Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blandrasavel, en egen tråd
          Anic
          Inlägg 02-05-2008, 20:07
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Anki på Öland @ 02-05-2008, 18:47) *
          Men ni som talar för att para blandraser pratar ju om en fiktiv värld där man bara blandar "den och den" rasen som passar typmässigt och arbetsmässigt ihop och bara säljer till kunniga valpköpare som tänkt efter före köpet och vet vad dom köper. Så ser ju tyvärr inte verkligheten ut idag inom blandrasproduktionen. Man blandar hej vilt alla sorter och t.o.m. storlekar så man baxnar ibland och säljer till alla som vill ha. Tar helst handpenning också så att ingen får en chans att ändra sig innan leveransdagen om dom mot förmodan skulle tänka till och inse att det inte var så välövertänkt.
          Anki

Hmm, fiktiv värld, kalla det vad du vill. Men ska man dömma ut all blandrasavel bara för att vissa sköter det dåligt? Då är det väl bättre att se till att förutsättningarna för en bra blandras avel finns istället. Eller vill ni total förbjuda blandras aveln? Efter som det finns några oseriösa inom renrasavel, tex folk som avlar för ett utseende iställer för sundhet, inavel osv som tagits upp tidigare i tråden, kan man ju likaväl dömma ut den aveln också.

Som Christer i Falköping skrev, det är lika många som skaffar renraser de inte klarar av att sköta.
          Tex de flesta jack russel jag träffat har varit riktigt odrägliga, för att det just nu är en modehund är det många som skaffar den utan att tänka på att det är en ganska krävande ras. Och alla små renrasiga ettriga terrier som folk går runt med som skäller hysterisk på allt och inget, för att ägarna inte klara av att uppfostra den. Ska vi kalla dessa uppfödare till dessa renrasiga för oseriösa för att de sålt till personer som inte klarar av att uppfostra dem?

Problemet ligger sällan hos hunden utan snarare hos ägarna oavsett om de är renrasiga/blandrasiga..

Citera
          zaaritha
          Inlägg 02-05-2008, 22:54
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Har haft två blandrashundar hittills i mitt liv: Tessi, vår älskade
          schäfer/ norsk buhund, samt Tussi; shetland sheepdog/ collie.
          Underbara hundar!
          Lättlärda, lydiga!

Citera
          gunvor
          Inlägg 03-05-2008, 08:09
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (Stintan43 @ 01-05-2008, 16:49) *
          Nej åtminstone blandar inte jag ihop för jag gillar inte någon import, om det inte är renrasigt och då för att tillföra rasen något ur avelssynpunkt.

håller med - det är därför jag skulle vilja ha tillbaka det gamla systement med importtillstånd från Jordbruksverket för varje enskild individ.

Citera
          Lemonne
          Inlägg 03-05-2008, 09:32
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Anic @ 02-05-2008, 21:07) *
          Hmm, fiktiv värld, kalla det vad du vill. Men ska man dömma ut all blandrasavel bara för att vissa sköter det dåligt? Då är det väl bättre att se till att förutsättningarna för en bra blandras avel finns istället. Eller vill ni total förbjuda blandras aveln? Efter som det finns några oseriösa inom renrasavel, tex folk som avlar för ett utseende iställer för sundhet, inavel osv som tagits upp tidigare i tråden, kan man ju likaväl dömma ut den aveln också.

Som Christer i Falköping skrev, det är lika många som skaffar renraser de inte klarar av att sköta.
          Tex de flesta jack russel jag träffat har varit riktigt odrägliga, för att det just nu är en modehund är det många som skaffar den utan att tänka på att det är en ganska krävande ras. Och alla små renrasiga ettriga terrier som folk går runt med som skäller hysterisk på allt och inget, för att ägarna inte klara av att uppfostra den. Ska vi kalla dessa uppfödare till dessa renrasiga för oseriösa för att de sålt till personer som inte klarar av att uppfostra dem?

Problemet ligger sällan hos hunden utan snarare hos ägarna oavsett om de är renrasiga/blandrasiga..

tummenupp.gif
          Mycket klokt sagt, tycker jag!!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-05-2008, 19:44
          Länk hit: #85

Medlem

Instämmer, absolut!

Citera
          Bettis
          Inlägg 03-05-2008, 19:54
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Är 50+ idag och har haft hundar både blandisar men mest renrasiga ( om man nu ska kalla dem så) sedan jag var 13 år och innan dess var jag mycket hos moster som hade schäfer och pudel kennel. Idag är jag SBK instruktör och håller kurser för bl.a valköpare/ägare och tyvärr måste jag säga att vissa blandraser är inte bra t.ex en new founland och flat den hunden finns nog inte idag, en så stor hund med en flat:s lynne, jösses passade inte alls han var en så go och glad hund men det var ju en stor hund och flaten är ju inte så himla stor, stackarn så gullego hund men en dålig blandning, tycker jag iaf.

--------------------

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-05-2008, 21:10
          Länk hit: #87

Medlem

New Foundland är nog aldrig bra att blanda!?
          Antar att du menar FlatCoated Retriever, m "flat"?
          Två så olika hundar..--tja?

Citera
          Anic
          Inlägg 03-05-2008, 21:53
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Bettis @ 03-05-2008, 20:54) *
          Är 50+ idag och har haft hundar både blandisar men mest renrasiga ( om man nu ska kalla dem så) sedan jag var 13 år och innan dess var jag mycket hos moster som hade schäfer och pudel kennel. Idag är jag SBK instruktör och håller kurser för bl.a valköpare/ägare och tyvärr måste jag säga att vissa blandraser är inte bra t.ex en new founland och flat den hunden finns nog inte idag, en så stor hund med en flat:s lynne, jösses passade inte alls han var en så go och glad hund men det var ju en stor hund och flaten är ju inte så himla stor, stackarn så gullego hund men en dålig blandning, tycker jag iaf.

Vad vad det som var fel med blandningen? Tycker du beskriven den som en trevlig hund, och då borde det var en lyckad blandning? Har flatar ett dåligt lynne? Är inte så bekant med flatar, så det är därför jag undrar...

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 03-05-2008, 22:19
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (zaaritha @ 02-05-2008, 23:54) *
          Har haft två blandrashundar hittills i mitt liv: Tessi, vår älskade
          schäfer/ norsk buhund, samt Tussi; shetland sheepdog/ collie.
          Underbara hundar!
          Lättlärda, lydiga!

Och jag har haft renrasiga - Bimbo, labrador, Jackie, labrador, och Joker, schäfer.
          Underbara hundar!
          Lättlärda, lydiga!

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-05-2008, 22:24
          Länk hit: #90

Medlem

Bra för dej!
          Är det nå´t du vill säja med detta?

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-05-2008, 22:35
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Här har vi blandisar på g, sibirian husky/lite schäfer och alaskan husky/lite bordercollie!! biggrin.gif

Stolta föräldrar Varga och Frost

Börjar bli tungt nu tycker Varga, beräknad till 20 maj enligt första parningen

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 03-05-2008, 22:54
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (zaaritha @ 03-05-2008, 23:24) *
          Bra för dej!
          Är det nå´t du vill säja med detta?

Jag undrade mer vad du hade att tillföra i blandrasdebatten med ditt inlägg. Att du haft två underbara blandraser? Jaha, jag har haft tre underbara renraser. Jag tillförde lika mycket som du.

CITAT (Fenja @ 03-05-2008, 23:35) *
          Här har vi blandisar på g, sibirian husky/lite schäfer och alaskan husky/lite bordercollie!! biggrin.gif

Av ren nyfikenhet - alaskan husky som i den inte godkända Siberian Husky/sprinterras eller som i korsning Alaskan Malamute/Siberian Husky?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          herkules
          Inlägg 03-05-2008, 23:00
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

Stolta föräldrar Varga och Frost
          Börjar bli tungt nu tycker Varga, beräknad till 20 maj enligt första parningen
          Mvh
          Fenja

avlar du på omplaceringen du tog? du har väl inte haft hunden/hundarna så länge så du kan säga något om dem vare sig fysiskt eller mentalt?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-05-2008, 23:12
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Alaskan Husky som Siberian Husky/sprinterras, hanen är har border i sig för att få en lite bättre "hjärna", draghundar är inte alltid så smarta ärligt talat...

Och ja Herkules, i samråd med deras uppfödare, veterinär och på önskemål så tar vi en kull.

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 03-05-2008, 23:45
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Nej jag tycker inte om blandrasavel, eller kanske ska börja med att säga att det enda jag har åsikt om är katt, något annat djurslag har jag för dålig kunskap om.
          Men blandraskattavel tycker jag endast åstakommer "nästan raskatter" som ofta är uppfödda utan någon form av regler eller hälsokrav, som säljs till relativt höga priser och som sänker den redan låga statusen på den vanliga huskatten ytterligare en bit.
          Istället för att höja statusen på den vanliga huskatten har vi skapat ett A och ett B-lag huskatter, och förloraren är den nästan ursprungliga huskatten som inte kan uppvisa några likheter med dom populärare raserna.
          Det tycker jag är det främsta skälet, sen kan jag inte se meningen med det, jag kan inte låta bli att tycka att om jag är huskattförespråkare så vill jag ha en vanlig huskatt, inte en som ser ut som en Birma tex. Vill jag ha en katt som ser ut som en Birma, varför inte köpa en sån då ?
          Någon nämnde doldafelförsäkringar, jag har svårt att tro att det går att få ut några pengar på en sådan för en blandras. Ett köp som görs mellan en näringsidkare och en privatperson regleras av konsumentköplagen, vilket betyder att köparen har rätt att klaga på sin vara under 3 år för dolda fel. Detta har ju egentligen inte med doldafelförsäkringen att göra, den är ju ett skydd för uppfödaren, även om inte någon försäkring finns så är ju uppfödaren skyldig att ersättta om det bedöms som ett dolt fel.
          Men en blandrasuppfödare är ju sällan registrerad som uppfödare och räknas därmed som privatperson, och för köp som görs mellan privatpersoner gäller ju andra regler. En kattunge räknas alltså som vilken som helst begagnad vara som säljs mellan två privatpersoner, alltså i befintligt skick och som köpare har man svårt att få någon ersättning om inte varan är i det skicket man hade väntat sej.
          För att en doldafelförsäkring ska ge någon ersättning så krävs det ju också att katten är vetrinärbesiktad innan den säljs.
          Undantaget är ju om denna blandraskattunge är en kattunge som ingår i ett avelsprogram för att på nått sätt förbättra en ras, då säljs ju kattungen av en registrerad uppfödare, eller så kan det ju hända att denna parningen blev till av ett misstag, även då kan det ju vara en uppfödare som är ägaren.
          Men i alla fall en registrerad Sverak uppfödare kan inte göra en planerad blandrasparning om det inte ingår i ett avelsprogram.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-05-2008, 07:40
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Men en blandning mellan NewFoundland och flat borde ju bli en fantastisk hund. Bägge har ju ett fantastiskt lynne så jag kan inte se något fel med det. (Stammoderna till mina hundar var ju hälften newfoundland ochh resten schäfer och labrador. Hon var en helt fantastisk hund. Konstigt nog inte glad i att bada som man ju tycker borde vara naturligt hos henne.) Fast det blir ju en stor, stark och väldigt lyckligt hund som kräver sin ägare. Och med det kommer jag tillbaka till att det spelar ingen roll vad hunden har för bakgrund. Allt hänger på ägaren!!!
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Anic
          Inlägg 04-05-2008, 08:38
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 04-05-2008, 00:45) *
          Men en blandrasuppfödare är ju sällan registrerad som uppfödare och räknas därmed som privatperson, och för köp som görs mellan privatpersoner gäller ju andra regler.
          ........
          Men i alla fall en registrerad Sverak uppfödare kan inte göra en planerad blandrasparning om det inte ingår i ett avelsprogram.

Ja, där ser du även om man ville ha en blandras avel kan man ju inte, eftersom man inte får registera sig någonstans.

Jag tycker alltså att lösning borde vara att skapa möjlighet till en bra blandras avel istället för att göra det svårare eller bara gnälla över hur dåligt och oseriöst det är.
          Sen har jag fått den uppfattning att de som oftast är mest oseriösa är det som har "bondkatter/huskatter/stallkatter" eller vad man skall kallar det, som låter sina djur springa och yngla av sig hur som helst. Rätta mig om jag har fel...

Sen finns det faktist en del som blandar raskatter och ger samma förutsättningar för sina katter om en renrasuppfödare gör, när det gäller besiktning, id-märkning, vacccinering, avmaskning, köpekontrakt och försäkringar.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-05-2008, 09:21
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

....................... sibirian husky/lite schäfer och alaskan husky/lite bordercollie!! biggrin.gif
          ..........................

Hmm, jag är i alla fall varmt tacksam att jag inte måste köpa en sån blandning.......
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 04-05-2008, 11:25
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Anic @ 04-05-2008, 09:38) *
          Ja, där ser du även om man ville ha en blandras avel kan man ju inte, eftersom man inte får registera sig någonstans.

Jag tycker alltså att lösning borde vara att skapa möjlighet till en bra blandras avel istället för att göra det svårare eller bara gnälla över hur dåligt och oseriöst det är.
          Sen har jag fått den uppfattning att de som oftast är mest oseriösa är det som har "bondkatter/huskatter/stallkatter" eller vad man skall kallar det, som låter sina djur springa och yngla av sig hur som helst. Rätta mig om jag har fel...

Sen finns det faktist en del som blandar raskatter och ger samma förutsättningar för sina katter om en renrasuppfödare gör, när det gäller besiktning, id-märkning, vacccinering, avmaskning, köpekontrakt och försäkringar.

Javisst det finns blandrasavlare som sköter sej helt ypperligt , som gör allt man ska, tar hand om sina kattungar väl och ser till att dom får bra hem. Men dom är ju inte så många i jämförelse med dom som inte gör det. Och frågan är ju fortfarande Varför ?
          Jag kan förstå argumentet att det borde finnas registrerad huskattavel för att bevara vår vanliga huskatt men blandrasavel kan jag inte hitta något hållbart argument för.

Citera
          Anic
          Inlägg 04-05-2008, 12:31
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 04-05-2008, 12:25) *
          Och frågan är ju fortfarande Varför ?

Jag antar att du inte tycker de förklaringar som getts i tidigare inlägg är tillräckliga.
          Man kan å andra sidan fråga sig varför inte? Det finns många nya raser som avlats fram på detta sätt, och alla raser är ju framavlade någon gång. Tänk om man sagt så från början om blandrasavlen, då hade vi inte haft så många raser att välja mellan.

Citera

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-01-2026, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon