Full version: En ny bekantskap!
Irene_L
På Älvsjömässan köpte jag en Lewisia. Den blomman har jag inte haft i min trädgård förut men åhh vad förtjust jag har blivit i den. Det kommer säkert bli fler i min trädgård.
[attachment=17118:lewesia_blogg.JPG]

En närbild på den fina blomman:
[attachment=17119:lewesia_nära_blogg.JPG]
Christer i Falköping
De är jättefina. Men tänk på att de är lite griniga med vatten i bladrosetten på vintern. De ruttnar lätt om de är blöta där. Så lägg gärna något skydd över på vintern, så klarar de sig garanterat i många år.
Christer.
Irene_L
Åhh vad bra att veta! thanks.gif för tipset!
Lady Hamilton
CITAT (Irene_L @ 21-04-2008, 20:22) *
På Älvsjömässan köpte jag en Lewisia. Den blomman har jag inte haft i min trädgård förut men åhh vad förtjust jag har blivit i den. Det kommer säkert bli fler i min trädgård.

blush.gif Ja visst är de vackra.......även jag är väldigt förthust i mina som jag har i rabatten
(det blir väll till att så egna för din del nästa vår....... giggle.gif för det har jag gjort ....med varierande resultat)
Anki V
Dessutom är de jättelätta att så från frö och blommar ofta redan 1:a året yes.gif

En favorit hos mig också!

/Anki

Irene_L
Ja dom måste jag så nästa år! tummenupp.gif ( för nu är det väl för sent att så eller?)
bikiv
CITAT (Christer i Falköping @ 21-04-2008, 20:25) *
De är jättefina. Men tänk på att de är lite griniga med vatten i bladrosetten på vintern. De ruttnar lätt om de är blöta där. Så lägg gärna något skydd över på vintern, så klarar de sig garanterat i många år.
Christer.

Tänk om jag vetat det för 4 - 5 år sedan! Mina försvann... ruttnade angry.gif Ska nog prova igen, nu med detta tips, för det är en jättevacker blomma
ewa zon 3
Så fina dina Lewisier är Irene tummenupp.gif
Tittade länge på dom på mässan också men visste inte riktigt om jag hade någon bra plats att plantera dom på.

Lånar tråden lite och undrar om en grusig väldränerad slänt skulle räcka el behöver man alltid täcka dom på vintern?

/Ewa
Irene_L
Jag funderar lite....vad ska man täcka dom med sen? Räcker det med granris eller ska det vara något annat? confused.gif
Solstorm
Det viktigaste är nog att skydda dem från höstregnen. Vatten från snösmältning på våren klarar den bättre. Jag har en plastbytta vänd upp och ner över den på hösten och vintern. Ser inte så vackert ut men lewisian brukar tacka mig genom att blomma snällt sedan.
Gillan
CITAT (Anki V @ 21-04-2008, 20:37) *
Dessutom är de jättelätta att så från frö och blommar ofta redan 1:a året yes.gif

En favorit hos mig också!

/Anki

Jag håller med om att de var lätta att så. Jag fick massor av, för mig, nya fröer från en gullig människa i år och allting har "tagit" sig. Men kanske är det så att fröerna från vissa landsändar är mer livskraftiga än andra giggle.gif . Nu har jag måååånga Lewisior att sätta i min grus/sandrabatt där jag förutsätter att de ska trivas bra. Har två st där sen förut och de mår bara bra. Det borde väl vara en liten fingervisning till dig ewa zon 3 om att det borde gå bra i din slänt tummenupp.gif

Tack för tipset om att skydda dem från höstregnen tummenupp.gif
tepa
Hej !

Oj vilken vacker Lewisia, eller Bitterrot, som min trädgårdshandlare kallade den ifjol försomras när jag köpte min. Ska definitivt köpa fler iår. Den har klarat vintern, men inte börjat blomma ännu i år. Blommar din verkligen sådär fint redan ???Vilken zon bor du i ? Zon 2 här, tror jag. Inte hade min sådär stora täta blommor ifjol, men den kanske blommar ännu mer iår. Oerhört vacker är den ialla fall. Det där med plastbalja ska jag komma ihåg. Men måste den inte få syre ? När på hösten ska man täcka in, Christer ?

Hälsn Tepa
Bettis
Hittade en förra året som jag inte kunde låta bli att köpa, det blir nog fler i år giggle.gif
Egorina
Vilken vacker Lewisia! tummenupp.gif Tack för tipset att täcka den, har försökt 2 gånger med Lewisia men den har inte klarat vintern. Men skall försöka en gång till och sedan täcka den över vintern och hoppas att de klarar sig, för de är ju så vackra.
Irene_L
CITAT (tepa @ 22-04-2008, 11:43) *
Hej !

Oj vilken vacker Lewisia, eller Bitterrot, som min trädgårdshandlare kallade den ifjol försomras när jag köpte min. Ska definitivt köpa fler iår. Den har klarat vintern, men inte börjat blomma ännu i år. Blommar din verkligen sådär fint redan ???Vilken zon bor du i ? Zon 2 här, tror jag. Inte hade min sådär stora täta blommor ifjol, men den kanske blommar ännu mer iår. Oerhört vacker är den ialla fall. Det där med plastbalja ska jag komma ihåg. Men måste den inte få syre ? När på hösten ska man täcka in, Christer ?

Hälsn Tepa

Jag köpte min nu i april på Älvsjömässan så jag har inte haft den så länge. Vi får se när den blommar nästa år ( om den överlever vintern). Jag bor i zon 3.
Rihane
Jättesöta lewisor.
Jag är helsåld!
Har i två somrar stått och hänförts av lewisorna på plantskolorna. wub.gif

I höstas sådde jag för att ha på balkongen, dom har grott men är inte riktigt mogna för no.gif blommor än.... jag var också på tongue.gif Älvsjömässan så dessa följde med mig hem whist.gif

I väntan på odla paketet så fullbordade jag inte planteringen, numera har dom små liven lite lavasten i toppen.
Inser att det måste se ut som jag i princip planterat dom i kogödsel. Jorden under det som syns på bild är bra mycket mer dränerad än det upptill...

Var till Zeta igår, dom har ännu fler fantastiska färger. Hade jag inte köpt på mässan hade jag fått med mig en hem därifrån istället...till samma pris som för mina fyra.

Gåsis
Jag älskar lewisior men det är inte en besvarad kärlek tyvärr. Här i zon sju trodde jag första året att sandjord, rejält med grus i gropen och runt rötterna skulle räcka, tillsammans med snötäcket. Nopp -cry-.gif Två lewisior senare, två glassburkar, granris och vad som helst har jag insett att jag kan inte med dom help.gif Man tycker ju dom skulle känna att dom är önskade men inte.

/Åsa
Gillan
CITAT (Irene_L @ 22-04-2008, 12:36) *
Jag köpte min nu i april på Älvsjömässan så jag har inte haft den så länge. Vi får se när den blommar nästa år ( om den överlever vintern). Jag bor i zon 3.

Grattis till jättevackra Lewisior/Bitterrot Irene! ( det glömde jag ju säga i mitt förra inlägg blush.gif ). Du bor ju i en "halv" zon lägre än mig. så det borde ju gå. Jag har fått för mig att lewisian trivs bra i sandblandad jord/grus. Ungefär som där du vanligtvis har suckluenter. Ingen tung lerjord alltså.

Jag köpte sex st från början och satte dem i en "vanlig" rabatt där vi har lerjord. Endast två överlevde. De två flyttade jag för två år sedan till vad jag kallar "grusrabatten". Den består i botten av lite jord och därefter en blandnign av sand och grus. Näring tillsätter jag i form av blå korn som jag blandat i vatten. De växter som bor där ser ut att må bra, så jag håller mina tummar för att de "nyfödda" Lewisionerna också kommer att göra det tummenupp.gif

CITAT (Gåsis @ 22-04-2008, 20:16) *
Jag älskar lewisior men det är inte en besvarad kärlek tyvärr. Här i zon sju trodde jag första året att sandjord, rejält med grus i gropen och runt rötterna skulle räcka, tillsammans med snötäcket. Nopp -cry-.gif Två lewisior senare, två glassburkar, granris och vad som helst har jag insett att jag kan inte med dom help.gif Man tycker ju dom skulle känna att dom är önskade men inte.

/Åsa

Usch sicken otur Gåsis trostar.gif
Irene_L
Oj jag kanske måste flytta min. Jag satte den bara i en vanlig jord. Där kanske den inte kommer att trivas!!! confused.gif
ewa zon 3
CITAT (Gillan @ 22-04-2008, 06:26) *
..../Nu har jag måååånga Lewisior att sätta i min grus/sandrabatt där jag förutsätter att de ska trivas bra. Har två st där sen förut och de mår bara bra. Det borde väl vara en liten fingervisning till dig ewa zon 3 om att det borde gå bra i din slänt tummenupp.gif/......

Låter lovande, något att skriva upp på nästa års frösåddslista biggrin.gif

/Ewa
Elisabeth P
Fröså, det måste jag testa!!
Tror ni förrästen att lewisian klarar att fröså sig själv ute. Jag har nämligen haft två stycken, som just tycks ha ruttnat bort. Men ca 1-2 dm därifrån växer det nu nåt som inte kan vara annat än just lewisia. Det är bara det att det är mitt i en annan maktäckande växt.

Klarar lewisian att jag flyttar på den tro?
Christer i Falköping
Visst kan de fröså sig själva, hur skulle de annars klara sig i naturen laugh.gif Det gäller bara att den får rätt förutsättningar med jord och allt. Jo du kan flytta den, men de brukar trivas bäst där de sår sig själva.
Christer.
Alba
I höstas fick jag tips av Betty att använda en plastlåda typ godislåda och klippa upp den så att den ser ut som ett parytält.
Det har fungerat jättebra.
Anki V
Av mina kanske 20 Lewisior har mer än 15 överlevt vintern utan någon täckning all. Av pygmeorna tror jag alla har överlevt. blink.gif

Det här är märkligt….. i samma grusrabatt så har flera isop, lavendel, aubrieta, alla Oenothera missouriensis (storblommigt nattljus) som ska klara z 5 och ett antal penstemoner gått hädan.

Vintern har inte varit speciellt snäll här. Omväxlande is och tö och de två sista månaderna innan det blev vår hade jag ett 2 dm tjockt islager i alla rabatter.....Till och med i den här grusrabatten som ligger i en slänt var det tjockt med is.
[attachment=18813:Lewisia1_Large_.jpg]
[attachment=18814:L_pygmea...__Small_.jpg]

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon