Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gullregn, Eller vad heter denna buske
          Mollis
          Inlägg 19-04-2008, 14:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Fågelvägen @ 19-04-2008, 11:30) *
          Jag håller med Christer! En perenn av det tråkigare slaget. Sprider sig och tar lätt över perennrabatter om man låter den och då ser den ut som ett buskage. Enda fördelen är att bin tycker om den och bina hittar inte så mycket som blommar den tiden.

Håller inte med om att den är "av det tråkigare slaget", man behöver ju inte precis sätta den i rabatterna utan kan ha den på andra ställen där man vill ha lite färg, och den är vacker tycker jag, lite robust och lite gracil på samma gång...

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 19-04-2008, 14:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Att den är fin stämmer väl, men den frösprider sig enormt, plus att rötterna dessutom sprider sig. Men har man den som solitär mitt i gräsmattan har man ju åtminstone koll på rotspridningen. Men fröplantor kommer ju att dyka upp överallt tyvärr.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Mollis
          Inlägg 19-04-2008, 15:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Christer i Falköping @ 19-04-2008, 15:38) *
          Att den är fin stämmer väl, men den frösprider sig enormt, plus att rötterna dessutom sprider sig. Men har man den som solitär mitt i gräsmattan har man ju åtminstone koll på rotspridningen. Men fröplantor kommer ju att dyka upp överallt tyvärr.
          Christer.

Jag tycker inte alls att det är så farligt med den spridningen och några fröplantor har inte visat sig alls här, jag tycker nog att väldigt många andra växter är tio gånger jobbigare... akleja, isop, kantnepeta, purpurklätt, myntor t ex, sätter man Gullriset på en yta som annars inte syns så är den fantastisk tycker jag och där kan man ju bara glädjas över att den trivs och sprider sitt gyllene ljus..

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-04-2008, 09:04
          Länk hit: #24

Gäster

jaså var det en perenn ,, det du har på bilden är ingen ''buske'' .

CITAT (Mollis @ 19-04-2008, 15:02) *
          Jag tycker inte alls att det är så farligt med den spridningen och några fröplantor har inte visat sig alls här, jag tycker nog att väldigt många andra växter är tio gånger jobbigare... akleja, isop, kantnepeta, purpurklätt, myntor t ex, sätter man Gullriset på en yta som annars inte syns så är den fantastisk tycker jag och där kan man ju bara glädjas över att den trivs och sprider sitt gyllene ljus..

tycker dom är vackra ,, blommar vackert och passar bra där jag har dom . och mina sprider sig inte alls samma plantor har kommit upp varje år och utan att bli så mycket större . första sommaren torkade dom nästan bort sedan nästa sommaren dubblade dom sin storlek sedan inte blivit större och blommat vackert varje år . man kan ju faktiskt klippa veck blommorna så blir där inga frön plus så då böjar dom blomma på nytt .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 20-04-2008, 11:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Här trakten finns de överallt. Kan ju vara så att sandjorden vi har här är perfekt för dem och att det är därför de sprider sig så glatt. Därför spelar det heller ingen roll att ta bort fröställningarna på mina heller tyvärr.
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 20-04-2008, 11:51

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 09:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon