CITAT (Plantanbruttan @ 05-05-2008, 22:25)

Du har jätte bra ideér, Rosmarin, ajg har väldigt många sådanna ideér själv, men våran chef skulle aldrig tillåta att sätta upp lappar om förståelse, han ser det som negativt mot kunderna. Han är för kundorienterad. Jag hade en ide om att gå ut med en enkät i butiken och fråga kunderna om de tyckte de fått tillräcklig med service när de handlat, svaren skulle ju vara givna och de skulle vi skicka upp till huvudkontoret, så får de själva läsa det tom från kunderna, då de måste reagera. Men något sådant skulle tyvärr aldrig tillåtas, å man vill ju ha sitt jobb kvar ändå....
Tyvärr tror jag heller inte kunderna skulle bry sig om att läsa skyltar och ställa tillbaka blommor, de lämnar fulla kundvagnar med saker, blommor, jord, interiör saker bara plötsligt, vet inte om de kom på att de glömde plånboken eller om de bara vill jävlas. I helgen nu så var det en kund som hade suttit i butiken och ätit pizza då vi hittade en kartong med rester i. Har ni hört på maken???? Vi hittar fullt med skräp på blomborden, allt från Mac Donalds skräp till glasspapper och tomma läskburkar, folk tror vi är en soptipp, so whats the point egentligen att föröska göra fint och inbjuda till köp?
Tyvär är det även ofta så att vi är så underbemannade att vi inte har en person på varje avdelning. Som i fredags då vi hade sjukt mycket kunder å hela personalstyrkan fick stå i kassan, tom chefen!! Det fanns alltså ingen på golvet att fråga, så kunderna var ju rosenrasade, men vad skulle jag göra åt saken, var bara att bocka och ta emot all skit de slängde i ansiktet på oss. Det är heller ingen bland de anställda som vågar gå ihop och protestera ekller nåt, vi kan prata med våran chef men han bara fnissar lite, han kan inte heller göra något, alla är vi rädda om våra jobb. Så det enda vi kan göra är att som sagt här bromsa ner och jobba i vanligt takt så vi inte skadar vår egen hälsa så får ledningen själva se hur det går, en dag kommer det att krascha. Men då är jag på annan ort och utbildar mig själv till trädgårdsmästare för att sedan starta eget med förnuftig och rimlig personalpolitik!!!!! Jag är så trött på att vara nedtryckt av de högre makterna i arbetsvärlden! Det enda man kan göra är att starta eget och föregå med gott exempel!!
Håller med, det enda man kan göra nu är att bromsa och tänka på sin egen hälsa.
Som sagt; stora organisations och även attitydproblem, FRåN LEDNINGENS SIDA!
Det är som flera andra redan har skrivit mycket viktigt att du och dina kolleger som befinner sig i samma situation som du inte bär detta på era axlar. Om det inte finns underlag för att "gadda ihop sig" och framföra era synpunkter till en högre ledning, ja vad kan man göra då? Och er chef som "fnissar" åt problemen, herregud, han borde ju skämmas! Är det inte en del i hans arbete att just framföra detta slags saker till ledningen?
Jag har varit butiksanställd tidigare. Numera har jag min egen butik, tillsammans med min make. Han drev denna ensam fram tills att vi började arbeta tillsammans för ett antal år sedan nu. Vi tar bara in personal vid behov, men dock. Eftersom jag ofta är ensam i butiken och dessutom har väldigt mycket att göra förutom att bemöta kunder så har jag försökt att underlätta så mycket som möjligt. Just genom små, men mycket "enkla" informationer här och där i butiken - för att slippa besvara samma frågor hela tiden dagarna i ända. Kunderna har tagit detta bra. Jag får ofta höra att "oj vad butiken har förändrats", och att "nu ser man den kvinnliga touchen". Men naturligtvis är inte alla kunder så trevliga. Jag försöker att möta alla med ett leende

trots att man ibland har lust att fraga kunderna om de verkligen inte har något bättre för sig än att "störa" mig i mitt arbete

. DET kanske ni också kunde göra: Säga till kunderna när de har klagomål eller annat otrevligt att säga; "Detta kan jag tyvärr inte ändra på, det är nog bättre att ni talar med chefen!" med ett stort leende

. Cheferna kommer ju inte att kunna klaga på en anställd som bemöter kunderna på ett så trevligt

sätt!!! Vissa kunder kommer kanske att göra det, och det skulle ju kanske kunna hjälpa...Få saker är så effektivt som missnöjda kunder som hotar med att börja handla hos någon annan istället.
Det verkar sunt som du säger att tänka pa en annorlunda framtid och att när den dagen kommer inte glömma bort detta som händer nu och göra samma misstag själv. Glöm inte bort dig själv i allt detta och se till att förverkliga din dröm!