embees
Jag har alltid fått höra att rosor ska man beskära när björkens blad är stora som musöron. Men då har rosorna här i zon 1 nästan blomknoppar.
Så för ett tag sedan hörde jag, att i Danmark klipper man rosorna när forsythian blommar och det har den gjort i två veckor nu hos mig. Rosorna har inte heller kommit lika långt i sin bladutveckling som när musöronen är framme på björken.

Gör jag fel om jag klipper mina rosor nu? g.gif
Det kanske rentutav passar oss bättre i zon 1 att beskära rosorna vid forsythians blomning?
Alexander-VG-zon3
jag klipper min i jan-april beroende väderlek ,, är det en tidig vår och varmt och soligt och så klipper jag den .

är det en kall vinter klipper jag i maj . och klena rosor kan frysa ner vid -15c tåliga ( de flesta vanliga rosorna ) kan frysa ner vid -20c -25c . men det är inte att vi beskär dom som gör att dom fryser ner utan att det är en alldeles för varm och solig vår som följs av kyla . och det är ju inte bra att den fryser ner men då ska man skugga den så att den inte fryser ner . så du kan beskära dina rosor tidigt eller sent hur du nu vill och skugga dom istället . jag har beskärt alla mina rosor i två rå nu i jan-mars med att det blev neråt -10c -15c efter beskärning INGEN ros frös ner för mig och alla blommade och växte som bara den . i Danmark är det svårt att ta efter forsythias blommor också då dom börjar ännu tidigare där . i Danmark beskär man sina rosor och sedan gödslar man dom i mars-april så dom får en bra start men allt detta beror ju på att dom har ett mildare klimat .

så jag säger så här , beskär efter väder och skugga den och beskär inte efter månad/björken + att bara för att björken har musöron och forsythian blommar menas inte att frostrisken är förbi ,, så det säger emot sig själv lite då det finns år då det varit frost i maj . och plantskolor i sydsverige beskär sina rosor i mars och dom lyckas sälja dom ändå .
Anna i Åkarp
Jag har aldrig hört att man beskär när forsythian blommar, men det verkar onekligen väldigt lagom här i Skåne. Och någon risk för -15 tror jag inte att det är längre - det var det väl knappt i vintras heller - så nu åker sekatören fram i helgen.
embees
Jag hörde först om det i det danska programmet som går på fredagar kl 12, Annes trädgård.
http://uteochinne.blogspot.com/2008/04/haven-i-hune.html

Detta hittade jag på nätet när jag letade efter danska beskärningstips för rosor.
Roser beskæres først i april (når forsythia blomstrer).
http://www.rosenhaven-tjareborg.dk/1866931

Jag passerade genom Danmark i går och kunde konstatera att de är ca en vecka före oss. Så i fortsättningen blir det att beskära mina rosor när forsythian blommar.
pleximaster
Många björksorter är utslagna hos oss nu och jag har inte hunnit klippa alla rosor än...

mvh plexi
Cilla
Jag brukar ibland här i zon 3 tycka att beskräning av rosor under björkmusöronens tid är lite sen, då har rosorna ofta utvecklat ganska stora blad. Men å andra sidan kanske det inte gör så mycket på rosor om de utvecklat blad när man beskär, det viktigaste att undvika är kanske frostnätterna för snittställena. Men den faran är ju inte över förrän i början på juni...

Jag har rätt många rosor numera och brukar inte hinna skära bort allt dött på alla förrän det är högsommar, men det ser ut att fungera hyfsat ändå. Intressant är det med rosor, för de är verkligen olika träden på många sätt!

Är det någon här som kan lite om rosornas biologi och kan förklara vad som är viktigast att tänka på vad gäller tidpunkter för beskärning? Är det att undvika sträng frost? Hur länge stimuleras tillväxt vid sen beskärning? Hela sommaren kanske?
embees
CITAT (pleximaster @ 25-04-2008, 12:12) *
Många björksorter är utslagna hos oss nu och jag har inte hunnit klippa alla rosor än...

mvh plexi

Här är inga musöron på björken i Sjöbo. Men här brukar vara lite kallare än i Lund.
Ingrid Zon3
Jag har läst någonstans (Lars-Åke Gustavssons böcker kanske) att "tuffare" rosor, många pimpineller, vresrosor m.fl., kan beskäras på vårvintern, medan "finrosor" ska man vänta med till musöronen kommit.

Här i Sollentuna är det musöron på vissa björkar, men inte på andra. Jag tar en sväng med sekatören i helgen.
Bassam
Hej
Jag vill skriv vad jag vet och läst:
En gammal regel säger att "när björken har musöron" är det dags att beskära rosorna. Klipper man för tidigt finns risken att en sen köldknäpp fryser bort onödigt mycket av plantan, klipper man för sent kommer naturligtvis plantans utveckling och( blomning att försenas), Tag därför för vana att beskära dina rosor precis när björken slår ut.
Obs: om man beskära tidigt det är risken kommer från kyld, om man beskära försent risken blir att blomning försena.
Lycka till, H: Bassam.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 25-04-2008, 14:48) *
Jag brukar ibland här i zon 3 tycka att beskräning av rosor under björkmusöronens tid är lite sen, då har rosorna ofta utvecklat ganska stora blad. Men å andra sidan kanske det inte gör så mycket på rosor om de utvecklat blad när man beskär, det viktigaste att undvika är kanske frostnätterna för snittställena. Men den faran är ju inte över förrän i början på juni...

Jag har rätt många rosor numera och brukar inte hinna skära bort allt dött på alla förrän det är högsommar, men det ser ut att fungera hyfsat ändå. Intressant är det med rosor, för de är verkligen olika träden på många sätt!

Är det någon här som kan lite om rosornas biologi och kan förklara vad som är viktigast att tänka på vad gäller tidpunkter för beskärning? Är det att undvika sträng frost? Hur länge stimuleras tillväxt vid sen beskärning? Hela sommaren kanske?

det är så här att beskär man för tidigt och det blir under -15c så istället för att topparna fryser ner bara så kan hela fryser ner och rosen har inte så mycket att börja med . typ en storvuxen ros som fryser ner till hälften har ju mycket ork att ta sig igen . men i zon 1-2 får man inte så hård frost i mars-april . jag skriver enbart för zon 0-2 . men det är ju ändå solen och värmen som gör att den senare fryser ner då den börjar växa av lust sol och värme .

så det är att undvika sträng frost men det är solen och värmen som gör att den växer . så det är inte att man beskär som gör att den fryser ner .

du kan beskära en ros mitt i vintern om det är plusgrader och den kommer ändå inte frysa ner om bara våren och vintern är stabil . beskärda rosor på vintern får inte skott !! ,, varför ?? det är för mörkt och för kallt . ser du vart jag vill komma ?

men är vinter och våren o stabil så fryser rosen ner . med eller utan beskärning , men den fryser ev ner hårdare om man beskärt mycket för tidigt .

snitt ytorna klarar frost det gör mina rosor iallafall .

så hoppas du förstod mitt inlägg ??

som jag skriver jag beskär efter klimat inte efter björk/månad . jag är inte inne på att beskära tidigt bara så att det har blvit så nu i två år utan skador . våren 05-06 beskärde jag i maj !!!!! och det är inte tidigt men rosen kommer klara sig tidig eller sen beskärning i maj-juni .

dock beskär man försent så växer den långt in på hösten och invintrar inte bra då och fryser ner istället men det är oftast bara bladen som starstryk om det blir hård frost . äben en varm och solig höst följt av en kall ''chockande'' frost natt gör att dom kan frysa nber .
Cilla
Jo, jag har också läst LÅG och det ha skriver om rosornas morfologi, men rosorna förblir ändå ett mysterium. Mina rosor brukar frysa ned oavsett beskärning eller inte om det blir många minusgrader efter en varmperiod på våren.

Jag tror fortfarande att björkarnas musöron är en bra indikator, men undrar ändå vad i beskärningen som gör dem mer köldkänsliga. Är det snittställena, är det att de minskat i grenomfång och därmed lagringsmöjligheter elelr är det något helt annat?

Är beskurna rosor mer köldkänsliga än obeskurna rosor?
Ingrid Zon3
Nu kanske ni som kan det här får väldigt roligt, men jag inbillar mig att snittytan är som ett sår som ska läkas och att läkningen är en aktiv process hos växten. Om det är så kallt att växten inte förmår läka såret så blir den växtdelen mer sårbar för annan påverkan av t.ex. mera kyla, än om växten varit intakt.

Det är en förklaringsmodell iaf.

MB1965
Nåja, jag beskär själv när rosorna börjat få hyfsade skott... men så gör man inte på Trädgårdsföreningen h''r i göteborg.

Klipper in deras rostips, månad för månad:

Trädgårdsmästarens rostips - varje månad

Januari
Även rosenåret börjar i januari. Varje månad är lika viktig för rosens överlevnad. Helheten, alltså växtplatsen, avgör slutresultatet. När den första riktiga köldknäppen har kommit kupar man med barkmull eller sand runt förädlingsstället. Detta blir skyddet mot vinterns starka kyla.

Bra ros: Graham Thomas, buskros – gul

Februari
Nu är det dags att ”pryda” rosen med fräscht granris. Klipp till fina grenar som likt en kåta vävs in i varandra stående runt rosen. Om det inte är tjäle – stick ned grenarna i backen för att fästa ordentligt. Detta blir skyddet mot den starka vårsolen.

Bra ros: New Dawn, klängros – ljusrosa

Mars
En månad att börja planera rabatten. Ska jag välja en ny ros? Kanske samplantera med perenner i rabatten? Skydda rosorna mot vilt – hönsnät ger bästa skyddet.

Bra ros: Ingrid Bergman, storblommig – röd.

April
Månaden då det börjar dra ihop sig till beskärning. Den gamla fina tumregeln ”när björkarna visar musöron” håller än som måttstock. Skadade och döda grenar tas bort först. Olika rostyper beskärs olika. Rabattrosorna klipps ned 3-5 knoppar (ögon) över mark efter att kupningen slätats ut. April är också en lämplig tid att plantera nya rosor.

Bra ros: Astrid Lindgren, floribunda – rosa.

Maj
Dags att ta hand om rosens grundförutsättningar, jorden. Luckra jorden och mylla ned kogödsel, mull och det biologiska preparatet Bio-balans. Bio-balans skyddar rosen mot nedbrytande svampsjukdomar.

Bra ros: Comte de Chambord, gammaldags buskros – rosa.

Juni
Vårplanterade rosor kan behöva stödvattnas vid torr väderlek. Redan etablerade rosor ska inte vattnas, eftersom ett fuktigt bladverk ökar risken för svampangrepp. Bind upp nya skott på klängrosorna. Nu börjar vissa rosor blomma på allvar, så njut av fägringen. Håll uppsikt över angrepp av ohyra.

Bra ros: Bonica, polyantha – rosa.

Juli
Nu får rosodlaren riklig lön för mödan. De flesta typer blommar denna månad. Inspektera rosorna varje dag för att snabbt upptäcka angrepp av löss, steklar eller larver. Kultivera jorden ytligt runt plantorna. Bemjöl eller chrysan kan tillföras i slutet av månaden för att öka blomningen och härdigheten inför vintern. Skär tillbaka långa, rangliga skott på busk- och klängrosorna.

Bra ros: Purity, buskros – vit.

Augusti
Tillsätt Bio-balans en sista gång för säsongen. Använd växtsåpor på ohyran som dyker upp. Putsa rosorna regelbundet. Ta bort blad som har blivit ansatta av svampsjukdomar.

Bra ros: Leonardo da Vinci, floribunda – lilarosa.

September
Blomningen börjar så sakta avta för de flesta rostyper. Nyponen börjar visa sig. Var noga med att plocka bort alla blad som fallit till marken och som har någon sorts svampsjukdom på sig. De tre vanligaste svampsjukdomarna är svartfläckssjuka, rosrost och mjöldagg.

Bra ros: Alchymist, klängros – persikofärgad.

Oktober
Ta nu vara på den sista skälvande blomningen. En frostnupen ros i oktober är fantastiskt vacker. Bra tid för plantering av barrotade rosor.

Bra ros: Peace, storblommig ros – gul.

November
Vart annat eller vart tredje år vid denna tid är en kalkning nödvändig. Se över hur dräneringen fungerar i jorden runt plantorna. Städa upp ordentligt i rabatten så att inga sjukdomsbemängda växtdelar ligger kvar inför nästa säsong och sprider sjuka.
Säsongens sista nypon kan användas för dekoration.

Bra ros: Rosa Gallica officinalis, buskros – starkt rosa.

December
Summera ditt rosenår. Börja planera nästa säsong. Nu har rosorna gått in i vintervilan. Luta dig tillbaka och minns hur enastående vackert allt var i somras.

Bra ros: Sommervind, marktäckande ros – rosa.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon