Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nytt datavirus
          Hasse_h
          Inlägg 14-08-2003, 12:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Dessutom har det kommit två nya varianter av MSBlast varav den ena sägs spridas även via epost. Nya uppdateringar till antivirusprogramvaror kommer troligen finnas inom några timmar...

Varning för skumma bilagor i eposten idag alltså!

Phu, måste vara svettigt att jobba med IT-säkerhet idag...

Citera
          Almdalen
          Inlägg 14-08-2003, 21:19
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem nr: 108

CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 13:20)
          Dessutom har det kommit två nya varianter av MSBlast varav den ena sägs spridas även via epost. Nya uppdateringar till antivirusprogramvaror kommer troligen finnas inom några timmar...

Varning för skumma bilagor i eposten idag alltså!

Phu, måste vara svettigt att jobba med IT-säkerhet idag...

Du kan tro att det är skönt med semester just nu!!

Drabbades visserligen själv av "viruset" just när jag var på denna sidan, men nu är det fixat tills nästa attack.
          E-post från okända går alltid i papperskorg det borde alla veta, eller????
          smile.gif biggrin.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 15-08-2003, 13:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Bör personer som skapar och/eller medvetet sprider datorvirus stämplas som terrorister?

(Se gärna debattråden Terroriststatus.)

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 15-08-2003, 13:41
          Länk hit: #24

Medlem

Folk sprider oftast virus utan att själva veta om det. Känns taskigt att kalla dem för terrorister. Däremot bör skaparna av virus klassas som terrorister. Även om virus sällan leder till att människor dör så orsakar de ofantligt stora kostnader i samhället. Ett elakt virus kan lamslå stora delar av vår ekonomi på bara några timmar. Det tycker iaf jag är terrorism.

Dessutom borde Microsofts ägare Bill Gates åtalas för allmänfarlig verksamhet eller liknande. Det är deras mycket väl medvetna teststrategi att släppa halvfärdiga och buggiga operativsystem på marknaden som möjliggör de kreativa virusskaparnas verksamhet.

Citera
          Posse
          Inlägg 15-08-2003, 13:56
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 14:41)
          Folk sprider oftast virus utan att själva veta om det. Känns taskigt att kalla dem för terrorister. Däremot bör skaparna av virus klassas som terrorister. Även om virus sällan leder till att människor dör så orsakar de ofantligt stora kostnader i samhället. Ett elakt virus kan lamslå stora delar av vår ekonomi på bara några timmar. Det tycker iaf jag är terrorism.

Dessutom borde Microsofts ägare Bill Gates åtalas för allmänfarlig verksamhet eller liknande. Det är deras mycket väl medvetna teststrategi att släppa halvfärdiga och buggiga operativsystem på marknaden som möjliggör de kreativa virusskaparnas verksamhet.

Jag tycker internet verkar vara ett "livsfarligt" system, med "raka rör" till och genom alla världsdelar. Varför finns det inte mängder med inbyggda "brandväggar" i systemet? wacko.gif

Och varför visas ingen sida när jag klickar på din hemsideikon? huh.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 15-08-2003, 14:44
          Länk hit: #26

Medlem

Llivsfarligt vet jag inte, ingen har väl dött av internet? Men visst finns det risker. Det största problemet tror jag är att säkerhetstänkandet och -kunskapen fortfarande är väldigt låg på en global nivå, inte bara hos privatpersoner utan också hos en del myndigheter och företag.

Annars tycker jag det är mer obehagligt att sätta mig i bilen på väg till eller från jobbet. Jag oroar mig mer (i den mån jag verkligen oroar mig) över att bli krossad av en långtradare än över att nån hacker i Estland eller Taiwan skulle hacka sig in i min dator.

En av mina hemsidor finns på http://och.nu/hasse, en annan på http://och.nu/ciklid. Lite dåligt uppdaterade, men ändock.

Citera
          Posse
          Inlägg 15-08-2003, 15:02
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 15:44)
          Llivsfarligt vet jag inte, ingen har väl dött av internet? Men visst finns det risker. Det största problemet tror jag är att säkerhetstänkandet och -kunskapen fortfarande är väldigt låg på en global nivå, inte bara hos privatpersoner utan också hos en del myndigheter och företag.

Annars tycker jag det är mer obehagligt att sätta mig i bilen på väg till eller från jobbet. Jag oroar mig mer (i den mån jag verkligen oroar mig) över att bli krossad av en långtradare än över att nån hacker i Estland eller Taiwan skulle hacka sig in i min dator.

En av mina hemsidor finns på http://och.nu/hasse, en annan på http://och.nu/ciklid. Lite dåligt uppdaterade, men ändock.

Jag skrev med avsikt "livsfarligt" inom tecknen.

F.ö. tycker jag att det är väldigt konstigt om "säkerhetstänkandet" ska lastas på de månghundra(?) miljonerna ofta totalt oerfarna användarna.
          Varför tillhandahåller man inte istället ett riskfritt internet?

Ang din hemsida som inte fungerar är det förstås http://fraga.mig/omduvillveta jag syftar på, dvs den adress din hemsideikon "pekar" på.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 15-08-2003, 15:35
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Posse @ 15-08-2003, 16:02)
          F.ö. tycker jag att det är väldigt konstigt om "säkerhetstänkandet" ska lastas på de månghundra(?) miljonerna ofta totalt oerfarna användarna.

Och vem är "man" då? Det finns ingen som "äger" internet.

CITAT
          Ang din hemsida som inte fungerar är det förstås http://fraga.mig/omduvillveta jag syftar på, dvs den adress din hemsideikon "pekar" på.

Du frågade mig, jag svarade. wink.gif
          Det finns naturligtvis ingen sida som heter http://fraga.mig/omduvillveta
          Man kan ju skriva hur man vill, t.ex. http://värst.vad.det.blåser/idag

Citera
          Posse
          Inlägg 15-08-2003, 16:05
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 16:35)
          CITAT (Posse @ 15-08-2003, 16:02)

Och vem är "man" då? Det finns ingen som "äger" internet.

CITAT

Du frågade mig, jag svarade. wink.gif
          Det finns naturligtvis ingen sida som heter http://fraga.mig/omduvillveta
          Man kan ju skriva hur man vill, t.ex. http://värst.vad.det.blåser/idag

Om ingen äger internet, hur kan det då fungera?

huh.gif Så din hemsideikon är bara till för att orsaka onödigt besvär för andra?

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 15-08-2003, 16:23
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Posse @ 15-08-2003, 17:05)

Jadu...vi är alla små arbetsmyror som drar sitt strå till stacken. Ingen av oss ser helheten, men ändå funkar det....

CITAT
          huh.gif Så din hemsideikon är bara till för att orsaka onödigt besvär för andra?

huh.gif ? Ja, givetvis. Jag har ett sjukligt nöje i att göra det krångligt för andra. blink.gif

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 15-08-2003, 18:49
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Att äga internet... Hum, det skulle ju vara som att säga: vem äger Sverige? Eller vem äger luften?
          Tillsammans bildar alla som har någonting på internet INTERNET.
          Internet är liksom inget befintligt nät, utan byggs upp av dem som använder det... Typ.

Citera
          nilla
          Inlägg 15-08-2003, 19:01
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

CITAT (Posse @ 15-08-2003, 17:05)

Det är just det som är poängen!! Att det fungerar just för att "ingen" äger det.
          Liten animerad film som beskriver grunderna finns på
          http://www.warriorsofthe.net/movie.html

Gunilla

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 15-08-2003, 20:25
          Länk hit: #33

Medlem

Haha, den filmen var faktiskt lite gullig... rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 16-08-2003, 00:04
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (digitalkarin @ 15-08-2003, 19:49)
          Att äga internet... Hum, det skulle ju vara som att säga: vem äger Sverige? Eller vem äger luften?
          Tillsammans bildar alla som har någonting på internet INTERNET.
          Internet är liksom inget befintligt nät, utan byggs upp av dem som använder det... Typ.

Med internet avser jag just nätet, förbindelserna (som naturligtvis måste ha ägare) som dataströmmarna löper genom. Och där måste det väl gå att sätta "brandväggar" o.dyl. så att inte även maskar och virus kan swischa runt mest hela världen - som det verkar - fullständigt obehindrade... unsure.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 16-08-2003, 08:03
          Länk hit: #35

Medlem

Jo, visst finns det ägare till förbindelserna till internet. De brukar kallas Internet-operatörer. Ex. Telia, Bredbandsbolaget m. fl. En del kan erbjuda brandväggar och inbyggda virusskydd, men det innebär att man gör inskränkningar och riskerar filtrera bort trafik som är helt ofarlig. Det vill man normalt inte göra eftersom man då snart skulle vara uträknad på marknaden.

Dessutom vill de flesta företag etc ha fullständig kontroll själva över sin brandvägg. Det finns också en mängd olika internetapplikationer som alla använder internet på olika sätt, det skulle vara en omöjlighet för en operatör att hålla koll på en generell brandvägg för alla som klarar allt detta och samtidigt hålla en tillräckligt hög säkerhetsnivå.

Nä, vi kommer få dras med virus och maskar så länge som våra datorer har svaga punkter. MS Windows heter den överlägset svagaste punkten. Det enda man som privatperson kan göra är att ständigt uppdatera sitt Windows-system och se till att ha uppdaterade virusskydd och en egen fungerande brandvägg. Eller så kan man lämna Windows och gå över till Linux eller köpa en Mac-dator.

Citera
          Posse
          Inlägg 16-08-2003, 09:14
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 16-08-2003, 09:03)
          En del kan erbjuda brandväggar och inbyggda virusskydd, men det innebär att man gör inskränkningar och riskerar filtrera bort trafik som är helt ofarlig.
          (---)
          Dessutom vill de flesta företag etc ha fullständig kontroll själva över sin brandvägg. Det finns också en mängd olika internetapplikationer som alla använder internet på olika sätt, det skulle vara en omöjlighet för en operatör att hålla koll på en generell brandvägg för alla som klarar allt detta och samtidigt hålla en tillräckligt hög säkerhetsnivå.

Nä, vi kommer få dras med virus och maskar så länge som våra datorer har svaga punkter. MS Windows heter den överlägset svagaste punkten. Det enda man som privatperson kan göra är att ständigt uppdatera sitt Windows-system och se till att ha uppdaterade virusskydd och en egen fungerande brandvägg.

Den överväldigande andelen surfare i världen använder säkert datorn såsom de flesta använder bilen. Man köper den, vrider om startnyckeln och använder den, och har knappt en susning om hur den fungerar. rolleyes.gif

Och medelsurfaren torde ha mycket vaga begrepp om vad som kan drabba datorn.
          T.ex. fick jag för något år sedan virusmail där som avsändare stod en kvinna som jag flyktigt kände till. Hennes epostadress hade visst masken förvrängt men jag kände igen även den.
          Meddelandet (på svenska) handlade detaljerat om någons underlivsoperationer, tydligen hade masken grabbat det ur hennes dator och mailat det till okänt antal icke avsedda mottagare. huh.gif

Jag mailade henne och berättade försiktigt att hennes dator nog hade drabbats av epostmask, och något om arten av det meddelande jag hade fått. I svaret framgick att hon aldrig någonsin hade hört talas om epostmaskar och faran med att okritiskt öppna allehanda mail och attachment. Ändå hade hon haft (tillgång till?) dator och epostadress minst sisådär 4-5 år. huh.gif

Jag tycker det är helt bisarrt att internet i nuet fungerar som en slags gemensam ledning för såväl nyttigt "dricksvatten" som det farligaste, smittospridande "kloakvatten" och att operatörer praktiskt taget utom någon som helst beränsningar "pumpar" omkring denna sörja ut till ofta inte anande surfare. mad.gif

Det borde finnas inbyggda "brandväggar" och "brandgator" ute i nätet. Som det nu är tycks ju maskar kunna sprida sig kors och tvärs från världsdel till världsdel utan att någon kan hindra det ens när nya maskar redan konstaterats.

Citera
          Wargen
          Inlägg 16-08-2003, 09:32
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Jag tillhör "bilsurfarna" och först igår aktiverade jag min dators (XP) egen brandvägg....Nu har jag blivit riktigt uppskrämd, vågade knappt sätta igång datorn idag! sad.gif Vad ska man göra om det värsta skulle hända och man får in det här viruset. Är det bara att slänga allt och köpa ny dator???
          Jag verkar ha lyckats med uppdateringen, men är orolig iallafall.(Tack Hasse för länken till windows, så jag åtminstone fick igång brandväggen! wub.gif ) Jag har helt enkelt inte råd att skaffa egna brandväggar osv. Men det kanske inte är så dyrt? Det är väl så att det verkar alldeles för krångligt att hålla på med datorn på den nivån, när man inte kan något om hur den funkar...

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 16-08-2003, 10:46
          Länk hit: #38

Medlem

Tja, vad ska man säga...har man bil och använder den är man förhoppningsvis medveten om de risker och möjligheter man har genom att köra bilen. Det finns massor av säkerhetsfrågor man måste kunna angående sin bil. Vet man inte hur man använder blinkers eller broms ska man inte ha körkort. Byter man inte däck när de är slitna, låt bilen stå kvar i garaget. Man kan inte begära att Vägverket ska göra din tid du tillbringar på vägen 100% säker. Samma sak gäller datorn, öppna inte skumma bilagor i eposten, se till att det finns en brandvägg, var uppmärksam på skumma websidor m.m...

Vi har en lång väg att vandra innan säkerhetstänkandet slagit igenom hos gemene man. Man får komma ihåg att för 10 år sedan fanns inte ordet "internet" i gemene mans vokabulär. Utvecklingen lär fortsätta, oavsett vad man tycker om det.

En brandvägg behöver inte vara dyr eller komplicerad. Den kan t.o.m. vara gratis. Har man XP kan man göra som Wargen, aktivera den inbyggda brandväggen. Annars kan man besöka http://www.zonelabs.com/ och plocka hem den lättanvända brandväggen ZoneAlarm helt gratis. Den har alltid fått höga betyg i oberoende tester och anses vara lättanvänd. Själv använder jag den inte eftersom jag vill ha fullständig kontroll själv över detaljerna i min brandvägg, men det är ju jag det.... tongue.gif

Citera
          Wargen
          Inlägg 16-08-2003, 11:10
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Tack för tipset om zonelabs, ska gå dit o kolla om jag fattar hur man gör. wacko.gif Jag har varit förskonad från virus, men så öppnar jag ALDRIG mail som jag inte känner igen avsändaren på (men även igenkända kan ju vara smittade). Är hyfsat försiktig med surfandet. Anledningen till att jag inte aktiverat brandväggen tidigare är att jag hört att då missar man mycket och att det blir svårare att "tanka ner" saker (bilder? musik) från nätet. Nu gör ju inte jag det så ofta så det får bli brandvägg äntligen.

Citera
          Posse
          Inlägg 16-08-2003, 11:41
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Wargen @ 16-08-2003, 12:10)
          Anledningen till att jag inte aktiverat brandväggen tidigare är att jag hört att då missar man mycket och att det blir svårare att "tanka ner" saker (bilder? musik) från nätet.

Jag installerade en gång Normans säkerhetspaket (som Utfors tillhandahöll gratis) på en i det närmaste fullständigt oerfaren kompis dator, och den blev i det närmaste totalt oanvändbart seg. wacko.gif
          Och nästan så fort man försökte göra något kom det från programmet en flod av "sammelsurium"-frågor som jag knappt förstod ett jota av, trots att jag av andra anses tämligen dataklipsk och har åtminstone 5 års erfarenhet av surfande och visst datorpulande.
          Så det blev att avinstallera fanstyget igen. sad.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 10:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon