CITAT (Gita @ 13-04-2008, 11:38)

Får jag fråga hur gammal Du är Bettson. Tycker det du beskriver låter som det var för för väldigt länge sedan. Min upplevelse att växa upp som bondbarn på femtio- och början av sextiotalet stämmer inte alls med din. Jag upplevde det som väldigt fint och ganska statusfyllt att komma från en gård och några fattiga bondbarn har jag aldrig träffat på. Visserligen kanske man inte hade så mycket pengar alltid eftersom de var bundna i företaget, men det gäller nog alla småföretagarefamiljer. Inte heller upplevde jag att bondbarnen stod lägst på rangskalan, snarare lite tvärtom och när jag kom så långt som till gymnasiet i slutet av det glada sextiotalet var det överhuvudtaget ingen som frågade efter föräldrarnas yrke.
Gita
Jag är nog ungefär i din ålder. Men jag har förstått på ditt resonemang tidigare att du säkert har kommit från en större gård eller i alla fall från en familj med bättre ekonomi än vad min hade. Kom ägaren från en familj som var stor så var det många syskon som skulle lösas ut.
När man kom till gymnasiet så jobbade man själv ett par kvällar i veckan och helgerna och kunde därmed köpa lite vettigare kläder bland annat. Då märktes det inte så mycket att man var annorlunda.
Men ändå. Jag hade faktiskt en väninna som berättade att hennes föräldrar hade så dålig ekonomi så när hennet bror fick sitt studielån så fick föräldrarna låna sonens pengar för korna nere i ladugården hade inte foder.
Så du har nog levt i en skyddad värld Gita om du aldrig har träffat på några fattiga bondbarn.Eller tror du att jag ljuger?