| |
|
  |
Blandrasavel, en egen tråd |
|
|
|
|
28-04-2008, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Man kanske väljer huskatterna för att de är mer robusta o klarar sig mer själva än vad t.ex en perser gör som man måste fixa pälsen på jämt. Och många tycker faktiskt att en huskatt är den bästa katten, själv skulle jag gärna vilja ha en maincoon också, de är Mycket katt Min älskade skogis fick jag jämt kamma o borsta för han inte skulle få tovor.. men det fick han ju ändå  han var så lycklig om man rakade honom...
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2008, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Mitt hjärta klappar för alldeles vanliga bonnkatter, men de är ju väldigt varierande i sättet. Jag har haft både änglakatter och gangsterkatter. När det var dags att skaffa ny katt så letade jag efter en bonnkatt som var änglakatt. Inte lätt att veta något om deras temperament. Blev tipsad om birma. Den är i sättet som en bonnkatt när den är som allra bäst. Och den kan sköta pälsen själv, saknar underull så den får inga tovor. Så nu har jag mina änglakatter. Fast nu blev det OT. Handlar inte om blandras, men en kärleksförklaring kan ni väl orka med.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2008, 07:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Myosotis @ 28-04-2008, 23:04)  En liten fråga bara: När vi pratar om katter, menar ni då huskatt när ni säger blandras? Bara så vi vet att vi pratar om samma sak. Jag menar de katter som jag vet är blandras, även om de tekniskt sett är huskatter  Och nej, de "skog skatter" som säljs på Blocket hör sällan till blandraserna  CITAT (DragonLady @ 28-04-2008, 22:53)  Man kanske väljer huskatterna för att de är mer robusta o klarar sig mer själva än vad t.ex en perser gör som man måste fixa pälsen på jämt. Men det finns ju långt fler raskatter än persern? Och dessutom finns det gott om långhåriga huskatter som kräver lika mycket pälsvård som just persern...
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2008, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
CITAT (Anki på Öland @ 28-04-2008, 20:44)  Är det samma dobbis som du tog en kull valpar på kanske.... allergier är ju oftast ärftligt och då spelar det ju ingen roll att det är en annan ras du parar med, det är ju lika ärftligt i alla fall. Då är du ju inte ett dugg bättre än "vi" renrasuppfödare som ni tror parar sjuka hundar hej vilt........ Anki Jag har absolut inte sagt ett ont ord om renrasuppfödare! Du har nog missförstått mig, jag har bara sagt att i fortsättningen förmodligen kommer att välja blandrashundar när jag väljer hund. Min dobis har stamtavla, hennes föräldrar kommer båda från Dobermannkennlar. Likaså Rottweilerns föräldrar. Det finns dessutom inga belägg för att allergier är ärftligt! Jag barfar min dobis, och det har blivit bättre efter det, men allergierna finns ändå kvar. Ofta är det ju också ämnen i fodret som de är allergiska emot!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2008, 08:48
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Blandras är helt okej tycker jag, har hört talas för något år att blandraserna är mer friska än renrasiga. Vet inte om det stämmer. Inom hästraser så kan man nog säga att dagen sporthäst är rätt så blandrasiga. När man kollar på stammen kan en Svenskt Varmblod ha Engelskt Fullblod, Holsteiner i sig men ändå är den en renrasig Svenskt Varmblod. Visst så ska ett Svenskt Varmblod ha ädelt blod vilket man får från fullblodshästarna. Men dagens sporthäst kan tillhöra flera olika avelsföreningar för olika raser. Men jag tycker blandras är helt okej, alla djur har rätt att få ett värdigt och bra liv fast det inte är renrasigt.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2008, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Så länge det finns pengar att hämta för oseriösa blandrasuppfödare kommer det tyvärr att finnas sådana. Jag tycker att det är ok att blanda i vissa fall t.ex. för att få fram den optimala draghunden eller jakthunden men då är det kunniga människor som sysslar med detta och den aveln betraktar jag inte som oseriös. Men många blandar hejvilt bara för att dom tycker att dom har världens sötaste hund så det blir hur många raser som helst i valparna. Kamphundar har ju varit på modet ett tag och man kan ju fråga sig hur många renrasiga sådana det finns som dessutom kunnat köpas av helt okunniga människor. Småhundar är också på modet och säljs för hutlösa priser trots att det ofta är blandraser.
Sedan förstår jag inte varför man blandar hur som helst och särskilt inte om man har en renrasig hund. Är hunden inte reggad så betraktas den ju som blandras och borde inte avlas på. På Blocket finns sorgligt nog hur många omplaceringshundar som helst och jag undrar ibland vart alla tar vägen och det säger en hel del om hur många olämpliga hundägare och oseriösa uppfödare det finns.
Jag har inget emot blandrashundar men jag är emot den allt vanligare oseriösa blandrasaveln. Jag har ju själv en liten blandras som jag faktiskt blev tillfrågad om jag ville köpa vid precis rätt tillfälle. Men det skulle aldrig falla mig in att avla på henne trots att hon är världens finaste och sötaste hund.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2008, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
http://www.blocket.se/vi/15980149.htm?ca=18_shttp://www.blocket.se/vi/15999915.htm?ca=18_sÄr trött och orkade inte leta mer, men dessa var de två första omplaceringshundarna som dök upp på blocket... Inga blandraser, eller hur? Att säga att samtliga "blandrashundsuppfödare" är oseriösa tycker jag är helt galet, det är inte sant. Det finns även supermånga kennlar som inte är att lita på, också. Blandras eller renrasig hund är både på gott och ont. Men ska man göra jämförelser så mår alla djurarter bättre av genetisk uppblandning. Jag vill ha en frisk hund som lever länge, det är det viktigaste för mig!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2008, 20:58
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Lemonne @ 29-04-2008, 08:56)  Det finns dessutom inga belägg för att allergier är ärftligt! Håller inte med dig, min uppfattning är att allergier är ärftliga CITAT (Samsara @ 29-04-2008, 09:48)  Blandras är helt okej tycker jag, har hört talas för något år att blandraserna är mer friska än renrasiga. Vet inte om det stämmer. Konrad Lorenz hävdade att blandraser var bättre än rasrena och så kom han med en synnerligen kränkande, i kvinnoögon, jämförelse - är det detta du menar? CITAT (Lemonne @ 29-04-2008, 20:26)  http://www.blocket.se/vi/15980149.htm?ca=18_shttp://www.blocket.se/vi/15999915.htm?ca=18_sÄr trött och orkade inte leta mer, men dessa var de två första omplaceringshundarna som dök upp på blocket... Inga blandraser, eller hur? Att säga att samtliga "blandrashundsuppfödare" är oseriösa tycker jag är helt galet, det är inte sant. Det finns även supermånga kennlar som inte är att lita på, också. Blandras eller renrasig hund är både på gott och ont. Men ska man göra jämförelser så mår alla djurarter bättre av genetisk uppblandning. Jag vill ha en frisk hund som lever länge, det är det viktigaste för mig! Håller med dig om att det finns många annonser på blocket och just de två du tar upp , där försöker man sälja hundar med fysiska eller mentala problem - hundar som inte är helt unga utan sådana som jag upplever att ägaren tröttnat på. ingrid
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 06:24
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
blir bara förbanand av att läsa dessa översvallande positiva inlägg angående blandrasproduktion. Hur i alla sin dar kan man tycka det är ok att blanda hej vilt. Är det aldrig någon som undrar varför somliga s k rasrena hundar inte är registrerade? Utan papper från SKK har dom blandrasstatus och anledningen till att dom inte är registrerade brukar vara att deras föräldrar har någon defekt som gör att man inte får registrera deras avkommor! En gång i tiden fanns det duktiga kynologer som fick fram vissa raser för vissa andamål - nu skall allt blandas o förstöras. Men nu är det ju populärt att hacka på uppfödarna, man tror att dom tjänar pengar! Blandrasproduktion är en mycket lönande affär! Hur är det med blandraser och konsumentköplagen - har man tre år på "dolda fel" även där??? Förmodar att det är så och då gäller det att hålla reda på vem man köpt av! Om folk kunde sluta köpa blandraser och sluta"adoptera" diverse konstigheter och sluta köpa smuggelhundar på blocket så skulle vi kanske kunna få ordning på hundsverige igen. Det fanns en tid när varje import behövde importtillstånd från Jordbruksverket - det vill jag ha tillbaka. Det fanns en tid när en del raser överhuvudtaget inte fick importeras till Sverige. Det fanns en tid när blandraser var resultat av olyckliga omständigheter - man avlivade som regel en del valpar om det var en stor kull och lät tiken behålla ett par och såg till att någon vänlig människa tog hand om den. Det finns ju så otroligt många trevliga hundraser attt välja bland Det finns alldeles för många duktiga uppfödare som just nu har för många osålda valpar som i vissa fall kommer att avlivas därför att de dumma svenskarna hellre köper "friska" blandraser. Hade ju faktiskt planerat en kull i år och är glad att det inte blev så. Valpar är underbara men det gäller att hitta rätt valpköpare. Det är inte alltid lätt!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 06:31
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
http://www.blocket.se/vi/15678616.htm?ca=16_slite blandras för 8.200 - priset nedsatt fr 9000 - båda förälldrarna är renrasiga!!! den blir väl inte mindre blandras för det - chihuahua/jack russel - ja det kan man ju bara fundera över vad det kan bli.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 08:54
|

Medlem

|
CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)  blir bara förbanand av att läsa dessa översvallande positiva inlägg angående blandrasproduktion. Hur i alla sin dar kan man tycka det är ok att blanda hej vilt. Är det aldrig någon som undrar varför somliga s k rasrena hundar inte är registrerade? Utan papper från SKK har dom blandrasstatus och anledningen till att dom inte är registrerade brukar vara att deras föräldrar har någon defekt som gör att man inte får registrera deras avkommor! En gång i tiden fanns det duktiga kynologer som fick fram vissa raser för vissa andamål - nu skall allt blandas o förstöras. Men nu är det ju populärt att hacka på uppfödarna, man tror att dom tjänar pengar! Blandrasproduktion är en mycket lönande affär! Hur är det med blandraser och konsumentköplagen - har man tre år på "dolda fel" även där??? Förmodar att det är så och då gäller det att hålla reda på vem man köpt av! Om folk kunde sluta köpa blandraser och sluta"adoptera" diverse konstigheter och sluta köpa smuggelhundar på blocket så skulle vi kanske kunna få ordning på hundsverige igen. Det fanns en tid när varje import behövde importtillstånd från Jordbruksverket - det vill jag ha tillbaka. Det fanns en tid när en del raser överhuvudtaget inte fick importeras till Sverige. Det fanns en tid när blandraser var resultat av olyckliga omständigheter - man avlivade som regel en del valpar om det var en stor kull och lät tiken behålla ett par och såg till att någon vänlig människa tog hand om den. Det finns ju så otroligt många trevliga hundraser attt välja bland Det finns alldeles för många duktiga uppfödare som just nu har för många osålda valpar som i vissa fall kommer att avlivas därför att de dumma svenskarna hellre köper "friska" blandraser. Hade ju faktiskt planerat en kull i år och är glad att det inte blev så. Valpar är underbara men det gäller att hitta rätt valpköpare. Det är inte alltid lätt! Var du står i frågan går inte att ta misste på och jag håller med till viss del, men när du kallar människor för "dumma" för att dom köper en blandras så gör du dig skyldig till en grov förolämpning. Själv visste jag mycket väl vad jag köpte för hund då jag känner båda föräldrarna och även uppfödaren. Jag har haft många hundar genom åren och samtliga har varit renrasiga. Det här är alltså min första blandras och jag ångrar inte köpet en sekund. Det är inte heller så att jag valde om jag skulle köpa en renras eller en blandras. Den här hunden passade mig helt enkelt. Jag anser inte att du har rätt när du dömer ut blandrasköparna. Det är inte dom man ska ge sig på utan dom som avlar blandraser. Att skylla på "dumma" blandrasköpare för att man inte får sina valpar sålda är ju lättare än att erkänna att man planerat dåligt. Du säger att det finns så många trevliga trevliga hundraser, javisst men om jag nu skulle köpa en renras så finns det absolut inte många raser för mig att välja på, 98% går bort direkt i dagsläget. För mig räcker det inte med att en hund är trevlig utan jag måste också tänka på andra saker. Men visst jag sa redan i ett tidigare inlägg att jag är emot blandrasavel utom i vissa speciella fall och det är den man ska angripa.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 152
Medlem nr: 7 603

|
Nu börjar visst diskussionen bli lite hetsig, hoppas att vi kan hålla oss ifrån personangrepp. Jag kollade igenom blocketannonser igår och framför allt bland unghundar är det en klar övervikt av blandraser till omplacering. Annonser där folk vill omplacera hundar som är fyra- fem månader gamla pga, ändrade familjeförhållanden, tidsbrist och liknande. Jag tycker att detta tyder på att man tenderar att tänka efter mindre vid köp av blandrashundar.
Håller med Gunvor om att ska det vara försvarbart med regelrätt blandrasavel så ska det vara i syfte att ta fram nya önskvärda egenskaper eller att öka genbanken inom en ras. Ett exempel på detta är Schillerstövaren som har blivit en så liten ras att inaveln blir för stor. Här har man börjat diskutera inblandning av andra störvarraser för att rädda rasen, men det betyder ju inte att man blandar den med Drever, chiuahua eller vad som helst. Detta kräver stora kunskaper och noggrannt arbete i generationer.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 09:21
|

Medlem

|
Jag håller med dig. Det finns på tok för många som köper hund utan att veta någonting om vad det innebär för ansvarstagande. Nu har jag inte kollat på Blocket men ska nog göra det för jag tycker också det skulle vara ganska intressant att ta reda på vad det är för typ av hundar som oftast är ute för omplacering.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 09:57
|
Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 10 234

|
För i tiden var jag emot allt vad blandrasavel heter, det "ska" man göra som seriös hundägare. Med åren har jag fått ett lite mer nyanserat perspektiv på det där med avel överhuvudtaget. Visst, det finns inga riktiga, bra argument FÖR blandrasavel, men å andra sidan finns det en hel del argument mot kontrollerad avel överhuvudtaget, oavsett om det är med blandraser eller renrasiga djur. Så avel är väl en fråga där jag väljer att ta ett steg tillbaka och inte ha alltför mycket konkreta åsikter. Däremot så är jag emot oseriöst hundägande där man inte ger sin hund det den behöver, antingen av okunskap eller ointresse, och där kommer både blandraser och renrasiga in. Men där kanske blandraser är lite överrepresenterade.
Tyvärr vad gäller blandraser så klumpas de ofta ihop till en massa. En hund som består av flera olika raser definieras ofta som en blandras och inte som en blandning av ras x och y och helt plötsligt har den egenskaper av en "blandras". På en kurs jag höll så hade jag en person som på frågan varför hon hade skaffat just sin hund svarade att hon "hade helst velat ha en schäfer eller rottweiler men att de är brukshundar båda två så jag tänkte att det var för mycket för oss, så det var perfekt när jag hittade den här blandningen av schäfer och rottweiler." Personen i fråga hade helt rätt i att hon inte riktigt hade kapaciteten för en krävande brukshund, hon missade bara att en blandning av de båda raserna inte direkt ledde till en mindre krävande och lugnare hund än vad båda föräldrarna var.
Själv vill jag veta så bra som det går vad jag kan förvänta mig i den hunden jag skaffar. Jag vill inte ha en hund med stirrigt vallhundsbeteende eller för stark jaktinstinkt samtidigt vill jag ha en hund med stark motivation att jobba med mig och en uthållighet att jobba länge. Då är det självklart för mig att jag ska leta bland de rasrena hundarna där det trots allt är mer definierat vad du kan förvänta dig att få. Men även där måste man vara noggran. Det finns gott om oseriösa även i den rasrena uppfödningen. En golden är ju exempelvis knappt en golden längre med rädslor och bristande nyfikenhet som gör att de i bästa fall passar som soffpotatisar i en barnfamilj men i värsta fall inte ens klarar en miljö med oberäkneliga barn, de flesta är i vajre fall långt borta från den hårt arbetande jakthunden som älskar att få arbeta med sin förare som det en gång i tiden var.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)  blir bara förbanand av att läsa dessa översvallande positiva inlägg angående blandrasproduktion. Hur i alla sin dar kan man tycka det är ok att blanda hej vilt. Jag är för blandrasvalen(och självklart är jag för rensrasavlen också om den sköts ordentligt utan inavel), men inte att man ska blanda hejvilt. Man bör ju tänka efter vad man blandar och att man inte blandar hur många raser som helst, min personliga gräns går vid 2-4 raser som skall var likvärdiga i personlighet/utseende. CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)  Hur är det med blandraser och konsumentköplagen - har man tre år på "dolda fel" även där??? Förmodar att det är så och då gäller det att hålla reda på vem man köpt av! Varför skulle man inte veta vem man köpt av? Min collie/schäfer blandning jag hade, visste vi vem som födde upp och uppfödaren frågade ibland om hur det gick för honom. CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)  Det fanns en tid när varje import behövde importtillstånd från Jordbruksverket - det vill jag ha tillbaka. Det fanns en tid när en del raser överhuvudtaget inte fick importeras till Sverige. Håller helt och håller med dig!!! Skulle inte tveka en sekund att skriva på en lista för det. CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)  Det fanns en tid när blandraser var resultat av olyckliga omständigheter - man avlivade som regel en del valpar om det var en stor kull och lät tiken behålla ett par och såg till att någon vänlig människa tog hand om den. CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)  Det finns alldeles för många duktiga uppfödare som just nu har för många osålda valpar som i vissa fall kommer att avlivas därför att de dumma svenskarna hellre köper "friska" blandraser. Finns bara ett ord jag kan säga om det "VIDRIGT", då har man ingen som helst intresse av djur överhuvudtaget och behandlar dem som saker som man kan slänga när man tröttnat. Personer som inte borde ha djur övehuvudtaget anser jag. Dessa renrasiga uppfödare som avlivar sina valpar för de inte blir sålda har inte planerat tillräckligt och är höjden av oseriösa!!!!! Har förökt komma in på agrias hemsida i över en vecka, men det funkat tyvärr inte för mig. Men där vet jag att det står under katt ialla fall att huskatt(blandis) sällan har de problem och sjukdommar en renrasig har. Och eftersom Agria skriver det borde det vara sant, det är ju trots allt agria som betalar och har större insyn i vilka sjukdommar som drabbar vem (de har ju många djur försäkrade). Av mina tre katter är en renrasig och också den som varit mest problem med både ur vetrinär synpunkt och beteende. Mina blandisar har aldrig varit problem med hittills.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (Anic @ 30-04-2008, 10:59)  Jag är för blandrasvalen(och självklart är jag för rensrasavlen också om den sköts ordentligt utan inavel), men inte att man ska blanda hejvilt. Man bör ju tänka efter vad man blandar och att man inte blandar hur många raser som helst, min personliga gräns går vid 2-4 raser som skall var likvärdiga i personlighet/utseende. Varför skulle man inte veta vem man köpt av? Min collie/schäfer blandning jag hade, visste vi vem som födde upp och uppfödaren frågade ibland om hur det gick för honom. Håller helt och håller med dig!!! Skulle inte tveka en sekund att skriva på en lista för det. Finns bara ett ord jag kan säga om det "VIDRIGT", då har man ingen som helst intresse av djur överhuvudtaget och behandlar dem som saker som man kan slänga när man tröttnat. Personer som inte borde ha djur övehuvudtaget anser jag. Dessa renrasiga uppfödare som avlivar sina valpar för de inte blir sålda har inte planerat tillräckligt och är höjden av oseriösa!!!!! Har förökt komma in på agrias hemsida i över en vecka, men det funkat tyvärr inte för mig. Men där vet jag att det står under katt ialla fall att huskatt(blandis) sällan har de problem och sjukdommar en renrasig har. Och eftersom Agria skriver det borde det vara sant, det är ju trots allt agria som betalar och har större insyn i vilka sjukdommar som drabbar vem (de har ju många djur försäkrade). Av mina tre katter är en renrasig och också den som varit mest problem med både ur vetrinär synpunkt och beteende. Mina blandisar har aldrig varit problem med hittills. Samma här.. Huskatterna är mer robusta o friska, gråter varje dag för att min älskade skogis inte var det...
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2008, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Inga problem med blandraser tycker jag man kan ju ta och blanda 2 individer med bra psykiska egenskaper och få en supergod hund även om den inte är renrasig. Här är ett ex. Mina föräldrars golden-schäferkorsning hon har verkligen fått de bästa egenskaperna från båda raserna.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 30-04-2008, 10:21
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|