Här på Mälaröarna innanför Stockholm har jag på min tomt sällan frost efter 15 april ungefär. Dock är det stora lokala skillnader, men i de flesta trädgårdskalendrar sedan år 2000 har jag noterat frost 5, 6, 7 april men inte senare.
Bor mitt i Mälaren, på en höjd, och det är ofta så att det är frost hos grannar nedanför min tomt (på samma lilla ö) men inte hos mig. Räknas som zon 2, men jag har garanterat små platser med zon 1 också, eftersom kamelior och rosmarin växer och frodas ute året runt där.
I år ser prognosen dock mörk ut tycker jag - känns riktigt kallt och eländigt ute nu i kväll, och i går morse var jag tvungen att skrapa rutorna på bilen.
Det är ju den 13 april idag, men jag är tveksam till om jag kan bära ut så mycket i övermorgon... Mycket står förstås ute redan (de som tål några timmars frost på morgonen).
Nä, jag tror på en ovanligt sen vår i år. Mina tulpaner som kommit så långt skrek rakt ut

när det plötsligt blev så kallt nu efter en lång varm vinter (ja, jag hörde dom ända in i huset!

), och rosorna står och gör åkarbrasor för fulla muggar!!!