Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hittade ett par växter!, I soprummet kan man ibland fynda
          Kee
          Inlägg 14-04-2008, 22:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Jag har inte hjärta att låta en planta ligga och gå sitt öde till mötes bara för att någon tröttnat på den, så idag när jag var till soprummet och skulle slänga grejer hittade jag två taggiga växter. Jag skulle nu vilja veta namn och skötselråd för dem.

Den ena är väl "lätt" att lista ut hur den vill ha det. Den är av typen "Musse Pigg"-kaktus och ska väl troligtvis skötas som en kaktus, ljust (soligt) sparsam bevattning och kaktusjord, men vad kan den tänkas heta? Både latinskt och svenskt namn är av intresse.

Den andra är desto knepigare att beskriva, men jag gillar den och den verkar lite udda minst sagt. blommar faktiskt för tillfället! Samma här, namn (latin/svenska) och skötselråd önskas!

Efter bilden togs tryckte jag ner en annan likadan planta men som var alldeles för lång och ranglig så jag klippte av den på stammen och tryckte ner den i jorden i samma kruka, kommer det att funka tro? (Mao kan man ta stickling på det här sättet?)

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          amonik
          Inlägg 15-04-2008, 06:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 14 456

En snabb titt i "Stora krukväxtboken" får mig att gissa på ökenstjärna, som också kallas madagaskarpalm. Pachypodium geayi. Den med stora blad alltså. Kan ju vara en utgångspunkt för bildgoogling i alla fall :-D

Citera
          jahi
          Inlägg 15-04-2008, 06:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 13 017

Kan den andra va en "kristi törnkrona" kanske?
          Kan inte det latinska namnet

Citera
          igl
          Inlägg 15-04-2008, 10:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

den första bilden ser ut som någon opuntia, finns många olika.
          den andra ser ut som Euphorbia milii, Kristi törneblomma på svenska. Den vattnar du mer än kaktusen.
          mvh
          inger

Citera
          Niangi
          Inlägg 15-04-2008, 11:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 14 569

Ja den andra måste vara Kristi Törnekrona!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 17-04-2008, 21:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Hur kan man slänga det där, de ser ju faktiskt hyfsade ut. Grattis till fynden-

Citera
          Kee
          Inlägg 17-04-2008, 23:37
          Länk hit: #7

Medlem

Tja förklaringen kanske ligger i att båda är "stickiga" och därför "otrevliga". Kaktusen hade gått av på flera ställen (nu bortklippt så den var kanske dubbelt så stor innan). Törnekronan har ju blivit lång och ranglig (den andra plantan var ännu längre med en liten buske längst upp). Kanske var det ngn som tröttnat på dem? Jag vet inte, men eftersom de gissningsvis är ett par år gamla så skulle åtminstone jag haft svårt att slänga dem, men alla funkar inte som jag har jag märkt. Vill även tillägga att kaktusen var ett helvete att plantera om, hade taggar överallt säkert flera dagar efteråt!

Nu återstår att se hur bra de hämtar sig. Törnekronan har fått en del gula blad sen den kom till mig, kanske har den haft det för kallt, kanske några nätter i det ouppvärmda soprummet? Kaktusen verkar nästan bara bli blekare och blekare. Den var lite blek från början men jag tänkte att det berodde på misskötsel, men den verkar bli mer och mer grådaskig. Vi får väl se hur de klarar sig helt enkelt. De båda var snustorra och fick sig lite vatten i samband med omplanteringen.

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 15-05-2008, 22:00
          Länk hit: #8

Medlem

Nu har kaktusen (opuntia?) skjutit ett nytt skott och det första jag kommer att tänka på är att ta till vara på detta innan det blir alltför taggigt och jobbigt att handskas med. Det är ännu bara ett par cm långt, frågor som poppar upp är givetvis när och hur tar jag ett skott från denna växt?

Moderplantan är faksiskt inte så snygg (blek och grådaskig) så om jag kunde föröka den genom sticklingar kunde jag med gott samvete slänga moderplantan sen.

--------------------

Citera
          Morbid
          Inlägg 16-05-2008, 12:27
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 227
          Medlem nr: 7 105

Om jag inte missminner mej, så kan man sätta de olika "segmenten" av Opuntia direkt, och få nya plantor.
          Onödigt vetande --> Vissa landsköldpaddor brukar gilla Opuntior..

--------------------
          ** Miqe **

user posted image

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 17-05-2008, 13:59
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

CITAT (jahi @ 15-04-2008, 07:42) *
          Kan den andra va en "kristi törnkrona" kanske?
          Kan inte det latinska namnet

Nej, någon Kristi Törnekrona är det inte. Den jag hade som var köpt under det namnet hade rundare blad och tunnare stam (men taggig var den).

Så här ser Kristi Törnekrona ut: http://www.klusell.se/wp-content/uploads/i...-26/krona02.jpg

Citera
          Chivvie
          Inlägg 17-05-2008, 16:23
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Eftersom den är så ranglig - kan det inte vara en miss-skött Kristi Törnekrona? Den på Krokodilens bild ser ju fräsch ut.

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-05-2008, 16:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Kan tvåan vara en Euphorbia trigona - High Chapall? Hur ser blommorna ut?
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Chamomille
          Inlägg 17-05-2008, 16:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Fenja @ 17-05-2008, 17:30) *
          Kan tvåan vara en Euphorbia trigona - High Chapall? Hur ser blommorna ut?
          Mvh
          Fenja

Har inte den 3-kantig stam unsure.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          jahi
          Inlägg 17-05-2008, 19:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 13 017

CITAT (Krokodilen @ 17-05-2008, 14:59) *
          Nej, någon Kristi Törnekrona är det inte. Den jag hade som var köpt under det namnet hade rundare blad och tunnare stam (men taggig var den).

Så här ser Kristi Törnekrona ut: http://www.klusell.se/wp-content/uploads/i...-26/krona02.jpg

Dom e ju snarlika fast Kees blommar inte än!?????

Citera
          Starfight
          Inlägg 17-05-2008, 22:30
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

CITAT (Kee @ 15-05-2008, 23:00) *
          Nu har kaktusen (opuntia?) skjutit ett nytt skott och det första jag kommer att tänka på är att ta till vara på detta innan det blir alltför taggigt och jobbigt att handskas med. Det är ännu bara ett par cm långt, frågor som poppar upp är givetvis när och hur tar jag ett skott från denna växt?

Moderplantan är faksiskt inte så snygg (blek och grådaskig) så om jag kunde föröka den genom sticklingar kunde jag med gott samvete slänga moderplantan sen.

Ja det är garanterat en Opuntia iallafall, vilken är svårt att säga. Tror nog att du skall låta det nya skottet växa klart innan du skär loss det, är inte 100% säker på att det måste växa klart men skulle gissa på det. Sen låter du skottet ligga och torka ca 1 vecka innan du planterar det i kaktus jord. Opuntia sticklingar är lätta att få att ta sig.

--------------------
          /Starfight

Citera
          Kee
          Inlägg 18-05-2008, 17:59
          Länk hit: #16

Medlem

Det är en törnekrona även om bilden kanske får en att tro annorlunda, jag är helt säker på detta nu!

Ang kaktusen; tack för tips, jag ska vänta ett tag med att knoppa av skottet!

--------------------

Citera
          WingDing
          Inlägg 31-05-2008, 18:27
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 16 487

Kee

nice att "hitta" en sådan fin planta å så stor.
          Jag köpte dessa 2 en vit å en röd på tradera.
          Bara att hoppas att de tar sig tappar en del blad nu.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=64580264

--------------------
          <--- SNYFT VILL HA DEN.....

Citera
          Kee
          Inlägg 01-06-2008, 21:29
          Länk hit: #18

Medlem

Ja den rackarn verkar vara lite svårflörtad, jag körde ju ett test på den ena (röda) törnekronan eftersom den var så lång och ranglig, jag klippte av den och satte den som stickling tillsammans med den andra (vita). Den röda är nog hoppet ut för, men den vita har tagit sig! Med facit i hand är nog inte sticklingsförökning på dessa så lätt allt. Dock är detta långt ifrån en favoritväxt och jag hade nog aldrig köpt den men den kan få stå där bland alla andra i söderfönstret så länge den uppför sig.

Kaktusen stormtrivs också på brädet precis bredvid, har väl skjutit en fem-sex nya skott nu. Funderar på att "klippa ner" den så att den blir lite mindre och snyggare samt ge bort ett par sticklingar till en polare. En kaktus ska tillochmed han med sitt "upptagna liv" klara av!

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-06-2008, 21:44
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det är en kriste törnekorna det finns olika sorter av den ,, med olika blad och blommor . finns också äldre och nyare former .

varför ska du klippa ner opuntian ??

den mår inte bra av det plus så tycker jag att den bara blir snyggare med ''åren'' om den får växa sig kraftigare .

ska du klippa ''ner'' kan du lika gärna kasta den direkt . det är normalt för opuntia att få en ''grå'' grövre förvedad och ibland får den raka skott och ibland runda helt normalt . den blir ju inte vackrare av att klippas ner . plus sköter du den rätt och ger den en kall och ljus vintervila så kommer den växa med stora och fina knubbiga skott plus kommer blommor . kan du ha den ute så trivs den bättre där utsätt den bara inte för frost .

lika dant den andre trivs tusen gånger bättre hela sommaren ute och den vill också vila kallt om vintern +5c +10c . och en sval och torr vila gör att den växer och blommar bättre till våren-sommaren-hösten .

Citera
          Kee
          Inlägg 02-06-2008, 09:09
          Länk hit: #20

Medlem

Jag visste inte att det var helt normalt för den att bli grå. Jag trodde det hade med misskötsel i dess tidigare liv att göra. Då behöver jag inte göra så mycket åt det. Jag tolkade det dessutom som att det var helt okej att plocka sticklingar ifrån den då folk i tråden sa så. Angående vintervila, så lever jag som så många andra svenskar i Sverige med en vinter som innebär både minusgrader och snö och totalt j-vla mörker. I en tvårummare i stan blir det därför svårt att hysa ett speciellt rum åt de växter som vill övervintra svalt och ljust. Även om jag har planer på tillskottsbelysning för vissa växter i vinter, blir det mest fråga om någon snygg smakfull lampa för de som står i ett mörkt hörn eller liknande och ingen temperaturjustering.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon