Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hittade ett par växter!, I soprummet kan man ibland fynda
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-06-2008, 20:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

dom blir som små¨förvedade buskar eller små träd opuntia kaktusar ,, dom jag har ute får tjocka förvedade stammar . så det är helt normalt det tyder på att den har ålder . visst det går ta stickling på dom nästan alla du köper är från sticklingar men själva modern plantan mår inte bra ( lättare för att ruttna och eller torka in och man får lättare in sjukdommar om man tar många sticklingar av sin planta m.f ) du kan prova och ta om du vill , men jag hade inte gjort det . plus där du har tagit ( skärt av ) kommer du få fula bruna ''rafsiga'' sår som inte läker så bra .

jag menad einte att du ska ha den ute i frost och snö då kan den ev dö om den inte är härdig utan du kan ha den ute under den frostfria delen av året sedan ta in den ( har den varit ute så har den fått vila på sen hösten ) och då så om du har tur så har den knoppar till våren när ljuset kommer . står den tortt kan den kanske även klara lätt frost men då du inte vet vilken art det är så chansa inte .

även om du har lägenhet så kan du bygga en ''folie'' ram runt dom växter du vill ha svalt ,, eller en låda . som du sätter vid fönstret , den sidan mot fönstret ska vara utan väggar lika så i botten och uppe på ( hur höjden blir bestämmer växterna ) sedan kan du ha fönstret på glänt jätte lite , då får växterna här avsevärt svalare än övriga rum . lika så kan du ha frigolit lådor som du lägger ner isbitar i då kyler frigoliten av och du får samma effekt dvs dina växter får en chans att vila ,, på detta sätt har jag övervintrat oliv,citrusar,kaktusar,grantaäpple,fikon m.m i ett östfönster när jag bodde hemma hos mamma . det blev så kyligt att både fikonen och granatäpplena tappade bladen lika så rosmarin har jag övervintrat så här .

ett tipps annars är att sätta in små växter i kylskåpet .

men det beror ju allt på hur långt man vill gå med vintervila . många av våra krukväxter kan trivas utan vintervila och en del behöver det inte ens ,, men några trivs ''optimalt'' med vintervila .

men som sagt det är det inte lätt att övervintra växter i en lägenhet jag själv bor i en lägenhet och hars tora bekymmer inför vintern .

Citera
          Kee
          Inlägg 02-06-2008, 22:24
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Jo precis. Jag är nog beredd att offra "det optimala" för att slippa meka med arrangemang och doningar som ändå bara kommer att se fult ut. Mina rackare får övervintra bäst de klara av det, men som sagt, ngt extra liten lampa har jag planer för vissa växter, men då med en skärm och en upphägningsanordning så att det inte ser förj-vligt ut!

Jag litar på att du vet vad du talar om som så ofta annars, och jag har nog gett upp planerna på att kapa ner kaktusen nu eftersom den kommer se "likadan" ut om några år, och jag gillar ju äldre växter, de har mer karaktär! När jag hittade kaktusen hade den gått av på flera ställen (var typ dubbelt så stor som på bilden) så då kapade jag rätt friskt, hade jag vetat att den egentligen inte mår så bra av att kapas (men jag ser inga tecken ännu på det) hade jag nog tagit tillvara på det jag kapade loss också för det är alltid kul med sticklingar och de känsligare växterna vill jag inte ge till vem som helst, men kaktusar är klockrena, vem som helst klarar av dem!

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          jahi
          Inlägg 03-06-2008, 04:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 13 017

laugh.gif Shyst tippps flaxss, kylskåpet.
          Jag får genast en bild i huvet av min gubbes hjärnblödning när han öppnar kylen o de står blommor.....där åxå.

Citera
          embees
          Inlägg 03-06-2008, 07:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

Det där med att "fynda" växter i soprummet kan vara knepigt.

För många år sedan hade jag en jättestor och mycket fin Monstera som tyvärr fick sköldlöss. Jag fick aldrig bukt med dem utan gav upp och ställde ut den till kompostering. Döm om min förvåning när jag nästa dag skulle kasta mina vanliga sopor och såg att Monsteran hade fått "ben". Jag tror inte "sakletaren" var så nöjd när väl sköldlössen upptäcktes.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Kee
          Inlägg 03-06-2008, 08:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Det är väl alltid bra att höja ett varningens finger, men i detta tror jag orsaken låg i att de hade vuxit sig "osnygga", kanske på grund av misskötsel. Törnekronan Är väldigt ranglig med endast enstaka blad längst upptill och opuntian är ju som nämnts grådaskig och var dubbelt så stor som bilden visar, hade därför gått av på flera ställen. En riktigt stor kaktus är ju jobbig att handskas med, att plantera om och flytta. Jag fick bittert erfara detta flera dagar efter omplanteringen när det låg stickor överallt som jag trampade på, trots att jag planterade om ute på balkongen. Jag tror att detta är huvudorsakerna till varför förra ägaren gjorde sig av med dem.

Törnekronan har börjat skjuta nya skott så den ser lite bättre ut nu även om den fortfarande ser ranglig och gles ut. Opuntian växer så det knakar som tidigare nämnts, så de verkar trivas iaf. Dessa trivs bra i söderfönster och det är rätt skönt att ha lite växter att ställa där för jag har fått flytta bort flera därifrån då det blivit för mycket för dem.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-06-2008, 20:28
          Länk hit: #26

Medlem

är man tvungen kan du kapa ,, men oftast ( inte alltid ) så blir det fula sår och den mår sämre av att kapas ner . och kaktusar har svårt att läka såren . min egen har väldigt fula sår ( av en olycka ) .

och jag tycker också växter är vackrare när dom är äldre .

CITAT (jahi @ 03-06-2008, 04:46) *
          laugh.gif Shyst tippps flaxss, kylskåpet.
          Jag får genast en bild i huvet av min gubbes hjärnblödning när han öppnar kylen o de står blommor.....där åxå.

jag öser in mycket i kylen ,, speciellt lök och knöl växter . men även andre växter som får plats där trycker jag in . funkar hur bra som helst .

Citera
          jahi
          Inlägg 04-06-2008, 06:29
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 13 017

CITAT (flaxss @ 03-06-2008, 21:28) *
          är man tvungen kan du kapa ,, men oftast ( inte alltid ) så blir det fula sår och den mår sämre av att kapas ner . och kaktusar har svårt att läka såren . min egen har väldigt fula sår ( av en olycka ) .

och jag tycker också växter är vackrare när dom är äldre .
          jag öser in mycket i kylen ,, speciellt lök och knöl växter . men även andre växter som får plats där trycker jag in . funkar hur bra som helst .

Jag måste prova med nån växt i vinter, men det kommer att bli ett massivt gnäll. giggle.gif
          Tack för tippset.

Ååååååh, jag skulle citera det med kylen. jag einte bra på det här.

Redigerat av jahi: 04-06-2008, 06:32

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-06-2008, 20:13
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (jahi @ 04-06-2008, 06:29) *
          Jag måste prova med nån växt i vinter, men det kommer att bli ett massivt gnäll. giggle.gif
          Tack för tippset.

Ååååååh, jag skulle citera det med kylen. jag einte bra på det här.

prova ,, när dom tas in i kylen måste växter med jord hållas torra annars ruttnar dom . när du tar in dom så tar du in dom på natten och ut på dagen i ca 1-3veckor sedan inne hela vintern , när dom ska ut så tar du ut dom på morgonen och in på natten sedan när du gjort det ett tag så har du dom ute i rummet eller ute beroende på växt .

på detta vis så chockar du inte växterna så mycket . denna metoden gör att man kan odla fuchsior även i en varm lägenhet ,, dom trivs faktiskt också med en sval men fuktig vinter så kylen är bra för dom under vintern .

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 16:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon