Jag har problem med diverse växter...
En orkidé jag haft i ca två år som aldrig velat blomma om försåg jag helt nyss med en ny glaskruka (gjord för orkidéer) satte då leca-kulor i botten och fyllde på med orkidékompost. Det fanns just då bara en levande luftrot, de andra hade förtvinat...

Men dock fanns det flera stycken millimeterstora luftrötter på gång in vid bladverket.
Sedan omplanteringen har jag sänkt ned krukan i ljummet vatten 10-15 min en gång i veckan. Luftrötterna har tagit sig och börjar bli längre, men bladen ser helt skrumpna ut!
Vad gör jag fel? Är det ett tecken på för mycket eller för lite vatten?

För övrigt har jag en del succulenter, bl.a. sådana här:
(lånad bild)
Som bara skjutit iväg i höjden och ser ledsna ut. Har de fått för mkt vatten? De har fått samtidigt med övriga växter oftast, 1 gång i veckan. Ibland har jag dock gett mer sällan då jag misstänkt att de blivit långa, rangliga och sett ledsna ut p.g.a. detta.
Jag lyckades även ha död på en liten aloe-liknande växt på detta sätt.
Hur ofta ska sådana här växter få vatten? Nu funderar jag på att endast ge med blomspruta och mkt sällan.
Sedan så handlar det om någon form av angrepp jag haft på flera växter, här på en Svärmors Bandrosett, ursäkta de dåliga bilderna:

Bl.a. Dracenan har även haft samma angrepp. Det ser ut som någon tagit munsbitar av dem. Men det finns inget spår av insekter på dem. Ibland har jag dock känt små skrovliga mörka prickar på bladen som jag kunnat sprätta bort med nageln (inget levande). Inte heller är det katterna... För de tuggar inte på så sätt.
Vad kan det vara och hur blir jag av med det?
Hoppas någon har svar på mina frågor!

<- på förhand!