Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hata, hata sork...
          frebe893
          Inlägg 28-04-2008, 11:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 7 601

Var ute på landet i helgen för att försöka rädda plommonträdet och vinbärsbuskarna som vattensorken hade kalasat på under vintern. Nästan hela trädet gick att lyfta rakt upp ranting.gif Då upptäckte jag till min förfäran att även en hel bädd med jordgubbsplantor var borta... Och det i en odlingslåda med murarnät i botten. Jag fattar ingenting.

Tidigare år har vi inte haft en enda sork i lådorna tack vare näten, men i år så hade de grävt gångar under lådorna. Jag tror inte att de har kommit igenom de finmaskiga näten. Jag tror inte heller att de har lyckats att tugga sig igenom dem. Frågan är då om sork kan klättra lodrätt? Lådorna är väl kanske 35-40 cm höga. Misstänker att det kanske är en åkersork som har klättrat över kanten och hamnat i himmelriket...

Nu till helgen blir det därför att gräva bort all jord och undersöka näten för säkerhetsskull. Nåde den sork som visar sig då angry.gif

Är det ngn som vet hur djupt ner vattensorken kan gräva gångar?

När vi skall anlägga en ny köksträdgård tänkte jag nämligen gräva ner finmaskigt nät 0,5 meter i marken runt hela köksträdgården + 2 meter högt nät/stängsel ovan mark (har ju givetvis rådjur som suktar efter grönsakerna också...) wink.gif

--------------------
          Anlägger en gammaldags trädgård i Stockholms skärgård
          Status: Krigar mot sorken, gräver och planterar för fullt

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 02:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon