CITAT (Cilla @ 25-04-2008, 14:48)

Jag brukar ibland här i zon 3 tycka att beskräning av rosor under björkmusöronens tid är lite sen, då har rosorna ofta utvecklat ganska stora blad. Men å andra sidan kanske det inte gör så mycket på rosor om de utvecklat blad när man beskär, det viktigaste att undvika är kanske frostnätterna för snittställena. Men den faran är ju inte över förrän i början på juni...
Jag har rätt många rosor numera och brukar inte hinna skära bort allt dött på alla förrän det är högsommar, men det ser ut att fungera hyfsat ändå. Intressant är det med rosor, för de är verkligen olika träden på många sätt!
Är det någon här som kan lite om rosornas biologi och kan förklara vad som är viktigast att tänka på vad gäller tidpunkter för beskärning? Är det att undvika sträng frost? Hur länge stimuleras tillväxt vid sen beskärning? Hela sommaren kanske?
det är så här att beskär man för tidigt och det blir under -15c så istället för att topparna fryser ner bara så kan hela fryser ner och rosen har inte så mycket att börja med . typ en storvuxen ros som fryser ner till hälften har ju mycket ork att ta sig igen . men i zon 1-2 får man inte så hård frost i mars-april . jag skriver enbart för zon 0-2 . men det är ju ändå solen och värmen som gör att den senare fryser ner då den börjar växa av lust sol och värme .
så det är att undvika sträng frost men det är solen och värmen som gör att den växer . så det är inte att man beskär som gör att den fryser ner .
du kan beskära en ros mitt i vintern om det är plusgrader och den kommer ändå inte frysa ner om bara våren och vintern är stabil . beskärda rosor på vintern får inte skott !! ,, varför ?? det är för mörkt och för kallt . ser du vart jag vill komma ?
men är vinter och våren o stabil så fryser rosen ner . med eller utan beskärning , men den fryser ev ner hårdare om man beskärt mycket för tidigt .
snitt ytorna klarar frost det gör mina rosor iallafall .
så hoppas du förstod mitt inlägg ??
som jag skriver jag beskär efter klimat inte efter björk/månad . jag är inte inne på att beskära tidigt bara så att det har blvit så nu i två år utan skador . våren 05-06 beskärde jag i maj !!!!! och det är inte tidigt men rosen kommer klara sig tidig eller sen beskärning i maj-juni .
dock beskär man försent så växer den långt in på hösten och invintrar inte bra då och fryser ner istället men det är oftast bara bladen som starstryk om det blir hård frost . äben en varm och solig höst följt av en kall ''chockande'' frost natt gör att dom kan frysa nber .