Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nya fågelholkar, hur nära varandra kan de sitta?
          Myosotis
          Inlägg 24-04-2008, 22:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (160kvm stort hus @ 24-04-2008, 14:51) *
          Oj!
          När och tak över skorstenen har vi, men att ugglor ( fåglar ) flög ner i stuprännorna hade jag ingen aning om.

*skriver upp på att handla listan*

Nåja, inte ugglor kanske. Uttryckte mig nog lite luddigt. Såna miniugglor har vi inte i Sverige. Ugglor trillar ner i skorstenen, småfåglar i stuprännan. Mesar t.ex. är nyfikna och undersöker gärna håligheter, det skulle ju kunna finnas en bra boplats eller kanske mat där. Det samma gäller naturligtvis alla smala höga håligheter, betongrör eller vad som helst, där det inte finns plats att breda ut vingarna och flyga upp och ut om man råkar hamna längst ner.
          Förresten, en annan farlig sak är hästarnas badkar i hagarna, där kan t.ex. ekorrar drunkna; man borde ställa ner en pinne.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 25-04-2008, 13:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 560

CITAT (cato @ 20-04-2008, 21:04) *
          Har läst tidigare att avståndet måste vara minst 10 m mellan holkarna och följt detta råd.
          Vår granne satte för några år sedan upp ett radhus med 4 lägenheter åt sina fåglar.
          Ser väldigt trevligt ut, men jag har aldrig sett några fåglar flytta in i dessa.

Jag har byggt ett radhus som består av 6 pilfinkholkar och 4 starholkar tillsammans, så det blir totalt 10 lgh vägg i vägg tummenupp.gif Satte upp detta för ca 3 veckor sen. Har ännu inte fått helt klart för mig vilka som hunnit flytta in men läget verkar poppis! Minst ett par starar har börjat bygga bo och ett talgoxepar verkar också pigg på ett rum och kök.

Tanken var från början att locka gråsparvar/pilfinkar + stare att bygga bo tätt ihop för att jag hört att just dessa arter gärna bygger bo kollektivt och tätt intill varann. Kanske inte nödvändigtvis alla tre arter ihop, det är ett experiment i sig... smiley_small_hug.gif
          Annars brukar fåglar av samma art oftast gilla att hålla ett visst revir till varandra. Så det optimala borde vara att hålla ett visst avstånd i såna lägen - eller hyfsat nära men då ifrån vitt skilda väderstreck om inte annat.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 27-04-2008, 21:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hej Myosotis, du skrev "Såna miniugglor har vi inte i Sverige. Ugglor trillar ner i skorstenen, småfåglar i stuprännan."

Jag vet förstås inte hur smala stuprännor det finns, men väldigt små ugglor lever i en stor del av Sverige! Sparvugglan, 16 cm, är mindre än en stare enligt vår fågelbok.

Jag har själv sett en sparvuggla titta ut ur en starholk. Tyvärr valde den att bo någon annanstans och jag hoppas ju att den inte trillade ner någonstans när den letade efter ett lämpligt hål att bo i.

Man kan bygga holkar för ugglor också. Hornugglan t.ex. bor i holkar.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-04-2008, 23:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har aldrig hört talas om att sparvugglor kan komma ner i stuprännor, det verkar väl trångt men jag kan ju så klart inte utesluta det heller. Men de brukar inte sitta på tak som kattugglan gör. Risken för talgoxe är nog lite större!
          Kattugglan och även pärlugglan bor gärna i holk, hornugglan däremot i gamla kråkbon.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 15:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon