Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inga fria uttag i bankomat längre
          Bee
          Inlägg 16-04-2008, 20:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jovisst behöver man kontanter om än inga stora summor, det mesta betalar man med kortet. Men har man tex inget besinkort så är det kontanter som gäller i parkeringsautomaterna. Man kan undra varför Visa inte går bra i p-automaterna.
          Sen finns det en del mindre affärer som inte tar kort. Och jag tror inte att det funkar med kort i Frälsis gryta! Eller han som säljer Faktum.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Netha
          Inlägg 16-04-2008, 20:55
          Länk hit: #22

Gäster

I min Sparbank/Swedbank tog de bort "frikorten" för flera år sedan och just därför har jag Visa2.

Aldrig att jag skulle återgå till att betala med pengar. Jag betalar allt från 6.50 kr (idag) ...... med Visakortet. smile.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-04-2008, 21:04
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ja, och då måste arbetsgivaren betala även arbetsgivareavgift för korten, om de används privat.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-04-2008, 21:10
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ja, och då måste arbetsgivaren betala även arbetsgivareavgift för korten, om de används privat.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 16-04-2008, 21:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Ja, jag förstår inte heller varför man måste bära så mycket kontanter på sig. Det går ju bra att hämta pengar i affärer om man måste ha kontanter, som t.ex när jag var hos frissan som inte kan ta kort, då tar jag vägen om butiken och hämtar några 100-lappar.
          Sedan har jag skaffat ICA bankkort som är bra mycket bättre än de stora bankerna, ger ränta även på lönekontot, dessutom bättre ränta än bankerna. Kopplat till Master card funkar det utmärkt överallt där jag behöver det.Jag har Swedbanks lokala bank här, mest för att jag har huslånen kvar där och en personlig bankkontakt som är rätt mycket värd när man ska lägga om lånen och så. Men nu vete 17 om jag inte flyttar över allt till ICA-banken.Inte för jag använder kortet att ta ut pengar i automat med men principen.
          De får nog ta tillbaka det där, för varken SEB , Nordea eller Handelsbanken tänker följa efter.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Gillan
          Inlägg 17-04-2008, 06:27
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Netha @ 16-04-2008, 21:55) *
          I min Sparbank/Swedbank tog de bort "frikorten" för flera år sedan och just därför har jag Visa2.

Aldrig att jag skulle återgå till att betala med pengar. Jag betalar allt från 6.50 kr (idag) ...... med Visakortet. smile.gif

Om du med "frikorten" menar de gamla hederliga "minutenkorten" så har jag fortfarande det. Det slutar att gälla den 31:e maj i år. Jag har aldrig betalt nåt för det kortet, varken för kortet i sig eller vid uttag, men nu försvinner valfriheten genom att jag tvingas skaffa mig ett Visakort bara för att Swedbank inte får ha kort som endast gäller i sverige. Det ska vara internationellt nu för tiden laugh.gif

Och ja, jag tillhör alltså de där gamla stofilerna som fortfarande betalar kontant shy.gif blush.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          gunvor
          Inlägg 17-04-2008, 06:35
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

"mitt" swedbankkontor har inga pengar öve disk sedan dom hade ett rån för en del år sedan - då tycker jag det vore fräckt om dom tar betalt för automatuttag!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-04-2008, 07:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2008, 21:47) *
          Jag bara undrar, varför tar ni ut kontanter???? Vet ni inte att man kan betala med kortet i affärerna? Dom få hundralappar per månad jag betalar med tar jag ut i matbutiken. Bort med kontanterna så slipper vi rånen. Visserligen kan privatpersoner drabbas av kortbedrägerier mm men i dom flesta fall står banken för förlusterna.

Där jag arbetsparkerar finns en biljettautomat som givetvis tar kort. Ändå står en del djupingar och matar i en massa pengar, 25-30 kronor kostar det per dag. Krona efter krona petar dom i och ibland en 5:a eller 10:a. Var får dom tag i alla småslantar??? Jag drar mitt bensinkort, trycker 5 ggr på olika knappar och får ut min biljett. Zip!

Jag har inget kontokort för att det kostar pengar. Jag har ont om pengar, varför skulle jag betala en årsavgift till ingen nytta?! Alltså tar jag ut kontanter i bankomaten när jag ska handla. Enkelt och bekvämt tycker jag. Alla måste väl inte tycka om kontokort?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Vippan
          Inlägg 17-04-2008, 08:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

visst är det bekvämt och bra att betala med kort, men lite kontanter är alltid bra att ha eftersom alla inte tar kort.

Citera
          sudden
          Inlägg 17-04-2008, 08:57
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

jag arbetar som kassörska och alla kassörskors dröm är att alla kunde betala med kort.
          delvis för rånrisken men även pga hur skitiga pengar är. jag är sjuk hela tiden i stort sett och hur mkt vi än tjatar får vi varken kassahandskar eller handsprit...
          det går utmärkt att ta ut pengar i kassan hos oss oavsett vilken bank man har om det behövs.
          men som sagt.. drömmen är att ingen använder kontanter så vi slipper ta i dom...

i min butik ser man hur folk slickar sig på fingrarna innan de tar ut pengarna ur plånboken, i vissa fall dreglar ner i plånboken eller hostar rakt ut på pengarna... det är dom pengarna ni får ta i sen....

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-04-2008, 09:10
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bra och nyttiga synpunkter från sudden, det är mycket därför jag betalar med kort. Visst behövs kontanter än, det är ju trots allt en kostnad för affären exempelvis även om pengahanteringen också kostar och är riskfylld. Jag har en flytande gräns på ungefär 100 kr, under den betalar jag oftast med kontanter. Tyvärr tar ju banker och kortföretag lite väl mycket betalt men lite är det värt att slippa kontanterna. Tror att det är få som inte har råd med kort, det är en fråga om prioritering.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-04-2008, 09:12
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men man går ju inte in i en affär bara för att ta ut kontanter utan att handla. Där jag bor vimlar det inte heller av bankomater så det är nästan nödvändigt att ha lite kontanter på sig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sudden
          Inlägg 17-04-2008, 09:13
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

vi har flera kunder om dagen som kommer in bara för att hämta kontanter och vi måste upplysa om att dom måste köpa nånting om det så bara är ett tuggummi för att kunna ta ut pengar

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-04-2008, 09:35
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Myosotis @ 17-04-2008, 08:50) *
          Jag har inget kontokort för att det kostar pengar. Jag har ont om pengar, varför skulle jag betala en årsavgift till ingen nytta?! Alltså tar jag ut kontanter i bankomaten när jag ska handla. Enkelt och bekvämt tycker jag. Alla måste väl inte tycka om kontokort?!

Jag trodde jag var den sista människan som inte betalar med kort men då finns det en till. Jag tycker att det har blivit lite av en principsak för mig. (Fast jag blir väl snart så illa tvungen ) Ska man behöva betala för att få ut sin lön? För varje köp man gör med kort går en avgift till banken. Affärerna får en utgift som i slutändan läggs på varorna dvs konsumenten.

Rånrisken minskar i affärerna och på värdetransporterna, men jag tror ju inte att den totala brottsligheten minskar. Det blir olika kortbedrägerier och annant istället. Mindre våld i och för sig men enskilda individer kan förlora större summor. Detta är vanligare än man tror, bankerna tystar ner och betalar än så länge. När alla använder bara kort och kontanter knappt inte finns kvar så tror ju inte jag att bankerna kommer att stå för det längre.

Jag tycker inte om att tvingas till något, jag vill välja själv.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 17-04-2008, 09:57
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Jag jobbade också i kassa förut. Framförallt är det mycket enklare när kunden betalar med kort tycker jag.

Jo visst, banken tar flera % på köpet. Men säkerhet kostar. Tidlås på kassorna kostar, myntboxar kostar. Korten är än så länge väldigt enkla att koppiera, men när alla använder chip-kort kommer de att bli mycket säkrare...

Vem betalar kostnaden att driva bankmaterna? För det kostar att fylla på bankomater, städa upp runt dem, ta bort klotter, underhålla dem och laga fel. Dessutom är det inte säkert att ta ut ur dem heller.

Fram för det kontantlösa samhället. Helt rätt med avgifter på bankomaterna.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-04-2008, 10:36
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag föredrar kort, främst för att jag inte vill ha kontanter i plånboken. Jag har fått den stulen en gång, och min stora tröst då var att den inte innehöll några kontanter. Korten spärrade jag, så dem hade de ingen användning för. Men hade jag haft kontanter hade de varit borta. Nu fick de ingenting!

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 17-04-2008, 16:17
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Stintan43 @ 17-04-2008, 10:12) *
          Men man går ju inte in i en affär bara för att ta ut kontanter utan att handla. Där jag bor vimlar det inte heller av bankomater så det är nästan nödvändigt att ha lite kontanter på sig.

Jo, faktiskt kan man göra det biggrin.gif I t.ex Valla kan man gå in på Tempobutiken och ta ut pengar. Där finns ju ingen bankomat så jag tror butiksägaren ser det som en service till Vallaborna. På alla ICA-butiker kan du gå in och hämta pengar, de är ju också bank numera. Även coop har den servicen i alla fall i vissa butiker, de vill ju också nischa sig som bank. Och för rånrisken och stöldrisken tycker jag det är skönt att inte ha en massa pengar i plånboken. smile.gif

Redigerat av Lilla Birka: 17-04-2008, 16:17

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-04-2008, 16:29
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Lilla Birka @ 17-04-2008, 17:17) *
          Jo, faktiskt kan man göra det biggrin.gif I t.ex Valla kan man gå in på Tempobutiken och ta ut pengar. Där finns ju ingen bankomat så jag tror butiksägaren ser det som en service till Vallaborna. På alla ICA-butiker kan du gå in och hämta pengar, de är ju också bank numera. Även coop har den servicen i alla fall i vissa butiker, de vill ju också nischa sig som bank. Och för rånrisken och stöldrisken tycker jag det är skönt att inte ha en massa pengar i plånboken. smile.gif

Det är ju bra. Jag har nog tyckt att det skulle kännas lite pinsamt att göra så men det kan ju vara bra att veta om det skulle behövas någon gång.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2008, 17:31
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Solstorm @ 17-04-2008, 10:35) *
          Jag tycker inte om att tvingas till något, jag vill välja själv.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tobb
          Inlägg 17-04-2008, 19:23
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (sudden @ 17-04-2008, 10:13) *
          vi har flera kunder om dagen som kommer in bara för att hämta kontanter och vi måste upplysa om att dom måste köpa nånting om det så bara är ett tuggummi för att kunna ta ut pengar

Måste det betala någon avgift varje gång man handlar med kort, så att det blir olönsammt för handlaren om man betalar små avgifter med kort?

Köpte lite godis på matstället på skolan en gång och använde kort när det var under tian sweatingbullets.gif Visserligen är hon kanske inte så väldigt glad och munter i vanliga fall heller, men ändå... blomma.gif hon anmärkte på att jag betalade med kortet.

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 22:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon