Hej!
Det här är mitt första inlägg, och jag kan tro att det finns rätt många trådar om just kirskålen, men jag behöver lite råd.
Sedan jag flyttade in i ett hus med en mysig trädgård för fyra år sedan, har jag bokstavligen krigat mot mina svurna fiender. Jag har lagt ned oändligt många timmar på att rensa, rensa, rensa - med olika metoder. Ett år höll jag efter samtliga attackerade områden genom att ta bort endast bladverken i hopp om att kväva plantorna. Hopplöst. Ett annat år tog jag hjälp av Round-up - som visserligen försvagade växten, men tog inte ihjäl den. I år vill jag pröva ytterligare en metod.
Jag har insett att jag aldrig någonsin kommer få bort kirskålen från min trädgård helt och hållet. Dels för att det tycks omöjligt att utrota den, men också för att grannarna sedan länge gett upp helt och låter den blomma för fullt. Därför har jag bestämt att försöka försvara de mest omtyckta delarna i min trädgård.
Problemet är att det område jag vill få bort ogräset från ligger intill grannens tomt. Om jag väldigt noggrant rensar mitt lilla land från rötter och sedan gränsar av det från grannens med hjälp av 40 cm långa stenplattor nedstuckna i jorden - tror ni det kommer hjälpa mot att rötterna sprider sig in i mitt land? Jag bytte jorden för 3 år sedan och har sett att de sprider sig längre och längre ut i landet från grannens tomt för varje år. Jag har studerat hur långt ned rötterna går, och efter ungefär 30 cm verkar det vara fritt.
I korthet vill jag i princip isolera mitt land med en ganska så bastant sten-mur. Naturligtvis kommer kirskålen att fröa av sig från andra områden, men de mindre plantorna är mycket enklare att få bort - det är de med långa rötter som är ihärdiga.
Tips mottages varmt.
|