Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sista frost?, När är sista frost hos dig?
          tin@w
          Inlägg 13-04-2008, 08:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 8 947

Jag bor i zon 4, Borlänge. Läget är ganska blåsigt och öppet. Jag hoppas på sista frost 15 maj, för längre än så klarar inte mitt vardagsrum pressen av alla plantor! flirting.gif

Hur är det hos dig? Var bor du, i vilken zon, hur är läget och när brukar sista frosten vara?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-04-2008, 09:19
          Länk hit: #2

Gäster

Jag bor i Falun zon 5 och här brukar sista frost vara omkring 7 juni. Fast de två senaste åren har denna frostknäpp uteblivit. Men så länge kan man ju inte vänta med att ta ut plantor, utan man får vara beredd att täcka med väv eller bära in när man tror att det kan bli kallt. Jag brukar inte plantera ut i land och rabatter före denna tid, det är lättare att skydda krukor som står tätt ihop mot frost.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 13-04-2008, 09:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

försöker hålla ett öga på väderprognoserna så man vet om det ska bli kallt smile.gif (gick ju dock inte så bra för min kamelia blush.gif men det är svårt utan bra svala ljusa utrymmen)

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2008, 11:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hos mig brukar den sista frostnatt komma allt i från feb till slutet av april . dock har här varit ''år'' där det har blivit frost även in i maj men det är sällan jag får någon hård frost i april ,, även efter kalla och hårda vintrar brukar den sista frost natten vara förbi i april . sedan kommer den första frosten hos mig i okt-dec ,,varma år har här varit frostfritt till julafton medan förra året kom den i okt . jag bor i zon 1-2 och brukar ha en till två kalla nätter då under -5c -10c och den lägsta vintertemp jag brukar få är mellan -12c -22c ( hårda vintrar neråt -25c men det är sällsynt ) . läget i trädgården är soligt och öppet och blåsigt speciellt under vinter och höst blåser här nästan dygnet runt känns det som . inte så mycket snö men stora snödrivor och mycket regn under vintern under sommaren är det dock torrt oftast .

jag väntar inte heller efter sista frost innan jag tar ut allt brukar ta ut växter efter temp som kan va mellan +1c +15c sedan vid frost tar jag in det i ett svalt utrymme . så bland annat änglatrumpet,fuchsia,pelargoner m.f tar jag ut i feb-april och tar in vid frost .

CITAT (skogstroll @ 13-04-2008, 09:39) *
          försöker hålla ett öga på väderprognoserna så man vet om det ska bli kallt smile.gif (gick ju dock inte så bra för min kamelia blush.gif men det är svårt utan bra svala ljusa utrymmen)

jag kollade närmare på mina två där ute när jag var hemma förra helgen den ena utan skador men den som blommade har också tappat alla knoppar plus blivit delvis lövfällande dock lever stammarna så nya blad kommer detta har hänt innan . men din kamelia kommer nog återhämta sig väl . faktiskt under kalla vintrar släpper den bladen medvetande bara för att klara sig bättre . där den växer vilt är ju vinter frostig och kall och snöig men då har dom ju en stabilare vinter plus mer snö vilket gör att den inte kommer igång förens frosten är förbi .

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 13-04-2008, 19:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

De sista "järnnätterna" är 7-9 juni, zon 3-4.

Redigerat av Lilla Sibirien: 13-04-2008, 19:20

--------------------
          zon 3-4

Citera
          renate
          Inlägg 13-04-2008, 19:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Det är lite olika här fast jag flytta ut allt i slutet av maj.När jag har skolat om tomater,gurkor och tagetes ställer jag allt i växthuset med frostvakt på natten.Än så länge har jag plantorna i hallen och under dagen i uterummet.En del frösådda perenner och buskar står i kallväxthuset.Det är klart ute nu men plusgrader ännu.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 13-04-2008, 21:05
          Länk hit: #7

Gäster

Min sista frost här i zon III på gränsen till IV brukar vara i slutet av april men det har hänt att det blivit lätt frost i början eller till och med i mitten av maj tror jag, men det är sällsynt. Att det är frostfritt tidigt innebär inte att det är varmt, många växter som till exempel tomat gillar inte alls låga temperaturer trots att det är över nollan. De stannar upp i växten och det tar lång tid innan de kommer igång igen.

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 13-04-2008, 21:13
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Här på Mälaröarna innanför Stockholm har jag på min tomt sällan frost efter 15 april ungefär. Dock är det stora lokala skillnader, men i de flesta trädgårdskalendrar sedan år 2000 har jag noterat frost 5, 6, 7 april men inte senare.

Bor mitt i Mälaren, på en höjd, och det är ofta så att det är frost hos grannar nedanför min tomt (på samma lilla ö) men inte hos mig. Räknas som zon 2, men jag har garanterat små platser med zon 1 också, eftersom kamelior och rosmarin växer och frodas ute året runt där.

I år ser prognosen dock mörk ut tycker jag - känns riktigt kallt och eländigt ute nu i kväll, och i går morse var jag tvungen att skrapa rutorna på bilen.

Det är ju den 13 april idag, men jag är tveksam till om jag kan bära ut så mycket i övermorgon... Mycket står förstås ute redan (de som tål några timmars frost på morgonen).

Nä, jag tror på en ovanligt sen vår i år. Mina tulpaner som kommit så långt skrek rakt ut fear.gif när det plötsligt blev så kallt nu efter en lång varm vinter (ja, jag hörde dom ända in i huset! -fear-.gif ), och rosorna står och gör åkarbrasor för fulla muggar!!!

crazy.gif

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2008, 21:24
          Länk hit: #9

Medlem

jag tycker denna våren är rätt så normal med tanke på förra årets vår . och snart så får vi ju försommar värme . det är ju mellan +10c +15c i skuggan nu ju och är det bara soligt så får ju växterna känna på sommar värme .

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 13-04-2008, 21:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Nästa vår hoppas jag att jag också får se när rosorna gör åkerbrasor för fulla muggar, har aldrig fått se det förrut.

--------------------
          zon 3-4

Citera
          Carl
          Inlägg 14-04-2008, 08:33
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Hur skall man veta när sista frosten varit??

Citera
          tin@w
          Inlägg 14-04-2008, 13:44
          Länk hit: #12

Medlem

Framåt midsommar vet man när sista frosten varit här hos oss. Men jag tycker järnnätterna har uteblivit i flera år, så jag tänkte utgå från att det är en trend... biggrin.gif

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 14-04-2008, 18:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Så länge jag bott här i zon 1 i sydvästra Skåne (sedan slutet av 90-talet) har det aldrig varit frost senare än i slutet av april. Ofta brukar den sista frostnatten vara någon gång i mitten av april. Men det varierar rätt mycket - till exempel förra året var sista frostnatten 28 februari.

Har även en trädgård i zon 4 i Bergslagen och där brukar den sista frosten komma i mitten av maj. Har aldrig upplevt frost i juni där (åtminstone sedan mitten av 80-talet) även om det var nära härom året när det var en rejäl frostnatt alldeles i slutet av maj.

På tal om den här våren så är den definitivt tidig i år, i alla fall i Skåne. T ex slån och körsbärsplommon blommar sedan ett par veckor (flera veckor tidigare än normalt). På sista tiden har det dock varit relativt kyligt så det har inte hänt så mycket, men våren är som sagt fortfarande ovanligt tidig.

Citera
          Kilmister
          Inlägg 14-04-2008, 21:59
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

CITAT (Lilla Sibirien @ 13-04-2008, 20:19) *
          De sista "järnnätterna" är 7-9 juni, zon 3-4.

Precis så är det hos mig med, sydöstra småland.

Citera
          freddie
          Inlägg 14-04-2008, 22:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Början av april. Blekingekusten. Dessutom har vi många soltimmar. Så jag klagar inte. smile.gif Tror aldrig det varit frost hos mig efter april månad. Och på hösten är det mycket milt. Första frosten i höstas var kring 15:e november, och då var ändå havet ganska kallt efter den trista sommaren. Har bott på samma ställe i 7 år. Tycker lite synd om alla er inlands- och nordbor som måste springa fram och tillbaka med krukor, täcka växter osv. flirting.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-04-2008, 10:12
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Skåne, zon 3
          26.5.01
          22.4.02
          17.5.03
          19.4.04
          8.6.05
          15.5.06
          15.6.07

Ibland blir man förvånad när potatisblasten och ormbunkarna i vägrenen helt plötsligt har bruna spetsar en morgon. Jag har ofta för bråttom med att plantera ut. Sydnytts väderleksrapport kan man inte lita på, "Skåne" för dem är liktydigt med "Malmö", så jag har lärt mig hyfsat bra att själv bedöma risken för nattfrost. Hela trädgården brukar vara draperad med handdukar och lakan...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          tin@w
          Inlägg 25-04-2008, 23:29
          Länk hit: #17

Medlem

Tack för era svar!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-06-2008, 08:42
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Något oväntat blev det nattfrost natten till igår! -0,5 i väderstationen, kontrolltermometern visade -1,1 därinne och -1,3 utanför. Nära en (dåligt isolerad) vägg +0,7. Alla blommorna har klarat sig (ren tur, för jag trodde verkligen att risken var över!).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          renate
          Inlägg 26-06-2008, 10:12
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Hallo! var bor du?nära nordpolen? nä jag skämptar bara men nattfrost har vi kopplat bort här nu.Det har inte varit under 9° här den sista tiden och det är kyligt.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2008, 09:13
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Myosotis @ 26-06-2008, 08:42) *
          Något oväntat blev det nattfrost natten till igår! -0,5 i väderstationen, kontrolltermometern visade -1,1 därinne och -1,3 utanför. Nära en (dåligt isolerad) vägg +0,7. Alla blommorna har klarat sig (ren tur, för jag trodde verkligen att risken var över!).

du måste bo väldigt kallt för att vara i skåne ,, pratade med mormor i går och hon sa att dom knappt hade haft under +10c på nätterna . är du säker på att din termometer funkar ?

tur att dina växter klarade sig .

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 15:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon