Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > DIY - gratis pluggbox för tex. ärtväxter!
          katah
          Inlägg 30-04-2008, 21:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

embees, vad kostar dina pluggbrädden + underbrickan allstå hela utrustningen tillsammans ?

Jag har förståt att folk är förtjusta i dessa plugg-boxar, men jag förstår inte riktigt om det är värd vad det kostar.
          Är det riktigt bra för just luktärter eller några andra plantor ?

Jag odlar flera hundra plantor varje vår och visst om man får många plantor på en liten yta är det en fördel, men samtidigt skulle jag nog behöva massa boxar ... = kostar mycket .

Jag odlar tomater, chili och paprika, kålväxter och blommor ,
          nu har ni chansen att övertyga mig om att jag ska odla nästa år i embees pluggbrädd !

Citera
          embees
          Inlägg 30-04-2008, 22:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (katah @ 30-04-2008, 22:41) *
          embees, vad kostar dina pluggbrädden + underbrickan allstå hela utrustningen tillsammans ?

Jag har förståt att folk är förtjusta i dessa plugg-boxar, men jag förstår inte riktigt om det är värd vad det kostar.
          Är det riktigt bra för just luktärter eller några andra plantor ?

Jag odlar flera hundra plantor varje vår och visst om man får många plantor på en liten yta är det en fördel, men samtidigt skulle jag nog behöva massa boxar ... = kostar mycket .

Jag odlar tomater, chili och paprika, kålväxter och blommor ,
          nu har ni chansen att övertyga mig om att jag ska odla nästa år i embees pluggbrädd !

Underbevattningsbrickan kostade 249 kr för en 2pack på Willab. Deras lite större grejor får man hemkört till dörren med DHL. Suveränt!

Pluggbrättena kostade 115 kr för fem st (35 kr/st), uttryckaren kostade 175 kr/st på Lindbloms frö http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/Katalogram.html
          Fraktkostnader tillkommer.

Visst kostar det en slant, men, jag kan dra upp 520 plantor för samma summa som tre stycken pluggboxar kostar och då får jag bara 147 plantor.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          katah
          Inlägg 01-05-2008, 17:09
          Länk hit: #23

Medlem

Jo, jag insåg på en gång att din pluggbrädd måste vara en smartare variant när man odlar mycket.

min stora fråga är vad är den stora fördelen med dessa pluggar så att jag ska ge upp min gamla metod flirting.gif ?

Sår ni direkt på en och en från början eller är det den första omplanteringen som man planterar i dessa rör ?

Finns det någonstans att läsa mer om metoden ?

Jag brukar " köpa " alla tokiga sätt som finns bara jag fattar vitsen !

( odlar med att täcka organiskt sedan 8 år tillbaks och äter LCHF sedan nästan 2 år tillbaks ...smile.gif )

Citera
          embees
          Inlägg 03-05-2008, 17:23
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (katah @ 01-05-2008, 18:09) *
          Jo, jag insåg på en gång att din pluggbrädd måste vara en smartare variant när man odlar mycket.

min stora fråga är vad är den stora fördelen med dessa pluggar så att jag ska ge upp min gamla metod flirting.gif ?

Sår ni direkt på en och en från början eller är det den första omplanteringen som man planterar i dessa rör ?

Finns det någonstans att läsa mer om metoden ?

Jag brukar " köpa " alla tokiga sätt som finns bara jag fattar vitsen !

( odlar med att täcka organiskt sedan 8 år tillbaks och äter LCHF sedan nästan 2 år tillbaks ... smile.gif )

Jag försöker så fröna ett och ett i pluggarna. T ex tomater, chili och paprika. Betydligt lättare när de sedan ska skolas om. Man behöver inte slita sönder rötterna som det gärna blir när man sår flera i samma kruka. För min del som sår massor är det lönt, men ska man inte så så mycket så är det tveksamt.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Kim i det gröna
          Inlägg 04-05-2008, 12:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 15 787

Hur gör du när du ska skola om plantorna om du har sått olika grönsaker i samma brätte, som kanske gror olika fort?
          Hur länge ungeför låter du småplantorna stå kvar i brättet innan du skolar om dem?

Citera
          Kim i det gröna
          Inlägg 04-05-2008, 13:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 15 787

Vore kul att höra av någon som förhoppningsvis har fått det att fungera med toapappersrullar. Har hört talas om det förut, och tänkte prova själv, men vem vill ha mögel? Antar att det finns något sätt att undvika det. Vem vet något om detta???

Citera
          LottaK
          Inlägg 04-05-2008, 18:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 211
          Medlem nr: 1 795

Vilken god idé!
          Själv använder jag äggkartonger när jag sår frön
          (speciellt väldigt bra med eleverna då krukor tar slut och är dyra)
          När fröna grott är det bara att sätta ner varje äggdel i jorden
          den återvimms ju då ... ekologist känns det som
          -.... och billigt

Citera
          embees
          Inlägg 05-05-2008, 09:08
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Kim i det gröna @ 04-05-2008, 13:52) *
          Hur gör du när du ska skola om plantorna om du har sått olika grönsaker i samma brätte, som kanske gror olika fort?
          Hur länge ungeför låter du småplantorna stå kvar i brättet innan du skolar om dem?

Ja det ska erkännas, det kan bli problem när det är olika groningstid på olika växter. Men, man måste inte använda uttryckaren och trycka ut alla även icke grodda. Jag använder ett finger underifrån och trycker ut den/de som behöver skolas om.

Plantorna står kvar i brättet tills de åtminstone har fått minst ett bladpar utöver groddbladen och det kan ju variera så det går inte att ange någon tid.

Men jag är nöjd med brättena. I de fall där jag har samma groddtid på alla sådda i ett brätte så är uttryckaren suverän. Det är bara att sätta brättet ovanpå uttryckaren och trycka till så är alla plantorna upplyfta och lätta att ta.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 05-05-2008, 15:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Jag har också testat att sätta fröer i toarullar, och visst fick man lite mögel, men inget som störde mig direkt. Iofs så ställde jag mina rullar på ett fat utan lock, och då samlas det ju inte lika mycket kondens. Men metoden är billig, enkel och bra. speciellt för större fröer som bönor, ärtor och liknande.

Annars så kan jag rekommendera pop-up boxen, 179 spänn, 49 pluggplantor på minimal yta, och du kan använda den i hur många år som helst. Nu låter jag som någon reklamnissa, men jag tycker verkligen att den var bra.

Tack för mig : )

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          katah
          Inlägg 05-05-2008, 21:11
          Länk hit: #30

Medlem

embees,
          Jag odlar rätt mycket ( lite över tusen plantor / år ) och det verkar bli mer och mer och man på något konstigt sätt trollar fram mer yta i växthuset och förrådet och altanen och värmepannan wink.gif

Just det läget då man ha plantorna inne är inte så problematisk, familjen har accepterad att det tar 1-2 bord och ett par lysrör från januari, men jag det blir tajt om plats när man ska ha dom i 15-17 grader under lyset innan jag kan flytta dom till mitt växthus ( flyttar i början av april )
          Men det där med trassel med rötterna känner man igen så väl, speciellt om man måste vänta en vecka för läng av någon andledning.

Jag kan tänka mig att testa din brätte-variant nästa vinter ! smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 06:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon