på vanlig fläder också lite toxiskt, man ska inte låta en massa stjälkar dra när man gör fläderblomssaft.
Det gäller nog med druvfläder som med det mesta - helt OK om man inte dricker det varje vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|