Hejsan alla!
Jag har pratat med en del svenskar och de flesta vet inte vad man skall göra med zucchini förutom att man kan använda den i wok. Massor tycker att det inte är gott, men jag antar att i många av fallen har zucchini tilllagats på fel sätt. Eftersom zucchini trivs fantastiskt i nästan hela Sverige är jag förvånad att denna grönsak är inte traditionell för sevensk husmanskost. Jag har 4 enkla vegetariska recept med zucchini som jag tänkte dela med er.
Vegetarisk Grönsaksgryta Ingredienser:1kg potatis
3 gula lökar
3-4 paprikor
1 stor aubergine
1 stor zucchini
3-4 tomater eller 500 gr
krossade tomater från burk.
2dl olja (olivolja)
1 msk röd paprika
Salt
Persilja
Dill
Finn hacka löken och skär paprikorna (ca 2-3cm bitar) och steka dem i olja under lock med röd paprika kryddan tills de mjuknar. Skala aubergine, potatis och zucchini. Skär potatisen i klyftor och resten i bitar ca 3-4cm stora. Blanda allt i en stor ugns panna, tillsätt löken med paprikan och tomaterna, så att oljan når alla ingredienser. Häll i 2dl vatten eller grönsaksbuljong. Grovhacka persiljan och dillen. Strö över blandningen. Salta. Grädda i 220 grader ugn.
Zucchiniburgare Ingredienser:2 stora zucchini
2 potatisar
4 ägg
Svart peppar
Röd paprika
Dill
Salt
Vetemjöl
Ströbröd
Skala zucchinin och riva dem på ett fint mönster av rivjärnet. Pressa juicen ur dem. Koka potatisarna och pressa eller riv dem. Vispa 2 av äggen och knåda allt med lite vetemjöl tills det blir den fast röra. Tillsätt salt, röd paprika krydda, svart peppar finhackad dill. Forma små biffar. Vispa de andra 2 äggen. Doppa biffarna först i ägg, sen i ströbröd. Fritera i mycket het olja.
Garnering:Kål (finhackad), morötter (rivna).
Blanda dem med lite salt, olja och vinäger.
Rekommenderas vittlöksås (gräddfil, pressad vitlök, salt och dill) eller Tzatziki.
Zucchini fyllda med risIngredienser:3 stora zucchini
2-3 skalade morötter
2 gula lökar
3 dl ris
1½ dl olja
Svart peppar
Vegeta eller Knorr grönsaks pulvermix
Dill
Salt
Finnhacka löken och morötterna. Stek dem i oljan under lock och på svagare värme tills det mjuknar utan att bli bruna. Skölj riset och tillsätt den. Rör om och tillsätt lite vatten (ca 1dl). Tillsätt lite salt enligt smak och grönsaks pulvermixen. Koka en stund under lock och rör om då och då. När riset har sugit in vattnet kan du flytta pannan från värmen. Riset skall vara nästan färdigt kokt. Skala zucchinin med en potatisskalare och skär dem på längden i två bitar. Beroende på hur långa zucchinin är kan du dela dem i två delar. Ta en liten sked och försiktigt gräv bort kärnan, så zucchinin ser ur som små båtar. Lägg dem i en smörjd ugnspanna och fyll dem med risröran. Strö nymallad svartpeppar och finnhackad dill.
Grädda i ugnen på 2200C först under aluminiumfolie, sen utan. De är färdiga när zucchinin är någorlunda mjuk. Servera med gräddfil sås (gräddfil, pressad vitlök, salt och dill).
Panerade zucchiniskivorIngredienser:Zucchini 2-3st
2-3 dl olja
Salt
Till såsen:
Gräddfil, pressad vitlök, salt och dill
Skala zucchinin med en potatisskalare.
Skär i runda skivor ca 5mm tjocka. Salta dem.
Doppa varje skiva i mjöl, så det fastnar ordentligt överallt och stek dem i oljan. OBS! Häll inte så mycket olja åt gången. Beroende på stekpannan storlek skall oljan inte vara djupare än 5mm. Ta den största stekpannan du har, så det går fortare. Servera dem med såsen och vit bröd – baguetter, ciabatta, grekisk lantbröd. Utmärkt vegetarisk förrätt eller huvudrätt med en ljus öl eller vit vin.