Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > rParallellerna!
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 11:34
          Länk hit: #1

Gäster

Svordomarna har skiftat beroende av tiderna och de nödvändiga verktygen för att bemöta dem nya tidernas krav.

I olika sammanhang används olika svordomar. En person som är ny i ett samhälle kan kallas för olika saker lite beroende på vad för person denna är och vilka avvikelser som personen har jämfört med samhällets normer.

Någon gång var ”neger” ett beskrivande ord för människor som avvek från den vita som var normen. Senare reducerades ordet till ”svartskalle” beroende på att rasfrågans representanter hade besegrats under andra världskriget.

Idag är det mycket generande att använda sig av dessa ord. Samtidigt har vi gått in i en värld, där Internet har bildat olika små samhällen i olika länder eller internationellt. Men att bemöta de nya/det främmande/det okända är fortfarande ett problem för dessa människor som använder sig av Internet för att byta meningar.

Den nya tidens svordom heter Internettroll. Jag gick med detta Forum 20080131. Sedan den dagen har jag varit på Forumet ett par timmar per dag. Och inte sett ett enda Internettroll. Men några nya medlemmar har blivit kallade för troll.

Internettroll har två användningar:
          1) I brist på argument har det använts mot gamla medlemmar
          2) Mot nya medlemmar.

Om fallet 1) kan jag bara säga att i brist på argumentanvändningen av ordet påminner vilken annan köns svordom.

Om fallet 2) måste jag säga att det finns starka paralleller med användningen av andra svordomar som ”neger” och ”svartskalle”. För under dessa 69 dagar jag varit med på Forumet har inte ett enda fall av ny medlem visat sig vara Internettroll.

Vi kan argumentera mot varandra. Vi kan bättre faktiskt än att använda sådana ord.

I mig väcker det bara starka känslor och avsky!

Citera
          Anma
          Inlägg 08-04-2008, 11:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 12:34) *
          /.../
          Den nya tidens svordom heter Internettroll. Jag gick med detta Forum 20080131. Sedan den dagen har jag varit på Forumet ett par timmar per dag. Och inte sett ett enda Internettroll. Men några nya medlemmar har blivit kallade för troll.
          /.../

Under mina snart 3 år på forumet har det hänt massor här. Minst 5 så kallade forumtroll har söndrat, massor med tjafs och bråk och ett antal medlemmar som registreat flera användare och använt dom på ett fult sätt (menar inte de som bytt användarnamn, det har jag också gjort). essutom har några kommits på med att ha lurat alla medlemmar under flera månader, till och med år, med falska identiteter och påhittade saker.

Att några här är väldigt misstänksamma kan man förstå, även om jag kan tycka att man inte bör vara så snabb att döma.

SÅ här ser det ut i alla större forum på internet. Inget specifikt för Odla.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 08-04-2008, 11:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Du har nog en alldeles egen syn på ordet forumtroll. Att jämföra det med könssvordomar? Det har ju inte i närheten samma klang eller betydelse. Inte sett ett enda troll? Naturligtvis inte, troll brukar inte visa sig. Jag har bara sett ett ytterst litet antal forumdeltagare i verkligheten men de finns ju ändå. Även trollen.

Vill du att vissa ord ska förbjudas? I forumet eller överallt? Låter totalitärt styre.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-04-2008, 12:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beteckningen forumtroll används ENBART för personer som skriver i ett forum för att dra igång och underhålla debatter som skapar osämja och hårda ord. En del personer registrerar sig enbart för det syftet och kallas givetvis då troll redan från början, men detta gäller ett ytterst fåtal. Dom flesta gamla och nya medlemmar är helt justa personer. Undrar när den vetskapen skall tränga in i medvetandet hos alla här?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 12:49
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Anma @ 08-04-2008, 12:47) *
          Under mina snart 3 år på forumet har det hänt massor här. ...

Nu har jag yttrat mig om desa 69 dagar som jag varit på Forumet. Givetvis kan jag inte tala om den perioden jag inte varit med. Tacksam om något troll pekas ut med datum. Annars jag skriver vilket datum och vem som kallats för troll, utan att personen ens varit det.

Är det inte lite svordomaktigt?

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-04-2008, 12:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Anma @ 08-04-2008, 12:47) *
          Under mina snart 3 år på forumet har det hänt massor här. Minst 5 så kallade forumtroll har söndrat, massor med tjafs och bråk och ett antal medlemmar som registreat flera användare och använt dom på ett fult sätt (menar inte de som bytt användarnamn, det har jag också gjort). essutom har några kommits på med att ha lurat alla medlemmar under flera månader, till och med år, med falska identiteter och påhittade saker.

Att några här är väldigt misstänksamma kan man förstå, även om jag kan tycka att man inte bör vara så snabb att döma.

SÅ här ser det ut i alla större forum på internet. Inget specifikt för Odla.

Jag vet om de där gamla historierna med att odlamedlemmar blev lurade och dubbla identiteter och allt det, eller rättare sagt i efterhand har jag förstått hur det gick till. Jag var nyreggad på odla precis när den diskussionen med de som kände sig lurade bröt ut. Jag hade bara läst sporadiskt på odla innan och fattade inte sammanhanget alls.... Efter en vecka som "ny" på odla så var det rena inbördeskriget, upplevde jag då och var på väg att lämna forumet eftersom det blev att många tog ställning för och emot påstådda oegentligheter som jag inte kände till.

Men nog om detta jag tror jag förstår Rahmats förvåning över att man kallar varandra för *troll* i tid och otid. Har man inte hela historien bakom så förstår man kanske inte varför odlaiter är så misstänksamma nu mot nya.

Jag kan däremot hålla med om att troll-ordet missbrukas ibland. Troll tycker jag ibland är synonymt med "kontroversiell" och det tycker jag är två skilda saker.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 12:54
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Markus_H @ 08-04-2008, 13:51) *
          ....

Jag kan däremot hålla med om att troll-ordet missbrukas ibland. Troll tycker jag ibland är synonymt med "kontroversiell" och det tycker jag är två skilda saker.

Jo, detta är sant!

Citera
          Berith
          Inlägg 08-04-2008, 12:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Och jag skulle tycka det vore intressant att få veta hur du rahmat beskriver ett internettroll. smile.gif Eftersom ett internetttroll (eller forumtroll om det ordet passar bättre) är en person så borde det ju gå att ge personen egenskaper.

Vad är ett internettroll för dej, och hur uppför sej ett internettroll anser du.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2008, 13:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 13:49) *
          Nu har jag yttrat mig om desa 69 dagar som jag varit på Forumet. Givetvis kan jag inte tala om den perioden jag inte varit med. Tacksam om något troll pekas ut med datum. Annars jag skriver vilket datum och vem som kallats för troll, utan att personen ens varit det.

Är det inte lite svordomaktigt?

Varför kopplingen till svordomar??? Vad har ett internettroll överhuvudtaget med svordomar att göra?
          Oftast så raderas trolltrådar ganska så direkt av forumansvariga så att leta efter sådana är nog ganska lönlöst. Att någon kallats för troll på sistone beror ju enbart på hur vederbörande formulerade sitt första inlägg här på forumet. Det sättet att göra intåg på forumet gjorde flera medlemar upprörda och skapade misstankar om att det dykt upp ett forumtroll. Inte alls konstigt tycker jag. Man kan faktiskt välja hur man skriver.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du är ute efter Rahmat. Vill du omvända alla internetanvändare på något sätt bara för att det finns uttryck i den världen som inte passar dej. Personligen blir jag inte ett smack upprörd över ORDET forumtroll och tycker inte heller att det är ett så särskilt grovt tillmäle. Det enda man egentligen borde tänka på när ett sådant dyker upp är att inte nappa på betet utan låta tråden självdö.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          nykvistad
          Inlägg 08-04-2008, 14:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 14 896

Så här ser en typisk trolltråd ut på odlas forum http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=tomas99

--------------------
          where have all the flowers gone

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 14:38
          Länk hit: #11

Gäster

det som är lockande med detta Forum på Internet är de relationer som finns i form av att kunna säga hej till en person som bor längst upp i Sverige likadant som att kunna säga hej till nån längst ner i Sverige.

Att det förekommer hårda ordväxlingar är inget tilltalande för mig. jag tror att de flesta här längtar efter samma lugn och ro som jag gör. Men samtidigt finns det ruttna regler som gör att så fort någon yttrar sig avvikande så kommer upp ordet "troll".

Ingen kan visa mig något troll som dykt upp sedan 31 januari 2008. Men som Markus säger här har det funnits "kontroversiella" ageranden.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 15:25
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (Berith @ 08-04-2008, 13:58) *
          Och jag skulle tycka det vore intressant att få veta hur du rahmat beskriver ett internettroll. smile.gif Eftersom ett internetttroll (eller forumtroll om det ordet passar bättre) är en person så borde det ju gå att ge personen egenskaper.

Vad är ett internettroll för dej, och hur uppför sej ett internettroll anser du.

På dessa 69 dagar har jag inte känt till ett enda fall av troll på Forumet. Jag vet att vi två växlade ord igår. Men ingen av oss kallade den andra för troll. Kan vi inte göra samma sak varje gång vi byter ord?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2008, 15:29
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 16:25) *
          På dessa 69 dagar har jag inte känt till ett enda fall av troll på Forumet. Jag vet att vi två växlade ord igår. Men ingen av oss kallade den andra för troll. Kan vi inte göra samma sak varje gång vi byter ord?

Men jösses det är väl inte så att man kallar varandra för forumtroll bara för att man har olika åsikt i en fråga. Det har då aldrig jag stött på.

--------------------

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 15:31
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 16:29) *
          Men jösses det är väl inte så att man kallar varandra för forumtroll bara för att man har olika åsikt i en fråga. Det har då aldrig jag stött på.

Du har fel!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2008, 15:37
          Länk hit: #15

Medlem

confused.gif

--------------------

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 15:39
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 08-04-2008, 16:37) *
          confused.gif

Exakt!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2008, 15:57
          Länk hit: #17

Medlem

Jag tycker ju inte att jag har fel så du kanske kan förklara då varför du tycker det.

--------------------

Citera
          rahmat2
          Inlägg 08-04-2008, 16:04
          Länk hit: #18

Gäster

Du vet ju att jag inte nämt någon. Hoppas att inte bli tvungen till det heller. Det beror på att jag vill komma åt de ruttna reglerna och inte personerna. För personerna har ju bara följt de reglerna.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-04-2008, 16:14
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 17:04) *
          Du vet ju att jag inte nämt någon. Hoppas att inte bli tvungen till det heller. Det beror på att jag vill komma åt de ruttna reglerna och inte personerna. För personerna har ju bara följt de reglerna.

Det finns inga "ruttna regler" om vad som är ett forumtroll. Det är närmast en känsla man får när en person bara försöker skapa osämja och meningslösa debatter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2008, 16:27
          Länk hit: #20

Medlem

Om det är Odlas forumregler du syftar på så tycker jag inte dom är ruttna. Men antagligen tolkar vi saker och ting på olika sätt.

Det finns ingen som helst orsak till att nämna namn i den här diskussionen.

CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 17:14) *
          Det finns inga "ruttna regler" om vad som är ett forumtroll. Det är närmast en känsla man får när en person bara försöker skapa osämja och meningslösa debatter.

tummenupp.gif

--------------------

Citera

17 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 06:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon