CITAT (Irene_L @ 22-04-2008, 12:36)

Jag köpte min nu i april på Älvsjömässan så jag har inte haft den så länge. Vi får se när den blommar nästa år ( om den överlever vintern). Jag bor i zon 3.
Grattis till jättevackra Lewisior/Bitterrot Irene! ( det glömde jag ju säga i mitt förra inlägg

). Du bor ju i en "halv" zon lägre än mig. så det borde ju gå. Jag har fått för mig att lewisian trivs bra i sandblandad jord/grus. Ungefär som där du vanligtvis har suckluenter. Ingen tung lerjord alltså.
Jag köpte sex st från början och satte dem i en "vanlig" rabatt där vi har lerjord. Endast två överlevde. De två flyttade jag för två år sedan till vad jag kallar "grusrabatten". Den består i botten av lite jord och därefter en blandnign av sand och grus. Näring tillsätter jag i form av blå korn som jag blandat i vatten. De växter som bor där ser ut att må bra, så jag håller mina tummar för att de "nyfödda" Lewisionerna också kommer att göra det

CITAT (Gåsis @ 22-04-2008, 20:16)

Jag älskar lewisior men det är inte en besvarad kärlek tyvärr. Här i zon sju trodde jag första året att sandjord, rejält med grus i gropen och runt rötterna skulle räcka, tillsammans med snötäcket. Nopp

Två lewisior senare, två glassburkar, granris och vad som helst har jag insett att jag kan inte med dom

Man tycker ju dom skulle känna att dom är önskade men inte.
/Åsa
Usch sicken otur Gåsis
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!