|
|
  |
Kan man beskära ek? |
|
|
Stella-Polaris
|
17-05-2008, 23:43
|
Gäster

|
Ja ved priset är ju ganska bra nu (om du inte lyckas lura på någon en D stock) Själv eldar jag med ek..... Dessutom kan du ju få en snyggare huggkubb än den du har nu... Man måste ju ha en ekhuggkubb!!! En bra grej med att hugga ner den är att den inte skuggar 3 kammarbrunnen.... Då kan du odla vattenhyasinter i den och få miljöpris!!!!
|
|
|
|
|
18-05-2008, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2008, 00:43)  Ja ved priset är ju ganska bra nu (om du inte lyckas lura på någon en D stock) Själv eldar jag med ek..... Dessutom kan du ju få en snyggare huggkubb än den du har nu... Man måste ju ha en ekhuggkubb!!! En bra grej med att hugga ner den är att den inte skuggar 3 kammarbrunnen.... Då kan du odla vattenhyasinter i den och få miljöpris!!!!  Håna inte min huggkubb, den är min bäste vän och det vackraste jag vet.
Kubbe.jpg ( 850.47k )
Antal nedladdningar: 25Denna ek ska aldrig sågas ned, förrän den sista strimman hopp är ute. Jag kommer att kedja fast mig vid den med "Rädda Eken" banderoller om Henrik och hans pappa någonsin kommer på tanken.
|
|
|
|
|
18-05-2008, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2008, 17:52)  Tyvärr grå, jag tippar på att din ek är sisådär en 70-80 år max.. En kort grov stam är ganska typiskt för fristående ekar.. En sparbanksek behöver inte vara mer än 100 år änn om stamdiametern är 1,5 m....
Du kan ju alltid låna en årsringsborr och räkna efter hur gammal den är..... min gissning är 60 år!!!
När den står så fritt så kan den tex ha en medelårsringsbredd på 6 mm (10 mm inte ovanligt) vilket ger en dimensionsökning på 1,2 cm/år
Mät trädets diameter i brösthöjd (1,3m) och dela med 1,2. Addera 5 med resultatet och du har en bra bild på hur gammal eken är. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om när eken var "barn" men de senaste sisådär 25 åren har jag minnen av den, och den var stor redan då. Här finns ganska mycket ek runt omkring, och det har även tagits ner en del. Jag har aldrig sett årsringar på 6mm på en ek. Vanligen behöver man en nål om man ska räkna årsringar. CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2008, 18:38)  Alla lövträd blir hådare ju snabbare de växer.. Så du menar på fullt allvar att en snabbvuxen asp är hårdare än en gammal ek? skulle inte tro det...
--------------------
|
|
|
|
|
18-05-2008, 14:59
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 18-05-2008, 12:24)  ... Denna ek ska aldrig sågas ned, förrän den sista strimman hopp är ute. Jag kommer att kedja fast mig vid den med "Rädda Eken" banderoller om Henrik och hans pappa någonsin kommer på tanken. Du behöver inte oro dig det minsta - och med lite omvårdnad och borttagning av döda grenar kommer den säkert att vara fin igen när vi blir pensionärer! Då har den också ökat med 30-40cm i diameter också om man skall använda ovanstående formel.
Redigerat av henriks: 18-05-2008, 15:01
--------------------
|
|
|
|
|
18-05-2008, 15:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek. Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen." Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
18-05-2008, 15:31
|
Gäster

|
CITAT (henriks @ 18-05-2008, 15:48)  Jag kan naturligtvis inte uttala mig om när eken var "barn" men de senaste sisådär 25 åren har jag minnen av den, och den var stor redan då.
Här finns ganska mycket ek runt omkring, och det har även tagits ner en del. Jag har aldrig sett årsringar på 6mm på en ek. Vanligen behöver man en nål om man ska räkna årsringar. Så du menar på fullt allvar att en snabbvuxen asp är hårdare än en gammal ek?
skulle inte tro det... Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt. En timmerek, i skogen, huggs efter ca 140-150 år och är då 70-80 cm. då ligger medelårsringen runt 2,5-3 mm. Kan du accepera att ett träd som står fritt, har större krona, får gödsel, ej behöver att satsa på höjdtillväxtkan ha dubbelt så stor diametertillväxt..?? I Frankrike har man större kvalitetskrav på ek än vi har här i sverige. Där vill man ha max 2 mm årsringsbredd. Man gallrar därför mycket försiktigt så ekarna har små kronor. de huggs vid 200-250 års ålder och 90-100 cm i brösthöjd. Du hittar ganska ofta undertryckta ekar här i Sverige men oftast sköts de inte rätt.. dessa har ofta årsringar på 1-2 mm.. En undertryckt ek med samma ålder som din kan vara 20 m hög och 15-20 cm i brösthöjd. Kronan upptar kanske 15 % höjden och kan liknas vid en av grenarna på din ek.. Din ek kan ha 10-15 ggr större krona!!!!! Jämför med en gran som står fritt och en som står i skogen. Hur växer dom??I en vanlig granplantering syns det bäst.. De härskande träden är ofta av dubbel diameter jämfört med de undertryckta. Om du ser en stubbe efter en ek som stått öppet så gå dit och titta.. Du kommer att bli överraskad. Nej du missuppfattar mig ang hårdhet. Asp är inte hårdare än ek men... En snabbvuxen asp är hårdare och tyngre än en långsamvuxen asp. Jämför inte mellan olika lövträdsarter utom bara inom en art. Ju snabbare ett lövträd växer destå högre densitet blir det i sommarveden.
Redigerat av Stella-Polaris: 18-05-2008, 15:33
|
|
|
|
|
18-05-2008, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 7 895

|
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)  Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen? Fågelvägen - man kan räkna ut diametern på en cirkel om man har omkretsen. Dela med pi! I det här fallet rör det sig ju om grova uppskattningar, så man kan nog approximera pi med 3. Alltså: diametern är (i runda slängar) en tredjedel av omkretsen.
--------------------
Zon 2-3 utanför Linköping
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
18-05-2008, 15:45
|
Gäster

|
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)  Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek. Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen." Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen? Man har just 1,3 meter upp på stammen för att det är bekvämt att mäta diametern då den står upp.. Med en klave.. Du kan INTE räkna ut ett träds ålder från omkretsen om du inte har kunskap om hur träd växer i olika miljöer och ståndorter. Även då så blir det bara en uppskattning. Vad jag gjorde var att jag uppskattade årsringsbredden till 6mm. Detta beroende på den plats eken står... Jag använde alltså ett erfarenhetsvärde... Formlen jag sedan använde var uppskattad årsringsmedelbredd x 2 / diametern Detta ger dig antal årsringar vid bröst höjd. Sedan la jag till 5 för att eken även måste växa upp till 1,3 m innan den ger årsringar på den höjden..
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
18-05-2008, 15:52
|
Gäster

|
CITAT (henriks @ 18-05-2008, 15:59)  Du behöver inte oro dig det minsta - och med lite omvårdnad och borttagning av döda grenar kommer den säkert att vara fin igen när vi blir pensionärer!
Då har den också ökat med 30-40cm i diameter också om man skall använda ovanstående formel. Men se där, allt är fixat...... Nu har ni en anledning att ställa till med fest... Eken har vuxit 1 cm fest!!!!!! Kan ju vara som en grillafton under eken.... Blir du spritasugen så är det bara att köra ut gödselspridarn och ge eken en extra dos......
|
|
|
|
|
18-05-2008, 15:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2008, 16:52)  Men se där, allt är fixat...... Nu har ni en anledning att ställa till med fest... Eken har vuxit 1 cm fest!!!!!! Kan ju vara som en grillafton under eken.... Blir du spritasugen så är det bara att köra ut gödselspridarn och ge eken en extra dos...... Lugna och fina nu gossar...
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
18-05-2008, 16:01
|
Gäster

|
CITAT (Grå @ 18-05-2008, 16:55)  Lugna och fina nu gossar...  Vaddå??? Skulle eken vuxit 1,5 cm får man bli 150% full....
|
|
|
|
|
18-05-2008, 16:03
|

Medlem

|
Självklart, Åsa Bi, om man läst matematik nån gång! Jag tänkte mig att Stella-Polaris har någon egen tumregel, ungefär som att h*n lade till 5 i något skede av uträkningen. Och nu förstår jag ändå inte detdär med hårdheten. Det gällde alltså SAMMA träslag, bra! Men så skrev Stella-Polaris i alla fall: "Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt." Då borde den ju vara extra hård och fin kvalitet?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
18-05-2008, 16:10
|
Gäster

|
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 17:03)  Självklart, Åsa Bi, om man läst matematik nån gång! Jag tänkte mig att Stella-Polaris har någon egen tumregel, ungefär som att h*n lade till 5 i något skede av uträkningen. Och nu förstår jag ändå inte detdär med hårdheten. Det gällde alltså SAMMA träslag, bra! Men så skrev Stella-Polaris i alla fall: "Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt." Då borde den ju vara extra hård och fin kvalitet?  Du får en sågstock ur den eken och troligtvis klassas den som D stock dvs den lägsta kvaliten. Eftersom den vuxit snabbt sitter det en massa grov, död, kvist inne i stocken. dessutom finns mycket strukturstörningar pga denna kvist. Få årsringar gör även sitt i utseende. Oftast vill man ha mycket årsringar då det ger en "vacker" struktur... Nästa kvalitets klass är ved....
|
|
|
|
|
18-05-2008, 16:11
|

Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)  Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek. Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen." Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen? Omkretsen av en cirkel är 3,14*diametern - alltså mät omkretsen och dela med 3,14 så har du diametern. edit: sorry - såg inte att frågan redan var besvarad!
Redigerat av henriks: 18-05-2008, 16:13
--------------------
|
|
|
|
|
18-05-2008, 16:27
|

Medlem

|
Bäst att jag går ut och klappar våra 3 jätte-ekar och lugnar dem: de är nog inte alls så gamla som de ser ut.
--------------------
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
18-05-2008, 16:30
|
Gäster

|
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 17:27)  Bäst att jag går ut och klappar våra 3 jätte-ekar och lugnar dem: de är nog inte alls så gamla som de ser ut.  Se det positiva i det... De blir snabbt ännu större!!
|
|
|
|
|
19-05-2008, 14:17
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Formler för omkrets, diameter och åldersbestämning är itnressanta men blir för mig bara ett av indikatorerna när man ska uppskatta ett stående träds ålder, eller ett fällt träd med rötskadad stam där man inte kan se årsringarna. Bäst brukar vara att få se tidiga foton på trädet och hör människor berätta om dess historia, eller att göra ett koltest.
Att ek, alm och andra ring- eller bandporiga träslag blir starkare ju mer starkvuxet det är stämmer dock. Det är vår/försommarveden som är starkast.
--------------------
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
19-05-2008, 17:49
|
Gäster

|
Ja har du centrumröta är det svårt..
Min lilla pekpinne är just bara att folk ofta överskattar ett träds ålder bara for att det är grovt..
Att sk Stavagran (gran som vuxit extremt tätt som underväxt) med 6 cm i diameter, 1,3 m upp på stammen, kan vara uppåt 200 år tänker inte många på. Men en Ek med en diameter på 1 meter tycker man måste vara jättegammal fastän den kan vara under 100 år.
Nä, de flesta riktigt gamla träd här i Sverige är några oansenliga stackare...... (om man inte tar med lindkloner)
|
|
|
|
|
20-05-2008, 23:27
|
Medlem
Antal inlägg: 326
Medlem nr: 15 992

|
Ni kan åka till Visingsö för att se planterad ek att använda till fartygsbyggen för Svenska flottan när det begav sig. För att kunna bygga fartyget Göteborg hämtades virke därifrån. Dessa ekar är ca:3-400 år gamla.
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
21-05-2008, 08:29
|
Gäster

|
CITAT (eden @ 21-05-2008, 00:27)  Ni kan åka till Visingsö för att se planterad ek att använda till fartygsbyggen för Svenska flottan när det begav sig. För att kunna bygga fartyget Göteborg hämtades virke därifrån. Dessa ekar är ca:3-400 år gamla. I fallet Visingsö vet man exakt när de planterades.. Förr hadde man järnkoll på eken för den var ett strategiskt viktigt material. I många län fanns varenda ek registrerade och skyddades enligt lag. Många är de som straffats för att har huggt ner Ekar... Flottan var oroade av Ek läget i händelse av krig. En snabbt expanderande flotta krävde stora mängder grov ek. Det hela ledde till att man beslutade att plantera ek för att säkra flottans behov i ett läge där Sverige var avskuret. Hovjägmästare Ström (känd herre) fick uppdraget och 2 planteingar anlades.. En i mälardalen och en på Visingsö. Visingsö planteringarna påbörjades 1832. Detta innebär att de äldsta planterade ekarna idag är 174 år... I slutet av 70 talet meddelade Chefen Domänverket en helt oförstående Marinchef, att hans ekar var leveransklara...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|