Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tokig! VAD är det här?
          Heda
          Inlägg 08-05-2008, 11:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Pilgrim hur stora är dom? 10, 20, 30 cm??? Detektivarbete är roligt smile.gif

Citera
          Heda
          Inlägg 19-01-2009, 21:35
          Länk hit: #22

Medlem

Vad var det för något!?!?!?!

//Heda

Citera
          mojan
          Inlägg 19-01-2009, 21:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Mina krolliljor ser ut så där när de tittar upp, men det kan nog vara någon annan lilja också. Eller något helt annat...

--------------------
          Zon 3

Citera
          johannea
          Inlägg 20-01-2009, 08:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 14 149

Ja lägger oxå en peng på Krollilja tummenupp.gif

Men va var det nu då, de blommade väll i sommras så att mysteriet kan redas ut!?!

--------------------
          Zon 3

Citera
          Boxer
          Inlägg 20-01-2009, 09:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

shy.gif Ett till förslag till: Platycodon grandiflorus

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 20-01-2009, 11:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag gissar också på nån sorts krollilja. Hoppas att vi får veta snart. yes.gif

--------------------

Citera
          Maggan H
          Inlägg 20-01-2009, 11:42
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Det här tror jag är Tidlösa, eller Nakna Jungfrun!

Tidlösa, Colchicaceae, Colchicum, autumnale
          Tidlösa, eller Nakna Jungfrun är en flerårig, kal ört med knölformad jordstam som är omgiven av bruna papperslika fjäll. Bladen är brett lansettlika, glänsande mörkgröna och sitter i en ganska kraftig rosett från jordstammen. Tidlösa blommar under hösten, i september - oktober, efter det att bladen vissnat bort. Blomkalken utgår direkt från jordstammen och har en mycket lång och smal pip och sex avlånga blekt rosa till violetta flikar. Blomman har sex ståndare och tre märken. Stjälkarna är mycket veka och lägger sig lätt i ett höstregn. Frukten är en trerummig kapsel som kommer upp med bladen på våren. Tidlösa kan förväxlas med höstblommande krokusar, men de senare har alltid bara tre ståndare.
          Den hör ursprungligen hemma i Syd- och Centraleuropa
          Tidlösa innehåller den giftiga alkaloiden colchicin som ger kromosomtalsförändringar och som används inom växtförädlingen. Colchicin har också använts som urindrivande läkemedel.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          CillaM
          Inlägg 20-01-2009, 12:42
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (pilgrim @ 06-05-2008, 07:27) *
          Ett tag trodde jag att det var tussilago men nu har det utvecklats och idagsläget ser det ut så här. Finns det några nya gissningar på vad det kan vara?

Någon krollilja är det inte, se på bladen, och någon tidlösa är det inte heller, bladen är även där helt annorlunda. Bladen påminner en aning om libbsticka. Men jag tror också det kan vara en Platycodon

Citera
          godanro
          Inlägg 20-01-2009, 22:57
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 20 040

Jag kan inte ett smack om blommor eller andra växter.
          Så jag följer det här med intresse g.gif

Citera
          pilgrim
          Inlägg 20-01-2009, 23:42
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 7 301

Vad kul att den här tråden började leva rolleyes.gif Hade helt glömt bort att rapportera... Gulligt av er att fortsätta gissa. Det som jag trodde skulle bli stockrosor första året jag köpte och planterade dem, kom upp andra året som jätteblåklockor. Så det ni ser på bilderna är alltså blåklocka.

Jag har foton när de växer upp men bilderna ligger på min gamla dator så jag ska gräva fram dem en annan dag så att ni får se.

Vet ni vad andra årets stockrosor blev? Inte stockrosor i alla fall... det blev lupiner! Suck, aldrig mer att jag köper stockrosrötter på trädgårdsmässan. I år har jag köpt frön, få se om jag kan lyckas med det giggle.gif

Jag har precis börjat trädgårdsblogga, gå in och kolla om ni har lust. Har bara skrivit fyra inlägg än men det kommer mera. Tänkte dokumentera de fyra åren som trädgården har utvecklats och sedan fortsätta framåt. Jag vill ju skriva ner allt som rör trädgården och det här var ett kul sätt. http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.com/

Tack för allt intresse!
          smiley_small_hug.gif

Citera
          johannea
          Inlägg 21-01-2009, 08:26
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 14 149

Va! ohmy.gif Blåklocka hade ja då aldrig kunnat tro!!!

Jättefin blogg, du har! Den kommer jag att följa, den var precis så mysig å personlig som en blogg ska va!

--------------------
          Zon 3

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 21-01-2009, 09:06
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (pilgrim @ 20-01-2009, 23:42) *
          Vad kul att den här tråden började leva rolleyes.gif Hade helt glömt bort att rapportera... Gulligt av er att fortsätta gissa. Det som jag trodde skulle bli stockrosor första året jag köpte och planterade dem, kom upp andra året som jätteblåklockor. Så det ni ser på bilderna är alltså blåklocka.

Jag tror att de som föreslog platycodon hade rätt. Blommorna på den ser ut som jätteblåklockor. "Riktiga" blåklockor (Campanula) har inte sådana blad, de har nästan alla en bladrosett vid marken. Dessutom tror jag att platycodon faktiskt brukar säljas som rotknölar på mässan men knappast blåklockor. Det som är speciellt med blomman hos platycodon är att knoppen ser liksom "uppblåst" ut innan den slår ut, därför kallas den ibland ballongblomma. Om du minns att dina knoppar såg ut så, så är det med säkerhet en platycodon. Annars är det väl nån sorts blåklocka i alla fall. ..

Citera
          Boxer
          Inlägg 21-01-2009, 10:26
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Boxer @ 20-01-2009, 09:16) *
          shy.gif Ett förslag till: Platycodon grandiflorus

Rötterna på praktklocka, Platycodon grandiflorus, är vitaminrika och äts i Asien.

De är lätt att förväxla med sparris när de kommer upp ur jorden. De kommer senare upp än många andra blommor på våren, så var försiktig när "stora vårhackan" sätter fart.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          pilgrim
          Inlägg 21-01-2009, 11:41
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 7 301

Eva 33c har rätt, de såg precis ut som praktklocka, Platycodon grandiflorus. Nu har jag lärt mig något nytt! thanks.gif

Hur gör jag nu? Jag vill ju ha stockrosor där och inte praktklocka. När är det bäst att gräva upp dem och placera dem någon annanstans, någon som vet?

johannea: Vad glad jag blir att du gillar min blogg. Jag älskar trädgård, att skriva och att fota så det kändes som en perfekt lösning att dokumentera trädgården i bloggform.

Citera
          Heda
          Inlägg 21-01-2009, 16:37
          Länk hit: #35

Medlem

Så skönt att denna tråd fått en lösning! Jag kom på den häromdagen och tänkte att jag måste kolla vad det var för något!! Kul att ha fått lära sig något nytt!! smile.gif

Har också varit inne och kollat på bloggen, den är verkligen jättefin!!

Du kommer garanterat att lyckas med stockrosfröerna! De är mörkergroende, men brukar vara lätta att få att gro!

//Heda

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon