|
Paket, Från Odla |
|
|
|
30-04-2008, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Ja, man ska majla genast om det är något fel på leveransen. Växterna är fina när de skickas, men några dagar i postens varma lokaler och på vägarna i kalla bilar/tåg så blir det ofta skador. Men man får oftast nya om någonting inte är bra, bara sorten finns kvar och man hör av sig.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
01-05-2008, 13:15
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 30-04-2008, 11:21)  Okej, tack för tips! De ska få var sin kruka när jag planterar om! Perfekt present också om jag inte har plats för alla själv.
Men wow, en halvmeter! Jag trodde änglapellisar var lite "svåra"? Brukar övervintra zonaler och rosenpelargoner, men har hört att engelska är svårare. Och så fick jag för mig att Änglapellisarna var ungefär som de engelska, men det kanske inte stämmer alls?
På sommaren (maj-sep) har jag mina pelargoner på en glasverande där de stormtrivs, men på vintern blir där minusgrader, så då får de vara i svalen där det antagligen är för varmt/mörkt.
/Helen Jag har endast en engelsk pelargon som jag precis köpt, så jag vet inte om änglarna är lika svåra som de engelska. Jag tror inte det. Mina änglar har börjat blomma nu iaf...  Jag har en inglasad altan i zon 1 där det aldrig blir minusgrader. Pellisarna verkar må jättebra av de förutsättningarna - zonaler som änglar och rospelargoner...
|
|
|
|
|
01-05-2008, 13:50
|
Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 14 968

|
Jag ringde odla om de perenner som var dåliga och redan nästa dag kom nya fräscha perenner! Så nu är jag glad över mitt paket från odla
|
|
|
|
|
10-05-2008, 19:16
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag fick mina knölar / rötter i går. Fräscha och fina i lite fuktig jord. En del har börjat skjuta så nu har jag planterat om allt i fin jord. Jag är jättenöjd.
Backsippa 'Alba' Backsippa 'Rubra' Blodnäva 'Album' Röd kärleksört 'Emperor'
|
|
|
|
|
06-10-2008, 14:08
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 10-05-2008, 20:16)  Jag fick mina knölar / rötter i går. Fräscha och fina i lite fuktig jord. En del har börjat skjuta så nu har jag planterat om allt i fin jord. Jag är jättenöjd.
Backsippa 'Alba' Backsippa 'Rubra' Blodnäva 'Album' Röd kärleksört 'Emperor' Av dessa kom endast Blodnävan 'Album'. Den har grott så fint. Nu har jag gett upp och tömt krukorna som inte är något liv i. I krukan med Röd Kärleksört finns en rot på ca 5 cm som verkar kanske eventuellt leva  så nu blir det till att gräva ner den igen. Jag har inte reklamerat till Odla. Jag tror bara att jag inte klarar av lökar och knölar....av någon anledning. Hur har det gått med era inköp ? ...
Redigerat av Alba: 06-10-2008, 14:09
|
|
|
|
|
06-10-2008, 19:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Du borde har planterat dina växter i rabatten,då tror jag de hade klarat sig.Troligtvis har de ruttnat i krukorna.De är ja frilandsväxter och inte tänkt att ha i små krukor.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
06-10-2008, 20:29
|

Medlem

|
Jag har haft de i stora krukor under tak......med ett minimum av vatten.......kanske det blev för lite vatten så de torkade. Jag får göra nytt försök nästa år igen.
|
|
|
|
|
07-10-2008, 11:08
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Satte rotknölarna först i krukor så att de fick rota sig ordentligt, allt enligt rekomendationen i odlingsanvisningen som följde med. Sedan utplantering i rabatter. Alla lever och växer. Den ena dagliljan hann blomma, rätt färg men enkel i stället för förväntad dubbel blomma, den kanske blommar med dubbla blommor nästa år när den "har växt till sig lite mer"...? Den andra hann inte blomma i år men den är stor och fin och jag räknar med blommor nästa år. Flocknävan var inte den utlovade 'Espresso' utan en helt annan - helvit, men den var ändå så fin så jag reklamerade den inte. Det samma gäller kärleksörten 'Emperor' den är normalgrön i bladverket och blommar i rosa - alltså långt ifrån den förväntade röda med rött bladverk... men jag tyckte den var vacker ändå så jag reklamerade inte den heller. Egentligen borde jag kanske meddelat Odlabutiken om felleveranserna även om jag valde att behålla dem..?
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
07-10-2008, 12:24
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 07-10-2008, 12:08)  Satte rotknölarna först i krukor så att de fick rota sig ordentligt, allt enligt rekomendationen i odlingsanvisningen som följde med. Sedan utplantering i rabatter. Alla lever och växer. Den ena dagliljan hann blomma, rätt färg men enkel i stället för förväntad dubbel blomma, den kanske blommar med dubbla blommor nästa år när den "har växt till sig lite mer"...? Den andra hann inte blomma i år men den är stor och fin och jag räknar med blommor nästa år. Flocknävan var inte den utlovade 'Espresso' utan en helt annan - helvit, men den var ändå så fin så jag reklamerade den inte. Det samma gäller kärleksörten 'Emperor' den är normalgrön i bladverket och blommar i rosa - alltså långt ifrån den förväntade röda med rött bladverk... men jag tyckte den var vacker ändå så jag reklamerade inte den heller. Egentligen borde jag kanske meddelat Odlabutiken om felleveranserna även om jag valde att behålla dem..?  Menar du att du satte ut dem på friland efter ett tag i kruka, trots att de inte börjat skjuta något ?
|
|
|
|
|
07-10-2008, 13:00
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 07-10-2008, 13:24)  Menar du att du satte ut dem på friland efter ett tag i kruka, trots att de inte börjat skjuta något ? Nejdå, jag menar att jag satte ut dem på friland efter att de hade rotat sig ordentligt och även skjutit och växt till sig en del. De var alltså krukade i ungefär en månad. Sätter inte ut något förrän efter en vecka in i juni, för nattfrostrisken.
--------------------
|
|
|
|
|
08-10-2008, 09:19
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Betty @ 07-10-2008, 12:08)  Satte rotknölarna först i krukor så att de fick rota sig ordentligt, allt enligt rekomendationen i odlingsanvisningen som följde med. Sedan utplantering i rabatter. Alla lever och växer. Den ena dagliljan hann blomma, rätt färg men enkel i stället för förväntad dubbel blomma, den kanske blommar med dubbla blommor nästa år när den "har växt till sig lite mer"...? Den andra hann inte blomma i år men den är stor och fin och jag räknar med blommor nästa år. Flocknävan var inte den utlovade 'Espresso' utan en helt annan - helvit, men den var ändå så fin så jag reklamerade den inte. Det samma gäller kärleksörten 'Emperor' den är normalgrön i bladverket och blommar i rosa - alltså långt ifrån den förväntade röda med rött bladverk... men jag tyckte den var vacker ändå så jag reklamerade inte den heller. Egentligen borde jag kanske meddelat Odlabutiken om felleveranserna även om jag valde att behålla dem..?  Fast det stog också att knölarna kan planteras utomhus direkt, men bör ej utsättas för hård frost innan de rotat sig. Här var en frostfri, varm och solig vår så jag valde - tyvärr det alternativet, trode jag skulle störa växterna mindre på det sättet. Knölar jag köpte på Sollentunamässan i februari planterade jag i krukor först, de har alla tagit sig och blommat.. Så, nästa år blir det krukor först!!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
08-10-2008, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 08-10-2008, 10:19)  Fast det stog också att knölarna kan planteras utomhus direkt, men bör ej utsättas för hård frost innan de rotat sig. Här var en frostfri, varm och solig vår så jag valde - tyvärr det alternativet, trode jag skulle störa växterna mindre på det sättet. Knölar jag köpte på Sollentunamässan i februari planterade jag i krukor först, de har alla tagit sig och blommat.. Så, nästa år blir det krukor först!! OK, jag kom inte ihåg att det stod så. Men rimligtvis så borde de ha större chans att ta sig om man krukar dem först. Då har man ju bättre koll med både vattning och temp. Jag krukar alltid mina beställda perennrotknölar eftersom jag brukar få dem i början av maj och jag bor ju uppe i Luleå så det är säkrast att vänta med utplantering till en bit in i juni här, när jorden har kommit upp i temp.
Redigerat av Betty: 08-10-2008, 11:37
--------------------
|
|
|
|
|
09-10-2008, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 6 987

|
E det någon som köpte Tremastarblomman "Mac´s doubble (tror jag den heter, den var i alla fall dubbel). Min har blommat men det jag kan inte se att det är några dubbla blommor där inte. Jag köpte när det var "rea" och man kunde köpa storpack och ingen av dom plantorna jag köpte har blommat med dubbla blommor.
Kan dom blomma med enkla blommor ibland även om det ska vara dubbel eller har det blivit fel?
--------------------
Agge/ Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|