CITAT (Bassam @ 28-08-2008, 12:11)

, oliv börja blir trött när grader blir -7 till –8m, bladen börja dö när gradar blir -14 till -17, men träd börja dö när gradar blir -19 till -20, men frosten blir mycket dålig när fortsätter lång tid, men blir oliv mycket dåligt om kommer varm gradar och frost tillsamman.
obs : den är som skriver resulta av forskning och prövning under flera år.
H: Bassam
oliver växer vilt där det blir frost ,, och oliver odlas där det förekommer frost ner till -10c -5c bland annat i inre Spanien . och oliver blommar bättre om dom utsätts för frost ner till -5c -10c . och oliver är ''vintergröna'' vilket betyder att dom fäller bladen normalt sett om det blir kallt istället för att byta dom på våren .
som jag skrev oliver om det är en tålig sort och rätt klimat (dvs varm sommar och varm höst alltså medelhavsklimat) och har det torrt under vintern klarar neråt -12c
-15c . annars så tycker inte jag att man ska utsätta det för under -10c -12c då det i sverige är väldigt utsatt . annars finns det flera oliver i sverige som växer på friland med eller utan skydd och har gjoirt det i ett par år . bland annat hos mig . under -15c är trädet nog dött det har du rätt i !!! ,, men med skydd har mina klarat -18c utan skador . ska man ha sin oliv på friland här så kan man skydda det med någon väv och frigolit när det går under -10c .